fødested - hvor finder man det?
Fra : Anne Thomsen

Dato : 05-12-03 23:42

Hej alle
Min forfader,som levede i Holsteinsborg sogn, står i folketællingen
1845 opført som født i københavn. Han er født omkring 1777 men jeg har
ikke kunnet spore ham tilbage i nogen kilder. Min forfader var smed,
og står ved giftemålet i Tyvelse 1804 opført som smedesvend, kommende
fra store Tåstrup, Holbæk, mehrløse herred. Senere købte han en smedie
i Holsteinsborg og flyttede dertil.
Hvordan finder jeg tilbage til denne mands fødested? Findes der nogle
kilder hvor det er muligt? Til og afgangslisterne er jo ikke til
megen hjælp i den periode, og heller ikke folketællingerne. Kan nogen
mon give et andet bud?
På forhånd mange tak for hjælpen.

Venlig hilsen
Anna

Fra : K. Thidemann

Dato : 06-12-03 00:14

On 5 Dec 2003 14:41:53 -0800, annthoms2003@yahoo.dk (Anne Thomsen)
wrote:

> [...]
>og står ved giftemålet i Tyvelse 1804 opført som smedesvend, kommende
>fra store Tåstrup, Holbæk, mehrløse herred.

Hej Anne

Har du gennemgået folketællingen 1801 Merløse sogn.

Måske var han i lære ved en af smedene, eller søn af smeden.
Hvad var navnet ??

Holbæk, Merløse, Store Taastrup, Kyringe Bye, , , 10, FT-1801

Thomas Nielsen, 46, Gift, Mand, Huusmd med Jord og Smed,
Sofie Sørensdatter, 39, Gift, Hans Kone, ,
Mads Thomasen, 18, Ugift, Deres Barn, ,

Mvh
Ketty Thidemann

Fra : Anne Thomsen

Dato : 06-12-03 22:48

mange tak for svarene. Jeg har tjekket både Jens sørensens bryllup,
hvor der kun er oplyst hvor han kommer fra. Men jeg har godt nok ikke
tjekket folketællingen for holbæk amt, det vil jeg gøre. Lægdsrullerne
har jeg lidt opgivet på forhånd - jens sørensen var håndværker, så
vidt jeg ved var det vist kun bondesønner der blev opført i
lægdsrullen? Men jeg vil lige tjekke folketællingen for holbæk amt -
måske er jeg heldig. Jens sørensens dødsdata er selvfølgelig tjekket
i kirkebogen, men heller ikke der er der noget at hente.kun står der,
at han var aftægtsmand hos sønnen. I folketællingen for 1845 - året
før han dør, er han ligeledes anført som aftægtsmand hos sønnen. Men
han står faktisk ikke engang opført i skifteprotokollen i det sogn
hvor han dør. Dette undre mig meget - hans kone, der dør 5 år før ham
og som var fattiglem, er nævnt. Men jens sørensen står der ingenting
om.
Jeg fortsætter ufortrødent min søgen, men er stadig åben for nye
forslag.

Venlig hilsen
Anna

Fra : Anne Thomsen

Dato : 06-12-03 22:48

Fra : K. Thidemann

Dato : 06-12-03 11:51

wrote:

> [...]
>kilder hvor det er muligt? Til og afgangslisterne er jo ikke til
>megen hjælp i den periode, og heller ikke folketællingerne. Kan nogen

Der skulle vel ikke stå hvor manden er konfirmeret eller vaccineret
ved vielsen ?

Jeg går ud fra at navnet er Jens Sørensen.

Prøv via folketællingen 1801, at finde alle mænd med navnet Jens
Sørensen i Mehrløse herred ca. 23 -25 år og undersøge deres status.

Hvad står der ved mandens dødsfald ?

Mvh
Ketty Thidemann

Fra : Brian Jensen

Dato : 06-12-03 12:05

In article <87c3tvc0ej0amqjrhskk18r5pam9v9hpbp@4ax.com>,
k.thidemannFJERNDETTE@mail1.stofanet.dk says...

> Der skulle vel ikke stå hvor manden er konfirmeret eller vaccineret
> ved vielsen ?

Jeg sad lige og tænkte på om man kan bruge lægdsrullerne "baglæns". Jeg
har selv prøvet at spore en person ved at dumpe ned midt i
lægdsrullerne, altså uden at tage udgangspunkt i den første han bliver
indskrevet i, desværre uden held, men det kan lige så vel være mig der
kiggede de forkerte steder. Men det kan vel lade sig gøre? Han må jo stå
i tilgangsrullerne i et givet sogn?

Mvh
Brian Jensen

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 06-12-03 16:54

On Sat, 6 Dec 2003 12:04:45 +0100, Brian Jensen
<suntrip@INGENSPAMtiscali.dk> wrote:

> [...]
>indskrevet i, desværre uden held, men det kan lige så vel være mig der
>kiggede de forkerte steder. Men det kan vel lade sig gøre? Han må jo stå

Du kan jo i så fald simpelthen umiddelbart finde fødestedet i
lægdsrullen. Både fødested og faderens navn er jo anført i alle
årgange.

Problemet er imidlertid, hvis det er rigtigt, at han er født i
København, så er han nemlig ikke "bondefødt" og dermed ikke
værnepligtig. Men både FT-1787 og 1801 er jo indtastet for hele
Københavns amt (minus Store Magleby 1787), så det burde da være
muligt, at finde ham der.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org