Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotografering af tilfældige.
Fra : Stephan Henningsen

Dato : 17-04-01 23:20

Hej NG,

Der er en ting, som jeg tit er kommet til at tænke på. Det
omhandler fotografering af personer. Må man godt bare taget
et billede af en person, uden personens samtygge? På den
ene side virker det latterligt, hvis man skal rundt og bukke,
hilse og spørger samtlige mennesker på gågaden, om de har
noget imod, at man tager er billede ned ad gaden, hvor de er
på. Men hvis man på den anden side, vil tage et nærfoto af
en enkelt person ved et busstoppested, må man så uden videre
det?

Eller det kommer måske nærmere an på, om billederne skal
bruges professionelt eller privat?

--
Stephan Henningsen /
/ http://tisprut.dk

Fra : Fotografering.org

Dato : 18-04-01 07:38

> Der er en ting, som jeg tit er kommet til at tænke på. Det
> omhandler fotografering af personer. Må man godt bare taget
> et billede af en person, uden personens samtygge?

Jeg vil genbruge et indlæg jeg skrev her i gruppen for et stykke tid siden:

Der er egentlig tale om 2 forskellige love. Nemlig hhv. loven der omhandler
fotograferingen og loven der omhandler offentliggørelsen.

Loven omkring fotografering er ret liberal. Den siger, at det ikke er
tilladt at fotografere personer der befinder sig på et "ikke frit
tilgængeligt sted" (§ 264a).
Du må altså ikke fotografere en person der befinder sig i sit hus, f.eks.
gennem en rude. Heller ikke en mand der går i sin have.
Til gengæld er der frit slag når det drejer sig om personer på offentlige
steder. Her kan du bare fyre løs uden at spørge først. Men pas på - der
kunne jo være en stor HA'er der ikke kender loven.
Hvad "ikke frit tilgængeligt" dækker over, kan jo diskuteres. For eksempel
mener journalistforbundet, at en privat virksomheds salgslokaler i
åbningstiden = frit tilgængeligt sted.

Når det drejer sig om offentliggørelse er sagen mere kompleks.
Her siger loven (§ 264d), at det er ulovligt "uberettiget at videregive
meddelelser eller billeder der vedrørende en andens private forhold eller i
øvrigt billeder af den pågældende under omstændigheder, der åbenbart kan
forlanges unddraget offentligheden".
Så hvornår vedrører et billede "private forhold"?

Et billede af en person der ikke foretager sig noget "specielt" vil nok
kunne offentliggøres uden problemer.
Noget andet er det nok med 2 personer der går med hinanden i hånden eller
kysser hinanden. Her kunne man måske få problemer med en offentliggørelse
uden at have fået lov først.
Det er derfor en god idé at spørge før man tager sådanne billeder. Selv om
det ikke er det samme som accept af offentliggørelse, så er det en vis form
for samtykke.

Mvh: Finn.

Fra : Stephan Henningsen

Dato : 19-04-01 16:42

On Wed, 18 Apr 2001 08:37:57 +0200, Fotografering.org wrote:

>Jeg vil genbruge et indlæg jeg skrev her i gruppen for et stykke tid siden:
[...]

Mange tak, det dækkede ret godt de svar, jeg søgte.

--
Stephan Henningsen /
/ http://tisprut.dk