oktan, turbo, tændingsbanken
Fra : TKL

Dato : 05-12-03 13:44

Jeg har en Montego 2,0 turbo, der ifølge instruktionsbogen skal have oktan
97. Fra fabrikken kører motoren med et ladetryk på 0,7 bar, men det er sat
op til 1,2. Motoren er udstyret med en "bankesensor", så den er ikke
hysterisk følsom mht. tændingsbanken. Men jeg har tænkt på, om der findes en
formel, så man kan regne sig frem til, hvor mange oktan benzinen skal være
på, for at bankesensoren ikke sætter tændingen ned? Jeg kører normalt på 98
oktan, men jeg ved jo faktisk grundlæggende ikke, om 98 oktan "er nok".

Fra : Mikael Kristiansen

Dato : 06-12-03 18:23

"TKL" <SSLETTESmono@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> formel, så man kan regne sig frem til, hvor mange oktan benzinen skal være
> på, for at bankesensoren ikke sætter tændingen ned?

Nej.....

> Jeg kører normalt på 98
> oktan, men jeg ved jo faktisk grundlæggende ikke, om 98 oktan "er nok".

98 er helt perfekt, hvis den "hviler i sig selv"......
Jeg har altid haft et lidt uforstående forhold til andre i gruppen, som
mener at de fleste biler som er modificeret i mere eller mindre grad skal
køre med høje oktantal.
Hvis ellers der er lavet en fornuftig sammenhæng mellem kompressionsforhold
og motorens vejrtrækningsegenskaber (Heri medregnes knastakselprofil som en
meget vigtig parameter) har de færreste maskiner problemer med at gå på
benzin fra de ordinære tankstationer. Det bedste eksempel jeg har er vores
hedengangne (Nu ræsende rundt til Hill-Climbs i Tyskland) Sierra DOHC-suger
med 330 graders knastprofil, std. ventilstørrelse (Men modificerede
kanaler), kompressionsforhold på 12.5:1 & Weber DCOE 48'ere.... Den gav 224
heste på 2000 ccm, og blev i de fleste tilfælde kørt på ordinær Q8 95
blyfri....
Den gamle Volvo B18 racer (Opboret til 1985 ccm) giver næsten 200 heste på
"95 Bly", uden antydningen af problemer....

Mvh. Mikael Kristiansen