Ny kat i hjemmet
Fra : Jakob Thuesen

Dato : 05-12-03 17:34

Hej

Vi har en norsk skov kat på 3 år, som er kastreret.

Vi står og skal flytte inden for max. et ½ år og så skal han gå fra udekat
til indekat i den tid vi skal bo det nye sted - ca. 2-3 år i alt. Vi flytter
nok i lejlighed.

Når vi så flytter derfra, så skal han gerne være udekat igen, men...

Mens han er indekat, og måske også inden vi flytter, så overvejer vi at få
en kat mere. Dette skal også være en norsk skovkat, som ikke skal bruges til
udstillinger eller avl - bare som endnu en hyggemis.

Er der nogle ting, som man bør overveje ?

Fx at det er bedst at det er 2 hankatte der går sammen ? Eller at det ikke
må være en killing ? Eller andre gode råd og erfaringer, som folk har.

På forhånd tak.

Jakob

Fra : Linda Hedegaard Jens~

Dato : 05-12-03 18:39

"Jakob Thuesen" <faril@DELETEfaril.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Fx at det er bedst at det er 2 hankatte der går sammen ? Eller at det ikke
> må være en killing ? Eller andre gode råd og erfaringer, som folk har.

Hej Jacob.
Først og fremmest tror jeg det er svært at få katten til at blive indekat
hvis den er vant til at gå ude. Men det er jo ikke sikkert. Er han
kastereret?
Jeg fik en norsk skovkat (næsten) i sommers som legekammerat til min hankat
Teddy. Efter mange overvejelser blev det en hun, da jeg tror at hankatte
måske vil slås om at være øverst i hirakiet. Kun min fornemmelse. Jeg
valgte også at få en killing trods flere advarelser da Teddy er en stor
hankat. Men de trives nu fint sammen. Så jeg tror du skal overveje hvad der
er bedst for din kat. Dette er blot min erfaring. Men jeg syntes helt klart
at i skal få en kammerat til jeres kat. Han vil elske jer for det

Hilsen Linda

Fra : Jakob Thuesen

Dato : 05-12-03 19:22

Hej

Han er kastreret og han er vel stor af sin race (ca. 6½ kg og overhovedet
ikke fed) ??

Så vidt jeg har kunne læse mig frem til - både i bøger, nyhedsgrupper og
nettet - så er det en tilvænning for katten. Vi håber selvf. at vi finder et
sted hvor det er muligt at han kan komme ud, men hvis ikke, så må vi tage
tørnen med ham

Ellers bliver det til nogle ture i snor (har han intet imod) og åbne vinduer
med en eller anden form for net.

Vi har overvejet en hankat igen, som skal kastreres. Men om det skal være en
killing eller voksen ved vi ikke endnu - vi vil helst en killing. At det
skal være en hankat er set ud fra det økonomiske perspektiv, da min kæreste
og jeg er studerende. Sylvester har i hvert fald aldrig udvist terriotalt
adfærd, så jeg tror ikke det vil komme til en kamp fra hans side - måske fra
killingens side indtil den kastreres.

Sylvester er utrolig glad for at lege med visse katte, og andre gider han
ikke lege med, men jeg tror lidt at han keder sig nogle gange. 2 af hans
kammerater er nemlig flyttet fra området. Så ville det jo være dejligt at
han har en fast ven i huset.

Så anskaffelsen af en kat mere er både set ud fra vores ønske og hvad vi
tror han ønsker - han ønsker sig i hvert fald hele tiden rå kylling filet

Men tak for rådet!!

Mvh

Jakob

Fra : maz

Dato : 06-12-03 14:56

Jakob Thuesen wrote:
> Så vidt jeg har kunne læse mig frem til - både i bøger, nyhedsgrupper
> og nettet - så er det en tilvænning for katten.
Hmmm, så let er det desværre ofte ikke. Nogle udekatte kan vænne sig til
indelivet, men de fleste har problemer med det og svært ved at trives. Det
er ikke et spørgsmål om bare tilvænning - keep in mind. Man kan kompensere
for det, ved at tage katten ud i snor - dagligt - bedst hvis katten rimeligt
selv kan "bestemme", hvornår den skal ud og hvor den går - lad katten føre..

Vi håber selvf. at vi
> finder et sted hvor det er muligt at han kan komme ud, men hvis ikke,
> så må vi tage tørnen med ham
Jep - ud i snor... dagligt.

Maria (som selv har en udekat som indekat..)

Fra : Kate

Dato : 05-12-03 21:29

"Jakob Thuesen" <faril@DELETEfaril.dk> wrote in

> Fx at det er bedst at det er 2 hankatte der går sammen ? Eller at
> det ikke må være en killing ? Eller andre gode råd og erfaringer,
> som folk har.

Jeg har efter en flytning prøvet at tage to katte ind. De første to år
boede jeg så de kunne komme ud, men da jeg flyttede hertil med en
tredje kat, en killing som forsvandt, Johan blev skamferet grundigt og
Sofie blev bidt i låret, så blev de inde.
Jeg havde ikke de store problemer med det, men det kan måske ha' at
gøre med at Johan faktisk var meget syg. Set i bagspejlet tror jeg
faktisk han gik lidt i chok, og Sofie var heller ikke særligt glad for
at komme ud til sidst alligevel.
Nu har jeg kun Johan tilbage af de oprindelige misser og han er indekat
på 11. år. Han kan godt få en idé om at der da vidste var noget dernede
på gaden og tigge ved døren, men ikke voldsomt.
Andre har haft store problemer med at gøre deres kat til indekat, men
enhver kat er jo forskellig.
Umiddelbart ville jeg vælge at få kat nr. 2 når jeg var flyttet. På det
tidspunkt vil jeres nuværende kat ikke ha' "krævet" hjemmet endnu og
hvis han så oveni skal være indekat, så vil en killing eller ungkat
sikkert være rart for ham at krudte med.
Sjovt nok er der stor forskel på mine. Som nævnt har jeg Johan på 13,
han gider ikke fræse mere. Derudover er der Lante på 4, Donse på 3½ og
Mowgli på 1½ år. Her er det efterhånden mest Donse og Mowgli som leger
sammen. Lante kan da godt være med ind imellem, men ikke meget ofte.
Havde du spurgt til kønnet på nr. 2 kat for ½ år siden havde jeg klart
frarådet en hunkat, det pga Sofie som aldrig blev glad for drengene,
men nu Donse, hun er nærmest stikmodsat, så nu vil jeg ikke mere
anbefale kønssammensætning

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Jakob Thuesen

Dato : 06-12-03 14:22

Ok.

Jeg har nu lavet en profil inde på den side alle henviser til.

Billeder af Sylvester kan ses her:

http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_show.php?album=647&limit_start=0&limit_user=15

Er der nogen der vil komme med et bud på hvad farve han er ?

Mvh

Jakob

Fra : Pernille & Jesper

Dato : 06-12-03 14:52

> Er der nogen der vil komme med et bud på hvad farve han er ?

Jada, han er sortmakreltabby med hvid (n 09 23 på "farvekodesprog").

/Pernille