Center of gravity og Center of mass, hvad ~
Fra : Jonas Jalling

Dato : 05-12-03 23:19

Hej,

Jeg sidder og læser en faq om Steadicam, og der står følgende:
[The terms "Center of Gravity" and "Center of Mass" are equivalent in this
context; any difference between the two is far smaller than the precision
with which human fingers can make adjustments. There are certain contexts
where the difference would be significant -- in free- fall, zero gravity, or
in places with massive tidal gravity, such as near the event horizon of a
black hole. However, most budgets do not cover the hazard pay required for
such situations.]

Er der nogen der vil være venlige at skære det ud i pap for mig? Umiddelbart
kan jeg ikke se nogen forskel på hhv. center of gravity og center of mass.

Jonas Jalling

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-12-03 23:41

Scripsit "Jonas Jalling" <jonas@jalling.dk.invalid>

> Er der nogen der vil være venlige at skære det ud i pap for mig? Umiddelbart
> kan jeg ikke se nogen forskel på hhv. center of gravity og center of mass.

Nøgleordet er "massive tidal" - tilsyneladende tænkes der på en
situation hvor tyngdeaccelerationen ikke kan antages at være ens
i alle punkter af det pågældende legeme.

Forestil dig fx et legeme bestående af to ens punktmasser forbundet
med en 10^7 m lang masseløs stiv stang. Placer det med den masse A
10 m over nordpolen så stangen peger vandret ud mod horisonten. Nu
vil masse A være temmelig meget tættere på Jordens centrum end masse
B, så den påvirkes af en større tyngdekraft. Det får legemet til at
begynde at rotere.

Men det vil så sige at den samlede tyngdekraft *ikke* kan opfattes som
om den griber ind i legemets massecentrum, for så ville der jo ikke
være noget kraftmoment til at få det til at dreje. Derfor må man på en
eller anden måde definere et "tyngdecentrum", hvis man vil reducere
tyndepåvirkningen til en kraft der angriber i et enkelt punkt. (Men
det er mig ikke klart at det overhovedet er muligt eller entydigt).

--
Henning Makholm "Manden med det store pindsvin er
kommet vel ombord i den grønne dobbeltdækker."

Fra : Jonas Jalling

Dato : 05-12-03 23:52

Henning Makholm wrote:
<snip - så forstår jeg>

Det fik brikkerne til at falde på plads. Tak for det glimrende eksempel.

Jonas Jalling