Han eller hunkat.
Fra : Jakob J.

Dato : 07-12-03 00:55

Hvad foretrækker I?
Ja, I foretrækker jo nok jeres egen kat(te) som I nu engang, men hvis
man skulle vurdere det objektivt, så synes jeg personligt mest taler
for en hunkat.

Der bliver formentlig ingen problemer med strintning som jo typisk
ligger til hankatte, og så bliver hunkatte vel også ofte knap så store
som hankatte, og måske lidt blidere?

Jeg skal have anskaffet mig en kat, og jeg hælder mest til en hunkat,
men det kunne være I havde nogle inputs til mine overvejelser.

Det bliver en indekat, kan jeg lige tilføje.

Fra : Louise Viborg

Dato : 06-12-03 17:03

Hej Jakob!
Det med strintningen er jo sådan set ligemeget, da katten bliver
neutraliseret inden han begynder på det pjat, medmindre det er en
avlskat selvfølgelig Iøvrigt findes der ikke noget mere kælent end
en hankastrat

Mvh. Louise
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk
Dejlig hunkilling til salg!

Fra : maz

Dato : 06-12-03 22:07

Louise Viborg wrote:
>Iøvrigt findes der ikke noget mere kælent end
> en hankastrat

Ehmm, jo Traditionelle hunsiamesere med det rigtige temperament, hehe
Men de hænger ikke på træerne!
Ellers må jeg give dig ret

/M

Fra : Louise Viborg

Dato : 06-12-03 22:40

On Sat, 6 Dec 2003 22:07:24 +0100, "maz" <mackMOVE@THISmail.dk> wrote:

>Ehmm, jo Traditionelle hunsiamesere med det rigtige temperament, hehe
> Men de hænger ikke på træerne!
>Ellers må jeg give dig ret

L: Hehe...det vil jeg se før jeg tror det

Fra : maz

Dato : 06-12-03 17:09

Jakob J. wrote:
> Hvad foretrækker I?
> Ja, I foretrækker jo nok jeres egen kat(te) som I nu engang, men hvis
> man skulle vurdere det objektivt, så synes jeg personligt mest taler
> for en hunkat.
Hvorfor det?? Hankatte er - generelt set - mere "barnlige" og fjollede end
hunkatte, og giver færre problemer, hvis der er flere katte... Hunkatte
*kan* være nogle stride bavianer - altså nogle af dem. Men alt afhænger af
den enkelte kat og race. Hvilket temperament, den enkelte kat har osv...

> Der bliver formentlig ingen problemer med strintning som jo typisk
> ligger til hankatte, og så bliver hunkatte vel også ofte knap så store
> som hankatte, og måske lidt blidere?
Hankatte strinter kun, hvis de IKKE bliver kastreret. Jeg vil anbefale dig -
uanset køn, at kastrere din nye kat. Det kan man gøre fra katten er 12 uger.
Hunkatte er som regel lidt mindre ja, men det afhænger af, hvilken race du
vælger. Hankatte er som regel (men ikke altid) blidere end hunkatte (måske
lige undtagen i leg)!!! Så det er lige omvendt

> Jeg skal have anskaffet mig en kat, og jeg hælder mest til en hunkat,
> men det kunne være I havde nogle inputs til mine overvejelser.
Se ovenstående. Hvorfor ikke to katte? Hvis katten er indekat, er det bedst,
at der er to katte. Indekatte har ikke adgang til naturlige stimuli som
udendørskatte, og behovet for aktivitet er derfor større. Desuden trives
langt de fleste katte bedst, hvis der er flere - men selvfølgelig ikke alle.
Vil klart anbefale dig at anskaffe dig to katte.

Hvis du ikke vil have en killing og kun een kat, så kig forbi www.vildkat.dk
Der er en del katte, som søger nyt hjem, som enekatte (og indekatte)

/Maria...og tre kastrerede og fjollede hankatte..

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 06-12-03 17:15

maz wrote:
> Hvis du ikke vil have en killing og kun een kat, så kig forbi
> www.vildkat.dk Der er en del katte, som søger nyt hjem, som enekatte
> (og indekatte)

Kender du andre sider hvor man kan "kigge" på katte? Vi søger nemlig en
legekammerat til vores 2årige kastreret, tidligere ude-, nu inde-hankat.

Fra : Elwarth

Dato : 06-12-03 17:25

"Brian Axelgaard" <0011754m001@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Kender du andre sider hvor man kan "kigge" på katte? Vi søger nemlig en
> legekammerat til vores 2årige kastreret, tidligere ude-, nu inde-hankat.

Hej Brian
Du kan også prøve www.dyrenettet.dk
Den blå avis ( www.dba.dk ) kunne også være en mulighed.
Og ellers vil jeg da lige skamløst reklamere for mine egne små
hittemislinger Der er nu 2 røde tilbage. Du kan se annoncen for dem på
vildkat.dk, som også henviser til mit album med billeder af dem alle.

Venligst
Dorthe

Fra : Jakob J.

Dato : 07-12-03 02:24

On Sat, 6 Dec 2003 17:09:13 +0100, "maz" <mackMOVE@THISmail.dk> wrote:

> [...]
>den enkelte kat og race. Hvilket temperament, den enkelte kat har osv...

Hehe, okay.
Mine forældre har en hunkat, og den er bare så dejlig lille. Ligner
næsten stadig en killing selvom den er 9 år gammel. Jeg kunne ikke
rigtig tænke mig en kæmpe hankat med store kæmpe poter, rigtigt.

Omvendt er det nu ikke mit vigtigste kriterie.

>Hunkatte er som regel lidt mindre ja, men det afhænger af, hvilken race du
>vælger. Hankatte er som regel (men ikke altid) blidere end hunkatte (måske
>lige undtagen i leg)!!! Så det er lige omvendt

Jeg skal altid have en ganske almindelig huskat. Jeg er pjattet med
katte, næsten alt for meget, men alle katteracer som ikke ligner en
typisk huskat siger mig intet som helst.

> [...]
>langt de fleste katte bedst, hvis der er flere - men selvfølgelig ikke alle.
>Vil klart anbefale dig at anskaffe dig to katte.

Ved det godt, men jeg føler også ligesom at det bliver lidt mere
uoverskueligt, og så meget plads har jeg nu heller ikke.
Jeg har også oplevet nogle sørgelige begivenheder omkring 2-katte
systemet med 2 katte der var så glade for hinanden og da den ene så
døde, så blev den anden kat skør i hovedet. (ville have alle døre
åbnet og miauede da den ikke kunne finde sin makker)

Jeg udelukker ikke 2 katte, men det er noget mere besværligt hvis jeg
eks. skal lufte ud i nogle rum, og så skulle til at finde begge katte
først, etc. Derudover tror jeg at en kat vil knytte sig mere til mig,
hvor 2 katte vil knytte sig mest til hinaden.

Jeg går i tænkebox. Det er ikke noget der haster, men jeg glæder mig
til at blive katteejer i mit eget hjem. Uddannelser og andet har gjort
at jeg har undværet det herlige væsen i en del år(bortset fra mine
forældres når jeg besøgte dem). Jeg har den naturlige holdning at man
kun skal anskaffe sig kat, hvis man har dem for livstid. Derfor ville
jeg ikke have bindinger sålænge jeg ikke helt kendte min fremtid, og i
et studium hvor man skal flytte undervejs og lign, på studierejser
etc, duer det bare ikke.

Men det gør det nu, og jeg glæder mig. Tror jeg skal have en
gråstribet kat, det er ligesom den type jeg altid har kendt til.

Fra : Kate

Dato : 06-12-03 17:49

Jakob J. <jaksas@pc.dk> wrote in

> Derudover tror jeg at en kat vil knytte sig mere til mig,
> hvor 2 katte vil knytte sig mest til hinaden.

Lige den del kan jeg godt skyde i sænk

Jeg har 4 katte, to han-huskatte, han-somali og en hun-abysinier. Den
der er mindst knyttet til mig er aby'en. Begge racekattene var voksne
da jeg fik dem, huskattene killinger. Den yngste af kattene, Mowgli,
har længe slet ikke haft tid til at nusse, men begyndt mere og mere at
komme for at blive nusset. Han ligger ikke i arm eller på skødet, det
gør kun somalien, Lante.

Om det skal være en hun eller han, vil jeg slet ikke råde, for det er
jo svært.at kende dine præferencer og kattens temperament.

Men altså jeg kan også kun anbefale to katte, mine har stor glæde af
hinanden. Mht. at bo småt Jeg bor på ca. 43 kvm og har foruden de 4
katte, en enkelt lille kanin

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Line

Dato : 06-12-03 17:54

"Jakob J." <jaksas@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> typisk huskat siger mig intet som helst.
>
> Tror jeg skal have en
> gråstribet kat, det er ligesom den type jeg altid har kendt til.

Hej Jakob

Jeg vil bare lige smide et link til dig, hvor der er en rigtig dejlig lille
husmislinge pige til salg, som jeg tror lige ville være noget for dig hun
hedder Chloe og er lige over 12 uger mener jeg

http://dekatten.dk/phpBB2/viewtopic.php?t=1243

(håber det virker, ellers er det dekatten.dk under køb og salg, og så
annoncen "babysæler til salg")

MVH Line

Fra : maz

Dato : 06-12-03 22:06

Jakob J. wrote:
> Mine forældre har en hunkat, og den er bare så dejlig lille. Ligner
> næsten stadig en killing selvom den er 9 år gammel. Jeg kunne ikke
> rigtig tænke mig en kæmpe hankat med store kæmpe poter, rigtigt.
Man skal altid kigge på forældrekattene (og gerne et par generationer
bagud) - deres størrelse afhænger ofte af forældrekattenes størrelse...
Hvis forældrene er "medium size" bliver afkommet det som regel også...
Ikke alle hankatte bliver store Men ja, hunkatte er som regel lidt
mindre i størrelsen.

> Jeg skal altid have en ganske almindelig huskat. Jeg er pjattet med
> katte, næsten alt for meget, men alle katteracer som ikke ligner en
> typisk huskat siger mig intet som helst.
Det er der også visse typer af racekatte, der gør Og specielt
blandingskatte (hybridkatte) lilgner ofte huskatte (min gør selvfølgelig
ikke - han ligner en lille leopard - hehe)

> Ved det godt, men jeg føler også ligesom at det bliver lidt mere
> uoverskueligt, og så meget plads har jeg nu heller ikke.
Jeg har selv 3 katte på 45 m2 uden problemer. Du skal regne i m3 og ikke
m2.... Hvad mener du med uoverskueligt? (Man får også rabat hos dyrlægen,
vil jeg bare lige sige *suk*)! Til gengæld kan man bedre være væk i længere
tid (læs timer!) med 2 katte fremfor een.

> [...]
> døde, så blev den anden kat skør i hovedet. (ville have alle døre
> åbnet og miauede da den ikke kunne finde sin makker)
Ja, ofte vil den tilbageværende kat blive ked af det, men de færreste katte
bliver skøre i hovedet... Som oftest kan man afhjælpe problemet ved at
anskaffe en ny kat. Men det skal du jo ikke tænke på de næste 12-18 år
(forhåbentligt)

> Jeg udelukker ikke 2 katte, men det er noget mere besværligt hvis jeg
> eks. skal lufte ud i nogle rum, og så skulle til at finde begge katte
> først, etc.
Hvordan mere besværligt? Tit vil de jo være de samme steder... Du har da 2
arme

> Derudover tror jeg at en kat vil knytte sig mere til mig,
> hvor 2 katte vil knytte sig mest til hinaden.
Godt du nøjes med at tro i det tilfælde, hi! Det passer ikke. Selvfølgelig
er der nogle katte, der knytter sig meget til deres menneske, hvis de er
helt alene. Men to katte eller flere knytter sig lige så meget til deres
mennesker! Tag endelig ikke fejl. Katte knytter sig mest til deres
mennesker - hvadenten de er alene eller ej. Men selvfølgelig er der
undtagelser

> Jeg går i tænkebox. Det er ikke noget der haster, men jeg glæder mig
> til at blive katteejer i mit eget hjem.
Kan jeg godt forstå - det er også vidunderlige dyr

>Jeg har den naturlige holdning at man
> kun skal anskaffe sig kat, hvis man har dem for livstid.
Naturligvis. Anskaffer man sig levende dyr, er det for hele deres livstid
Det er faktisk et ret stort (og dyrt ) ansvar at holde levende dyr.

> Men det gør det nu, og jeg glæder mig. Tror jeg skal have en
> gråstribet kat, det er ligesom den type jeg altid har kendt til.
I din søgen, så vær fornuftig. Køb kun hos seriøse opdrættere. Sørg for at
både moderen og faderen er kendt og helst i huset. Udspørg opdrætteren om
temperamentet - det er vigtigt... Tag ud og besøg opdrætteren - gerne flere
gange, så du er sikker i din sag...

Maria og Z-teamet

Fra : Jakob J.

Dato : 07-12-03 09:00

On Sat, 6 Dec 2003 22:05:38 +0100, "maz" <mackMOVE@THISmail.dk> wrote:

>Det er der også visse typer af racekatte, der gør Og specielt
>blandingskatte (hybridkatte) lilgner ofte huskatte (min gør selvfølgelig
>ikke - han ligner en lille leopard - hehe)

Hehe, det kan godt nok også gå. Jeg tror det er det typiske
katteudseende, jeg holder af. Altså tiger/los/leopard udseendet, og
ikke rigtig siameser og hvad der ellers findes af specielle racekatte.
Men en ganske almindelig huskat tror jeg nu nok det ender med. Der ved
jeg ligesom hvad jeg får. Jeg kender ikke så meget til andre typer.

> [...]
>vil jeg bare lige sige *suk*)! Til gengæld kan man bedre være væk i længere
>tid (læs timer!) med 2 katte fremfor een.

Altså 8 timer skulle min kommende kat nu gerne kunne klare sig selv.
Og nok også 12 timer.
Det er også min erfaring at en kat alligevel gladeligt sover langt
over halvdelen af døgnet væk :)
Jeg tror ikke et lille afsavn betyder så meget, hvis blot katten
vænner sig til det, og så længe vi ikke snakker dage.

> [...]
>bliver skøre i hovedet... Som oftest kan man afhjælpe problemet ved at
>anskaffe en ny kat. Men det skal du jo ikke tænke på de næste 12-18 år

Nej, forhåbentlig ikke. Jeg satser endda på at en solid sund indekat
kan blive op mod 20 år. Det er der flere i familien der har haft katte
der blev, godt og vel endda.
Er der iøvrigt nogen som helst aldersmæssig forskel på han og
hunkatte. Nogen der lever længere generalt?

>Hvordan mere besværligt? Tit vil de jo være de samme steder... Du har da 2
>arme

Tjoh, men jeg kunne forestille mig at de ville opholde sig lidt
forskelligt. Jeg kan være lidt distræt i forvejen, så tanken om at
anskaffe sig 2 katte virker bare lidt mere uoverskueligt for en, der
ofte kan glemme hvad han havde i tankerne 1 minut før :)

> [...]
>mennesker! Tag endelig ikke fejl. Katte knytter sig mest til deres
>mennesker - hvadenten de er alene eller ej. Men selvfølgelig er der

Det lyder da godt. Overordnet holder jeg jo utrolig meget af katte, og
ville da gerne have 2, men nu er jeg single, og jeg vil egentlig helst
kun have en kat, indtil jeg finder en partner som deler min passion
for katte :)
Det er ikke at must for mig at have flere katte, men at have én kat
er.

>Kan jeg godt forstå - det er også vidunderlige dyr

Meget. Jeg er typen, der ikke kan gå forbi en kat, uden at snakke og
kæle med den. De fylder mig med varme, hele deres væsen og væremåde,
og de er det perfekte afstresningsmiddel :)

>Naturligvis. Anskaffer man sig levende dyr, er det for hele deres livstid
> Det er faktisk et ret stort (og dyrt ) ansvar at holde levende dyr.

Ja, men man kan glæde sig over at katte trods alt er uendelig nemmere
end hunde, synes jeg. Ingen gåture(selvom de selvfølgelig er sunde
nok) og ingen gø´en i tide og utide :) Jeg har intet imod hunde, men
jeg synes katten er et dejligt selvstændigt væsen som samtidig er
meget kælen. Man er lidt mere frit stillet med en kat synes jeg
..
> [...]
>temperamentet - det er vigtigt... Tag ud og besøg opdrætteren - gerne flere

Okay. Egentlig havde jeg ikke gjort de store overvejelser på det
punkt. Nærmest troet at opdragelsen gjorde den største forskel, og at
det ikke betød så meget hvorfra katten kommer, især ikke med en
almindelig huskat. Men alligevel ville jeg nok gøre mig mine
overvejelser på det punkt også, det er jo et familiemedlem for de
næste, forhåbentlig 20 år :)

Fra : maz

Dato : 07-12-03 08:27

Jakob J. wrote:
>. Jeg tror det er det typiske
> katteudseende, jeg holder af. Altså tiger/los/leopard udseendet, og
> ikke rigtig siameser og hvad der ellers findes af specielle racekatte.
Siamesere og andre maskede katte er da flotte!! Men, okay det er
selvfølgelig et temperamentsspørgsmål

> Men en ganske almindelig huskat tror jeg nu nok det ender med. Der ved
> jeg ligesom hvad jeg får. Jeg kender ikke så meget til andre typer.
Ved racekatte ved du jo netop hvad du får. Der er altid en vis garanti for
et bestemt udseende og temperament - modsat huskatte men okay, jeg
forstår hvad du mener. Måske en god idé at prøve at besøge et par opdrættere
af forskellige racer? Det er ganske uforpligtende

> Altså 8 timer skulle min kommende kat nu gerne kunne klare sig selv.
> Og nok også 12 timer.
Selvfølgelig Men to katte kan holde hinanden med selskab, og din
samvittighed har det måske bedre, hvis du ved, at de to katte har hinanden,
når du er væk

> Det er også min erfaring at en kat alligevel gladeligt sover langt
> over halvdelen af døgnet væk :)
16 til 18 timer i døgnet, faktisk. Men selvfølgelig er de vågne, når man
kommer træt hjem fra arbejde! hehe

> Jeg tror ikke et lille afsavn betyder så meget, hvis blot katten
> vænner sig til det, og så længe vi ikke snakker dage.
Dyreværnsloven siger max. 24 timer alene uden tilsyn for dyr Ikke alle
katte kan lide at være alene. En meget social kat kan savne andet
katteselskab og sin ejer

> Nej, forhåbentlig ikke. Jeg satser endda på at en solid sund indekat
> kan blive op mod 20 år. Det er der flere i familien der har haft katte
> der blev, godt og vel endda.
Det kan udekatte også blive - tro mig

> Er der iøvrigt nogen som helst aldersmæssig forskel på han og
> hunkatte. Nogen der lever længere generalt?
Nej.
56

Fra : maz

Dato : 07-12-03 08:38

SORRY! Zero mente lige, at jeg VAR færdig med at skrive, så han trykkede på
"send"! *Suk*

Jakob J. wrote:
> [...]
> anskaffe sig 2 katte virker bare lidt mere uoverskueligt for en, der
> ofte kan glemme hvad han havde i tankerne 1 minut før :)
Jamen dog Så start med een kat, væn dig til det igen, og så kan du evt.
anskaffe dig en legekammerat til den lidt senere

> [...]
> ville da gerne have 2, men nu er jeg single, og jeg vil egentlig helst
> kun have en kat, indtil jeg finder en partner som deler min passion
Man kan altså godt have flere katte, selvom man er single! Du skal bare
sætte som krav, at modparten skal elske katte - "vi" er efterhånden også en
del af slagsen, hi!

> Meget. Jeg er typen, der ikke kan gå forbi en kat, uden at snakke og
> kæle med den. De fylder mig med varme, hele deres væsen og væremåde,
> og de er det perfekte afstresningsmiddel :)
Jep - der er mange herinde, der kan nikke genkendende til det!

> Ingen gåture(selvom de selvfølgelig er sunde
> nok) og ingen gø´en i tide og utide :)
Ehmm, prøv at fortælle min Zeus det! Jeg er da ude og blive luftet 2-3 gange
dagligt! Men Zeus er også tidligere udekat, så han *skal* ud (iflg ham selv
)

> [...]
> punkt. Nærmest troet at opdragelsen gjorde den største forskel, og at
> det ikke betød så meget hvorfra katten kommer, især ikke med en
Forældrekattene har altid en stor genetisk betydning - også
temperamentsmæssigt. Derfor er det vigtigt, at du observerer en evt. ny kat
og snakker grundigt med opdrætteren omkring hvad du søger (mht temperament)
og hvad opdrætteren har observeret. Men pas på - der er mange, der vil sige
hvad som helst for at komme af med deres killinger

>Men alligevel ville jeg nok gøre mig mine
> overvejelser på det punkt også, det er jo et familiemedlem for de
> næste, forhåbentlig 20 år :)
Det er nok smart, ja

Maria og Z-teamet

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 07-12-03 16:01

In article <5im5tv4ocqdd5vs8tg3n141gba360mfuhv@4ax.com>, Jakob J.
<digtekat@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Jeg tror ikke et lille afsavn betyder så meget, hvis blot katten
> vænner sig til det, og så længe vi ikke snakker dage.

Hej Jacob

Ja de sover meget... men de er nu alligevel opmærksomme på, om du er
der, er min erfaring. Mine to kan boble dybt og tilfreds. I samme
øjeblik jeg rejser mig og går ind i et andet rum, står de der som to
små søm. Så selv om de tilsyneladene sover dybt, ved de altså at jeg er
der...

> [...]
> punkt. Nærmest troet at opdragelsen gjorde den største forskel, og at
> det ikke betød så meget hvorfra katten kommer, især ikke med en

Tværtimod, vil jeg sige..
Det er efterhånden ret sikkert bevist, at de første ugers påvirkninger
er endog meget vigtige for kattens senere psykiske udvikling og
sundhed. Derfor er man meget afhængig som katteejer af, at katten er
vokset op hos nogen, der vidste hvad de gjorde - og helst sammen med
andre katte.
Selvfølgelig kan du få alle tiders kat ud af en killing, der er vokset
op på et høloft eller uden mor og søskende. Men chancerne er større med
en god opvækst i bagagen

Og så vil jeg jo osse slå et slag for to misser To laver faktisk
mindre ravage, især hvis de skal være alene så længe som du beskriver.
De afreagerer deres energi og sociale behov på hinanden i stedet for på
dine møbler og tapeter... I hvertfald sådan generelt, katte er jo osse
forskellige

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-03 17:17

"Jakob J." <jassen@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Der bliver formentlig ingen problemer med strintning som jo typisk
> ligger til hankatte, og så bliver hunkatte vel også ofte knap så store
> som hankatte, og måske lidt blidere?

Har tidligere haft både hun- og hankat. Faktisk var det en fertil hunkat vi
havde, som strintede inde, hvor der aldrig har været problemer med de
fertile hanner.. på nær Tarzan, som var vores sidste kat. Han blev hurtigt
kastereret ( som 6 mdr. ) og så var der ikke mere.

Jeg tror du tager fejl mht., at en hunkat er blidere. Jeg har altid oplevet
en hankat værende mere blid / kælen og kontaktsøgende, hvor hunkatten har
været mere sin egen herre. Jeg har dog aldrig ejet en neutraliseret hunkat,
så jeg ved ikke, hvordan det påvirker dem. Det er der nok mange andre her,
der kan fortælle.

Hvis du hælder mest til en hunkat, synes jeg da, at du skal vælge det.
Uanset hvad du vælger er det bedst, at neutralisere den. Det koster lidt
mere, for en hunkat.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Jakob J.

Dato : 07-12-03 03:35

On Sat, 6 Dec 2003 17:16:59 +0100, "Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk>
wrote:

>Hvis du hælder mest til en hunkat, synes jeg da, at du skal vælge det.
>Uanset hvad du vælger er det bedst, at neutralisere den. Det koster lidt
>mere, for en hunkat.

Graden af kælenhed er et vigtigt parameter, så hvis hankatte skulle
være mere kælen, er det noget jeg vil kigge på.

Men der går en måned eller måske flere inden jeg køber. Jeg betragter
den slags næsten som at planlægge en familieforøgelse. :)

Det er ikke noget jeg bare gør. Jeg skal være helt sikker, men jeg
takker for alle inputs her, og der må gerne komme flere, for det er
meget interessant at høre om jeres han/hun kat erfaringer.

Fra : Louise Viborg

Dato : 06-12-03 18:54

Hej Jakob!
Hvor er jeg glad for at høre at du gør så meget ud af at finde den
helt rigtige killing

Fra : Sara

Dato : 06-12-03 20:12

On Sat, 06 Dec 2003 15:54:42 -0800, Jakob J. <jassen@pc.dk> wrote:

>Hvad foretrækker I?

Når jeg engang skal have kat igen, så skal det helt klart være en han
kat (I hvertfald indtil jeg ombestemmer mig)

>Der bliver formentlig ingen problemer med strintning som jo typisk
>ligger til hankatte, og så bliver hunkatte vel også ofte knap så store
>som hankatte, og måske lidt blidere?

Hun katte blidere!?!? *Storgriner* Sådan er det bestemt ikke her. Min
hunkat (fixed) er en rigtig bisse og rejekælling (Har stemmen til at
bevise det) og meget, meget bossy overfor vores ældre hankat (fixed).

Jeg tror mere det kommer an på hvordan de hver især er vokset op. Min
hunkat havde god tid til at gå sammen med sin mor, andre katte og
generelt få en mere normal katte adfærd fra starten.

Min hankat der imod er fra en rigtig Amerikansk BYB (Før jeg vidste
bedre og ja jeg bor i USA) og det kan desværre ses jo ældre han bliver
og i hans samværd med vores hunkat. Han har ikke så meget
selvsikkerhed, kan ikke altid sige fra over for vores hunkat og skal
have meget mere menneskelig kontakt end hunkatten. Nogen gange når jeg
ser på ham har jeg lidt på fornemmelsen af, at har føæer sig fortabt
og ikke aner hvad han skal gøre.

Sara

Fra : Jakob J.

Dato : 07-12-03 05:27

On Sat, 06 Dec 2003 13:12:17 -0600, Sara <sara@cedar-rapids.net>
wrote:

>Hun katte blidere!?!? *Storgriner* Sådan er det bestemt ikke her.

Hehe, måske har jeg bare troet at naturens orden var noget med at
hunner er blidere, blødere og kærligere, mens hanner er rå, barske og
mere voldsomme, men nu har jeg så lært at det nok ikke rigtig gælder
indenfor katteverdenen. :D

Det skal siges at jeg har kendt mange katte, da jeg er vokset op på en
gård, men aldrig rigtig har tænkt over om det var en hun eller en
hankat, jeg snakkede med.