Slægtstræf - Hvordan?
Fra : Githe Gry Jørgensen

Dato : 06-12-03 14:02

Hej.

Efter nogle års søgen efter forfædrene er ønsket om at delagtiggøre diverse
fastre, onkler, fætre og kusiner opstået.

Jeg havde tænkt mig et dagsarrangement - til sommer. - Vi kan "kun" blive
ca. 25 stk , men man skal jo som bekendt starte et sted.

Er der nogle der har gode ideer til hvordan jeg bedst griber det an?
Hvordan præcenteres slægtsmaterialet bedst?
Skal der eventuelt tages billeder?
Skal jeg lave en efterkommerbog/deltagerbog som kan bruges år efter år?
Hvor mange års interval er der mellem sådanne slægtsmøder?

Alle forslag/erfaringer modtages med stor spænding.

Jeg glæder mig til at høre nærmere fra dig.

Venlig hilsen

Githe Gry
githe.gry@get2net.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-12-03 15:18

Sat, 6 Dec 2003 14:02:11 +0100, skrev Githe Gry Jørgensen:

> [...]
>Hvor mange års interval er der mellem sådanne slægtsmøder?
>
>Alle forslag/erfaringer modtages med stor spænding.

Jeg har ikke umiddelbart nogle bud, da jeg aldrig har forsøgt mig med
noget lignende, men oplægget er interessant og jeg vil da gerne
opfordre til at der svares her i tråden og ikke kun som privat e-mail
til Githe. Ideer og erfaringsudveksling er jo et af formålene med
gruppen.

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

Fra : Henning Christensen

Dato : 07-12-03 07:54

Kurt Hansen wrote:

> [...]
> opfordre til at der svares her i tråden og ikke kun som privat e-mail
> til Githe. Ideer og erfaringsudveksling er jo et af formålene med

Jeg har sendt Githe en kopi af min artikel i Slægt & Data nr. 2,
juni 2002.
Den omhandler de slægtsstævner, vi siden 1948 har afholdt hvert 5 år
i min mors familie.
I juli i år afholdt vi det seneste med ca. 150 deltagere.
Vi er en selvbestaltet festkommite, der mindst et halvt år i forvejen mødes
og begynder planlægningen. Senest 3 måneder før festen skal indbydelsen
sendes ud, og den skal indeholde så mange detaljer som muligt om dagens
forløb.

Venlig hilsen
Henning Christensen

Fra : Bent Fleron

Dato : 06-12-03 16:46

Githe Gry Jørgensen wrote:

> Efter nogle års søgen efter forfædrene er ønsket om at delagtiggøre
> diverse fastre, onkler, fætre og kusiner opstået.

> Er der nogle der har gode ideer til hvordan jeg bedst griber det an?

Prøv at kontakte nogle der har været igennem turen. Jeg mindes en
artikel i "Slægt & Data" for nogle år siden som bl.a. advarede mod de
mange faldgrupper undervejs. Det var vist et hårdt og hæsblæsende
arbejde.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
For den der orker at sende en returmeddelelse

Fra : Steen Kobberø-Hansen

Dato : 06-12-03 17:39

Inger-Lise Ekkelund Andersen skrev en ganske god artikel i Slægt og Data
Nr. 2 - 2003: Ek(k)elund familietræf.
Måske der kan hentes gode råd derfra.

m.v.h.
Steen Kobberø-Hansen

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 06-12-03 17:44

"Githe Gry Jørgensen" <githe.gry@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Alle forslag/erfaringer modtages med stor spænding.
>
> Jeg glæder mig til at høre nærmere fra dig.

Hej Githe,

Vi arrangerede et i 1999, hvor vi var gået tilbage til mine oldeforældre,
som var de første, som "bar" mit slægtsnavn.

Vi brugte ca. et år og en tur til USA for at kortlægge de grene af slægten,
der var udvandret dertil, og hvor der var efterkommere efter.

Herudover var vi rundt i det meste af landet her, for at interviewe andre
efterkommere, samt gå fotoalbum igennem, scanne billeder ind mv.

Vi skrev breve rundt til alle dem vi havde adresser på, forklarede, hvad vi
var igang med, og at vi forventede, at der kom et slægtstræf ud af
"anstrengelserne". Samtidigt vedlagde vi et girokort på 100 kr.,- og
forklarede, at det skulle være til dækning af omkostninger til porto og
papir, og at en evt. rest ville blive brugt på slægtstræffet.

For at gøre en lang historie kort, så var det et "hestearbejde", men det
blev helt overgået af selve slægtstræffet, hvor vi var samlet 165 deltagere,
hvoraf 1 kom fra USA, 2 fra England, 6 fra Sverige og resten fra stort set
hele Danmark. Vi havde lavet en udskrift af et efterkommertræ, og førnævnte
ane, med billeder og det hele på. Udskriften var 23,5 meter i bredden
(længden) og 1 meter i højden. Vi havde fået det skrevet ud på en plotter :)

Forinden havde (som tidligere nævnt) vi skrevet rundt til dem vi havde
adresser på, og medsendt en Familiegruppeside med de oplysninger vi havde,
og anmodet folk om at udfylde "hullerne" og returnere siden samt billeder,
hvor disse manglede. En erfaring fra denne udsendelse var, at det var bedre
at skrive en forkert dato i de tilfælde, hvor den pågældende dato manglede,
fremfor et tomt felt, for tomme felter blev ikke altid udfyldt, selv om de
var streget ind med en gul tusch, men forkerte datoer blev rettet!!!!

Vi lavede også en slægtsbog omfattende alle efterkommerne efter de
førnævnte, som kunne købes ved selve træffet.

Men, det var et stort arbejde.

Ole P. Bielefeldt,
Ry
Fjern FJERNMIG i min E-mail adresse