Teknisk fremgang/Innovation på 11 år?.
Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 06-12-03 09:07

Kære NG

Jeg har siddet meget her på det seneste og kigget på en bil biler, både
brugte og nye og er rendt ind i noget der undrer mig.

Hvorfor er det lige at det for en del "kikser" med at enten få forbedret
deres motorer eller i det mindste få udviklet nogle forbedrede udgaver
af de motorer de har.

For lige og lade mig komme med et eksempel.

1: 1 srk Daewoo Nubira 1,8 CDX, fabriksny

2: 1 stk Mitsubishi Galant 1,8 LE, årgang 1992

Hvis at man kigger på præstationerne de 2 biler imellem er de faktisk
næsten 100% ens på både HK og Nm.Men hvorfor er det lige af der fra
Daewoo side ikke er sket ret meget på ca 11 år med deres 1,8L motor.

Ja ok nu ved jeg så godt at mit eksempel, holdt på spidsen ikke holder
vand da jeg realt set sammenligner 2 forskellige producenters motorer.
Men jeg syns bare stadig at det er underligt at nogen på 11 år ikke kan
forbedre sin motorkonstruktion tilsvarende så at den realt set er
forbedret væsentligt set i forhold til hvordan at den motor var hos alle
de andre producenter for 11 år siden. Og med ordet motor taler jeg kun
om motorstørrelsen.
Flemming Jacobsen

Fra : Olesen

Dato : 06-12-03 09:32

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forbedre sin motorkonstruktion tilsvarende så at den realt set er
> forbedret væsentligt set i forhold til hvordan at den motor var hos alle

Udviklingen sker forskelligt og over tid.
Nogle gange rykker det, andre gange ikke.

Men dieselmotorene har mig bekendt udviklet
sig enormt...det samme vel ang. automatgearkasserne,
forurening, tekniske smarties osv...

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 06-12-03 09:36

Det er fordi koreanerne i mange år har købt motorer og teknik fra de
japanske og tyske mærker som var en til to generationer gamle.
På den måde har de på en forholdsvis billig måde fået stablet deres biler på
benene.
Det har typisk være ældre Mazda og Mitsubishi motorer de har anvendt.
På det sidste er de dog begyndt selv at konstruere, og jeg tro såmænd nok de
skal komme efter det.

mvh

Andreas M. Hansen