det store hår
Fra : Katja Gøbel

Dato : 05-12-03 15:54

Hej igen,

Jeg har et spm. mere. Jeg har en colourpoint som jeg har fået fra et
kattehjem. Da jeg fik hende var hun stort set helt bar på siderne pga.
barbering, da hendes tidligere ejere slet ikke har passet hendes pels
ordentligt.

Jeg står nu lidt i samme situation. Hendes pels er blevet stor og flot, men
der vokser knuder i den pels som jeg ved ikke hvad. Jeg kan rede hende
omtrent hver dag (selvom hun ikke kan lide det) og alligevel finder jeg
store knuder hver dag. Og nogle må jeg simpelthen klippe ud, da de slet ikke
kan redes ud. Disse knuder må jo være undervejs, men hver dag leder og leder
jeg. Det mest underlige er, at hun også får dem på brystet og underkroppen,
men også på siden af kroppen og det er dem der er mest krasbørstie....

Hvad hulen skal jeg gøre?? tilmed vil hun jo virkelig ikke redes hver dag.
Jeg har prøvet at synge og snakke og være stille og rolig og sød, men
alligevel lykkes det mig hver dag at blive tilpas uvenner med hende pga. den
børste, således at hun den tid jeg har haft hende ikke har skabt den store
tillid til mig.

Hun er verdens dejligste misling, men er ked af det skal være sådan.

Nogle der kan hjælpe?? jeg har forresten prøvet at vaske hende i shampo, men
for det første hader hun mig endnu mere for det, og for det andet har det
ikke hjulpet særlig godt.

håber snart på hjælp.

hilsen katja

Fra : Lene Hansen

Dato : 05-12-03 17:29

Hej.

Netop fordi du har den kampe med din kat, tror jeg ikke du kommer i bund med
børste og kam, og så filtre pelsen altså ret hurtigt.

Jeg er selv indehaver af fem perserkatte og med to af dem, har jeg nøjagtigt
samme problem. De hader at blive redt - ja den ene bider ligefrem sådan for
alvor når jeg prøver at få den redt.
Det er meget stressende for kattene (og mig), og jeg kommer heller ikke i
bund i pelsen på disse to katte af samme grund.
Til sidst var det så slemt med den ene, at den tissede af skræk, når jeg
satte den på bordet. Dyrlægen blev taget med på råd, og løsningen blev nu,
at jeg simpelthen klipper alle de filtre af jeg kan inden jeg reder og
børster dem. Og af og til (efter behov) får jeg lagt dem i narkose og så
bliver pelsen ordnet helt igennem.
Ikke en løsning der er lige efter min smag, men jeg føler at med netop disse
to katte, var vi kommet i så ond en cirkel, at det måtte blive løsningen.
Resultatet er nu, at de ikke er så nervøse mere. Børsten er ikke lige så
"farlig", og jeg syntes det går lidt bedre med at få lov til at rede dem.

Det var bare lidt om hvordan jeg har måttet løse samme problem, og hvorfor
jeg tror du har problemet med filtret pels. En kat der virkelig gennemredes,
kan simpelthen ikke nå at få så mange filtre fra dag til dag.

Hilsen

Lene