gulvs bæreevne?
Fra : Morten Olsen

Dato : 05-12-03 16:02

Hej til alle i gruppen

Jeg overvejer efter en del år at installere mit 576L akvarium igen... Jeg
ved dog ikke hvorvidt mit gulv kan holde til belastningen! Det er et
plankegulv af fyrretræ som man ser i mange lejligheder. Kan det holde til
lasten??

mvh.
Morten

Fra : Jonas Andersen

Dato : 05-12-03 16:49

Hejsa

du skal nok stille det på en plade så du fordeler vægten

MVH Jonas

Fra : Morten Olsen

Dato : 05-12-03 22:55

> du skal nok stille det på en plade så du fordeler vægten

Ja, muligvis... dog er underskabet allerede med til at fordele vægten over
hele fladen. Dvs. det er ikke de normale porsa-ben, men et træskab hvor
pladen som du snakker om er "indbygget".
Vil det ellers kunne holde?? Er der ikke en tommelfinger-regel der angiver
belastning på m2?

mvh.
Morten

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-12-03 12:07

"Morten Olsen" <morten_olsen@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> træskab hvor pladen som du snakker om er "indbygget".
> Vil det ellers kunne holde?? Er der ikke en tommelfinger-regel der

Selvfølgeligt er det tungt, men det er en boghylde fyldt med bøger også. Og
det er de fleste gulve altså i stand til at bære. Fordelt på 4 ben, er der
tale om mellem 125 og 150 kg/ben - og det svarer vel til en stor overvægtig
person, der står på et ben.
Så et normalt gulv burde ikke have problemer med et 500 l.

vh
Jan

Fra : Brizz

Dato : 07-12-03 15:39

> [...]
overvægtig
> person, der står på et ben.
> Så et normalt gulv burde ikke have problemer med et 500 l.

Ellers få evt en tømmer som du måske kender til at fortælle dig hvor
plankerne under dit gulv er så kan du jo stille det deromkring.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk