HF på amerikansk
Fra : Henning Makholm

Dato : 06-12-03 01:59

Jeg sad og kedede mig med at gennemgå min nyeste spam, og så fik jeg
lyst til at opspore hvad det "GED" som et diploma scam, lovede mig,
egentlig var. På med Google - det viser sig at være en (amerikansk)
voksenuddannelsesprøve, som skal være ækvivalent med afgangseksamen
fra high school. På

http://www.acenet.edu/calec/ged/samples/index.cfm

kan man finde eksempler på spørgsmål i de officielle prøver, og det
var interessant nok til at jeg lige vil dele urlen med gruppen. Bemærk
den meget fine illustration til det naturvidenskabelige spørgsmål 1
(find fejlen!). Og så kommentarerne til svaret på matematikspørgsmål
4, som forklarer at det ville være tidskrævende at løse opgaven uden
lommeregner.

Og bemærk derefter især at 40% af en high school-årgang forventes at
dumpe prøven! Godt nok er high school aldersmæssigt ikke helt det
samme som en dask studentereksamen, men det her er da vist lige at
stramme den...

Hm, endnu senere: Første matematikspørgsmål lyder "If one gallon of
paint has a volume of approximately 8000 cm³ ...". Men en "gallon" er
kun knap 4 liter. Hvad har de gang i?

--
Henning Makholm "It was intended to compile from some approximation to
the M-notation, but the M-notation was never fully defined,

Fra : Bent Fleron

Dato : 06-12-03 09:54

> Henning Makholm wrote:

> Hm, endnu senere: Første matematikspørgsmål lyder "If one gallon of
> paint has a volume of approximately 8000 cm³ ...". Men en "gallon" er
> kun knap 4 liter. Hvad har de gang i?

Det foregår nok i Texas
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
For den der orker at sende en returmeddelelse

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 06-12-03 10:13

> [...]
> dumpe prøven! Godt nok er high school aldersmæssigt ikke helt det
> samme som en dask studentereksamen, men det her er da vist lige at

Mon ikke det er reklame-spørgsmål? Ved at vise den reelle sværhedsgrad får
man ikke kunder i butikken? Jeg kan ikke tro at amerikanerene har et så
meget lavere niveau...lave.. javist, men ikke _så_ meget

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 06-12-03 18:43

Henning Makholm wrote:

> den meget fine illustration til det naturvidenskabelige spørgsmål 1
> (find fejlen!).

Man forsøger at illustrere at tyngdekraften går som 1/r² hvor det skal
forstås at de angivne afstande er målt fra Jordens centrum. Det er dog
en fejl at der står 26600 km i stedet for 25600 km. Desuden er det mis-
visende at skrive at astronauten flyder i Jordens atmosfære.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Henning Makholm

Dato : 07-12-03 15:15

Scripsit Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk>

> Desuden er det misvisende at skrive at astronauten flyder i Jordens
> atmosfære.

Det var det jeg tænkte på. Den _laveste_ højde der er angivet er en hel
jordradius oppe, og der er ikke meget atmosfære tilbage der.

--
Henning Makholm "I ... I have to return some videos."

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 07-12-03 18:26

Henning Makholm wrote:

> Det var det jeg tænkte på. Den _laveste_ højde der er angivet er en hel
> jordradius oppe, og der er ikke meget atmosfære tilbage der.

Som jeg skrev, mener jeg at tallene skal forstås som afstande fra
Jordens centrum, ikke højder. Fortolket på den måde giver tallene
mening (når man altså retter den største afstand).

Afstande (i enheder a 6400 km): 1 2 3 4
Tyngder (i enheder a 5 N): 144 36 16 9

De 144 er mindste fælles multiplum for {1²,2²,3²,4²}.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Henning Makholm

Dato : 08-12-03 12:39

Scripsit Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk>

> Som jeg skrev, mener jeg at tallene skal forstås som afstande fra
> Jordens centrum, ikke højder.

Det er jeg ikke uenig i. Jeg mente "den laveste bortset fra
jordoverfladen, (hvor billedet ikke forestiller en astronaut)".

> Fortolket på den måde giver tallene mening

Javist. Det er *overskriften* der er vildledende.

--
Henning Makholm "Larry wants to replicate all the time ... ah, no,
all I meant was that he likes to have a bang everywhere."

Fra : Ronny Nielsen

Dato : 07-12-03 03:03

> [...]
>

> Hm, endnu senere: Første matematikspørgsmål lyder "If one gallon of
> paint has a volume of approximately 8000 cm³ ...". Men en "gallon" er

Den her er styg!

1. The government of a country may restrict the number of
immigrants allowed to enter that country.

These restrictions on immigration are most likely based on what
belief?

1. An economy can support unlimited numbers of people.
2. The "push" factors justify most immigration.

3. Immigrants enrich the culture of a country.
4. A country has a limited number of jobs and services.
5. A government should not interfere with the migration of
people.

begin 666 spacer8.gif
M1TE&.#EA" `(`( ``/___P```"'Y! $`````+ `````(``@```('A(^IR^U=
#```[
`
end

Fra : David T. Metz

Dato : 09-12-03 02:41

Henning Makholm wrote:
> Bemærk
> den meget fine illustration til det naturvidenskabelige spørgsmål 1

Den til spsml. 3 er sjovere. Moral Majority skal nok sørge for at få den
slettet i kommende oplag ...

I øvrigt er det da interessant at de første tre spørgsmål slet ikke har
noget med naturvidenskab at gøre - ud over på overfladen. Det er ren logik
(spørgsmålet stiller forudsætninger og svaret er konsekvenser) - man skal
ikke have paratviden, man skal ræsonnere. Ved det sidste skal man blot kunne
aflæse en graf. Kun spsml 4 og 5 forudsætter marginal "naturvidenskabelig
viden".

David