Foder??
Fra : Laust Kohsel

Dato : 06-12-03 09:54

Hej med jer.
Konen og jeg købte forleden et brugt akvarium hvor der fulgte 3 prinsesser
af burundi med. Og igår var vi ude at købe flere fisk dyrehandleren foreslog
os at købe nogle tropheus duboisi "maswa" og han anbefaldede osse at bruge
det foder der hedder spirulina fra O.S.I. Men så kommer vi til det, der står
på foderet at det er "grøntfoder" til planteædene fisk men har læst at
prinsesserene er kødædere passer det og hvad foder skulle jeg så bruge ???
Fik osse at vide at det frostfoder som vi har ikke måtte bruges da at
Dubolsierne har et "ømt" tarm system og det kunne slå dem ihjel passer det
osse ???
Håber i kan hjælpe med et par gode råd
På forhånd tak

Fra : Anders T. Pedersen

Dato : 06-12-03 10:22

> [...]
> Fik osse at vide at det frostfoder som vi har ikke måtte bruges da at
> Dubolsierne har et "ømt" tarm system og det kunne slå dem ihjel passer det

JA, Tropheus er vegetarer, og må under ingen omstændigheder få kødholdigt
foder. Grunden er at deres tarme er extra lange, og fordøjelsen tager derved
noget længere.... Og da de ikke kan fordøje kødet, rådner det i deres tarme
hvilket medføre sygdomme...

Kan kun anbefale grøntfoder med meget spirulina...

Tror at princesserne vil have nemmere ved at klare grøntfoderet end
omvendt..

/Anders

Fra : Carsten Gall

Dato : 06-12-03 10:25

"Anders T. Pedersen" <torstens@postkasse.net> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Kan kun anbefale grøntfoder med meget spirulina...
>
> Tror at princesserne vil have nemmere ved at klare grøntfoderet end

Godt nok er Tropheus grøntspisere, men så sarte er deres tarmsystem altså
heller ikke!!
det eneste som vi med sikkerhed ved at de IKKE kan klare er
rødemyggelarver.

Jeg har selv fodret de Tropheus jeg havde med almindeligt flagefoder, og
det består af en god del
fiskemel.

Mit bud på foder til dine ciklider er at du både køber OSI spirulina
flager, og deres artemiaflager.

Carsten

Fra : jnjonas

Dato : 07-12-03 14:46

Hej,
der er fiskemel i alt tørfoder. Det forekommer bare i mere eller mindre
grad.
jonas

Fra : Anders T. Pedersen

Dato : 06-12-03 10:24

Der findes foresten en række gode sider med tropheus:

www.cichlids.dk
www.tanganyikacichlider.dk
www.tanganyikasiden.dk
www.tanganyika-online.dk (Min egen, men er under konstruktion, så det tager
lige en md tid før den er klar)
www.tropheus-siden.dk

osv...

/Anders

PS: Tropheus er en dejlig fisk....

Fra : thomas schreiber

Dato : 06-12-03 10:26

Jeg håber det er et MEGET stort akvarie i har købt. Tropheus burde ikke
holdes i akvarier på mindre end 600L.

Når du fodrer med den ene slags foder, kan du sikkert ikke undgå de
"forkerte" fisk spiser foderet. Dine prinsesser tager ikke skade af at spise
lidt "grønsager", men dine tropheus'er har ikke godt af at spise kød. Derfor
er det ikke en god ide at holde de 2 fisk sammen.

Og husk når/hvis i køber tropheus'er, så køb en 2.10+ Altså 2 hanner og 10
hunner elle mere. Ret mange flere hanner pelser hinanden på rekordtid, med
mindre du har et MEGET stort akvarie (læs: mere end 2000L).

/thomas schreiber

Fra : Anders T. Pedersen

Dato : 06-12-03 10:58

"thomas schreiber" <bla@bla.com> skrev i en meddelelse
> Jeg håber det er et MEGET stort akvarie i har købt. Tropheus burde ikke
> holdes i akvarier på mindre end 600L.

Ikke enig.... 325 er nok til ca. 20 tropheus...

> Og husk når/hvis i køber tropheus'er, så køb en 2.10+ Altså 2 hanner og 10
> hunner elle mere. Ret mange flere hanner pelser hinanden på rekordtid, med
> mindre du har et MEGET stort akvarie (læs: mere end 2000L).

Heller ikke enig... Gør nu ikke tropheus til en mere agressiv fisk end
nødvendigt...

/Anders

Fra : thomas schreiber

Dato : 06-12-03 13:47

> Ikke enig.... 325 er nok til ca. 20 tropheus...

Det er i mine øjne dyreplageri. Meget enda.

> Heller ikke enig... Gør nu ikke tropheus til en mere agressiv fisk end
> nødvendigt...

Gør nu ikke tropheus til en mindre agressiv fisk end nødvendigt...

> /Anders

/Thomas

Fra : Anders T. Pedersen

Dato : 07-12-03 16:53

> Det er i mine øjne dyreplageri. Meget enda.

Vis mig et sted hvor det beskrives at det er dyreplageri...

Hvis det er tilfældet er der godt nok mange tropheusfolk i dk som er
dyreplagere...

/Anders

Fra : Jan Bøgh

Dato : 07-12-03 17:00

"thomas schreiber" <bla@bla.com> wrote in message

> Det er i mine øjne dyreplageri. Meget enda.

Nu indrømmer du jo selv at det er subjektivt.
Hvori består dyrplageriet - og hvorfor skulle der vare tale om mindre
dyrplageri i et 600 l. Alt andet lige, er der vel kun tale om at de linære
afstande er ca. 25% større i et 600l - og IMHO laaaangt under de afstande,
der skal til, hvis den naturlige flugtafstand skulle kunne bruges. Og
vandkvalitet afhænger ikke af størrelsen, men af vandskifte/fordermængde -
så det kan håndteres ved hyppigere vandskift.
Min påstand er, at hvis det er /meget/ dyreplageri at have dem i et 300 l,
er det næsten lige så meget dyrplageri at have dem i et 600 l - og gradbøjer
man dyrplageri.
Man kunne diskutere om Tropheus det /overhovedet/ er forsvarligt at holde
T. - men at gøre det til et spørgsmål om 300 eller 600 l - det finder jeg
ikke rimeligt.

vh
Jan

Fra : Jan Bøgh

Dato : 07-12-03 17:08

"Jan Bøgh" <janboegh@vucnet.spamblok.dk> wrote in message
> "thomas schreiber" <bla@bla.com> wrote in message

> Man kunne diskutere om Tropheus det /overhovedet/ er forsvarligt at

Der skulle selvfølgeligt have stået:
"Man kunne diskutere om det /overhovedet/ er forsvarligt at ....

vh
Jan

Fra : jnjonas

Dato : 07-12-03 17:46

Hej,
som Jan skriver bør man nok stige ned af sin høje hest. For i bund og grund
er det vel dyreplageri, at fisk skal transporteres fra Østen, Afrika osv.
for at vi kan plage dem yderligere ved at komme dem i en glasbeholder. Så
inden vi hidser os op over bowler, papegøjefisk mm., så skulle man jo nok
også hidse sig op over en guppy for at tage et eksempel.

Mvh
Jonas

Fra : Jan F.

Dato : 07-12-03 19:44

"Jan Bøgh" <janboegh@vucnet.spamblok.dk> skrev i en meddelelse

> Man kunne diskutere om Tropheus det /overhovedet/ er forsvarligt at holde
> T. - men at gøre det til et spørgsmål om 300 eller 600 l - det finder jeg
> ikke rimeligt.

Du har en pointe der, jeg mener faktisk at Tropheus er uegnede som
akvariefisk. Jeg så en gang en film fra Tanganyikasøen, hvor de svømmede
fredeligt rundt i store flokke, der sker åbenbart et eller andet når de
bliver puttet i vores "små" akvarier.

Jan F.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 08-12-03 16:30

"Jan F." <itjfSLETDETTE@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> svømmede fredeligt rundt i store flokke, der sker åbenbart et eller
> andet når de bliver puttet i vores "små" akvarier.

Jeg mener faktisk, jeg har et bud på en forklaring.

De fleste dyr har en eller anden grænse indenfor hvilken der ingen tolerence
er, men ellers accepterer artsfæller uden for denne uden videre. Lad os nu
sige, at denne grænse er 1 m. fra territoriecentrum. Territoriegrænserne kan
godt være dynamiske - måske ser fisken sig altid som centrum i sit
terrirorie, hvis ikke den er substratleger og derfor altid vil opfatte
substratet, hvor æggene lægges som centrum.
Antager vi nu at T. er en sådan territorial fisk, der ikke tolererer andre
hanner indenfor denne grænse, men ellers fuldstændigt accepterer
tilstedeværelsen uden for denne grænse, vil der i naturen, hvor der er plads
nok, aldrig opstå problemer. Den truede flytter sig blot uden for den
afstand, hvor grænsen er, hvorefter den aggressive neutraliseres.
Ligeledes kan man forestille sig at hanner forsøger sig med med alle hunner,
der kommer i nærheden. I naturen vil den hun, han kaster sin kærlighed på
enten deltage - hvis hun er legemoden - og ellers blot bringe sig uden for
den 1 m's grænse han har som sit dominansområde. Herved vil hun aldrig blive
skadet.
I et akvarium er det ikke muligt at komme udenfor dominanszonen, hvorfor
hannen opfatter andre hanner som ude på slagsmål eller hunner som
parringsvillige - uden at det er tilfældet. Dette medfører en adfærdsmæssig
kortslutning - modparten reagerer jo ikke som de skal i henhold til
spillereglerne. Og da man må antage at fisk aleene (eller i hvert fald stort
set alene) reagerer instinktmæssigt, er der ikke tale om ondskabsfuldhed fra
den agressive hans vedkommende - der er simpelthen blot ikke rum nok til at
den rigtige adfærd kan udspilles. Det kunne være gevaldigt spændende at se
hvordan en flok T. ville opføre sig i en balje på f.eks. 10*5 m - men hvem
har lige sådan en beholder ved hånden?

Må jeg i øvrigt opfordre til at akvarister i langt højere grad end tilfældet
er (som jeg ser det) prøver at gøre adfærdsmæssige iagttagelser - det er
IMHO langt mere interessant end noget som helst andet indenfor hobbyen. Og
her er cichlider og nogle af koralrevsfiskene nok noget af det allermest
spændende. Også en hel del af labyrintfiskene har ret interessante og
komplekse adfærdsmønstre.

vh
Jan

vh
Jan

Fra : Krogh

Dato : 08-12-03 22:41

> "Jan F." <itjfSLETDETTE@ofir.dk> wrote in message

Man kan sagtens få en flok tropeus til at gå som en harmonisk flok i et 300
/ 600 liters akvarie, hvis akvariet indrettes fornuftigt, og flokkens antal
og sammensætning afpasses efter akvariet. Men du har på sin vis ret i at alt
for mange tropheus har måttet lade livet på grund af dårligt indrettet
akvarie, forkert sammensat flok, eller forkert fodring. Har selv en del på
somvittigheden Men folk har gennerelt mere travlt med at angribe
"unaturlige" fisk som papegøje cichliden m.m. som trods alt vil have et
langt bedre liv som akvariefisk, end end andre naturlige fisk, der ender som
grøntsager i den kødkværn en tropheus eller andre cichlide akvarier kan
være. Dette fejer vi dog blot ind under gulvtæppen som "uheld". (ups, der
røg en sten mod mit eget drivhus).

> [...]
> hvordan en flok T. ville opføre sig i en balje på f.eks. 10*5 m - men hvem

Du har fat i noget af det rigtige, og som du selv skriver, kan man som
privat person sjældent give dem de rammer, der er påkrævet for naturlig
adfærd. I stedet benyttes begrebet "overcrouding", hvor man pakker fiskene
tæt sammen og derved dæmper agrationerne. Jeg har desuden held med at bruge
et ca. 50 cm bredt område i akvariet uden dekorationer, blot den bare
sandbund. Dette virker som neutral zone, hvor hovedflokken opholder sig uden
knubs fra de lidt mere hissige hanner.

Hvis ikke du endnu har læst "Lake Tanganyika Cichlids II" af Peter Schupke,
kan jeg kun anbefale den. Han har en årelang erfaring med tropeus, og kommer
bla. ind på deres adfærd, og hvilke hvordan man får en harmonisk flok i
akvariet. De første 20 sider, er meget interresant læsning, omend de sidste
100 sider blot omhandler hans syn på den artsmæssige indeling.

[snip]

> vh
> Jan
>
> vh
> Jan

Stammer du

mvh
René
www.ikola.dk

Fra : jnjonas

Dato : 07-12-03 14:21

Hej,
har selv haft 5 stk. T. moori Kiriza sammne med hestenæser i 200 L. Gik
meget fint og uden problemer.

Mvh
Jonas

Fra : Laust Kohsel

Dato : 06-12-03 11:23

Hej igen
1000 tak for de hurtige svar det var dejligt med noget information som man
kan bruge
Men lige en ting til. Har lagt mærke til at mængden af "andemad" er
reduceret kraftigt siden igår "plejer at rydde op i det hver dag" kan det
passe at Dubolsierne spiser det ??

Fra : Anders T. Pedersen

Dato : 06-12-03 11:39

> [...]
> Men lige en ting til. Har lagt mærke til at mængden af "andemad" er
> reduceret kraftigt siden igår "plejer at rydde op i det hver dag" kan det

Ja... Det er grønt, så det kan sagtens passe....

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-12-03 12:03

> [...]

> Men lige en ting til. Har lagt mærke til at mængden af "andemad" er
> reduceret kraftigt siden igår "plejer at rydde op i det hver dag" kan

Nu er det ikke den rigtige årstid, men om sommeren kunne du prøve at tage en
sten eller muslingeskal overgroet med alger ("søsalat") med hjem fra
stranden - mine T. elskede at gnuffe løs på disse (og formentlig det
krible-krable, der fulgte med).

vh
Jan

Fra : jnjonas

Dato : 07-12-03 14:49

Hej,
alt grøntfoder når vi taler tørfoder indeholder animalsk protein, så det kan
dine Tropheus sagtens klare.
En de mest grønne flager på det danske marked er mig bekendt Veggie flake
fra Aquadine. Mine Tropheus får Aquadine og OSI. Begge udemærkede flager.
Men hvorfor der er nogen der betaler i dyre domme for Tetraphyll er mig en
gåde, når indholdet i Tetramin er nøjagtig magen til.

Mvh
Jonas