Søndag særlig farlig i trafikken
Fra : Fly Christensen

Dato : 05-12-03 09:18

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=2156828

Offentliggjort 4. december 2003 22:30 / Opdateret 4. december 2003
23:32

Søndag særlig farlig i trafikken

Af LARS FROM

Selv om trafikken i Danmark er tættest i løbet af ugen, er det i
weekenden og især om søndagen farligt at køre bil. Risikoen for at miste
livet i en trafikulykke er dobbelt så stor om søndagen som på en
hverdag.
Sven Krarup Nielsen, Havarikommissionen for Vejtrafikulykker

Søndag er den dag i ugen, hvor der sidste år blev slået flest mennesker
ihjel i trafikken.

Ifølge Danmarks Statistik mistede 81 livet på søndage ud af i alt 463
trafikdræbte.

Det høje dødstal står i skærende kontrast til, at trafikken netop om
søndagen er meget mindre end resten af ugen.

Tager man højde for den lavere trafikmængde, er risikoen for at blive
slået ihjel ved at sætte sig i bilen på en søndag dobbelt så stor som på
en mandag, og endnu større hvis man sammenligner med en tirsdag eller en
onsdag. Sidst på ugen stiger risikoen igen, og det er også lørdag langt
farligere at køre bil end midt på ugen.

Unge og spiritus
En del af forklaringen er uden tvivl de unges sammenblanding af
bilkørsel og spiritus, mener Sven Krarup Nielsen, der er formand for
Havarikommissionen for Vejtrafikulykker:

»Vi har netop analyseret ulykkerne på motorvejene og så også her en
markant overhyppighed af ulykker om søndagen. Der er ingen tvivl om, at
spiritus er en del af forklaringen på de mange ulykker. Men det kan også
hænge sammen med, at vi her har mere fritidstrafik. Mange af dem, der
kører bil om søndagen, er mindre øvede end folk, der kører til daglig,
og mange er måske også mindre udhvilede, når de kører i weekenden,«
mener Sven Krarup Nielsen.

Han understreger imidlertid, at problemet med de mange dødsfald især på
søndage, men også om lørdagen, fortsat står som en gåde for mange
trafikeksperter.

Også de ældre
Også Jesper Sølund, der er dokumentationschef i Rådet for Større
Færdselssikkerhed, peger på de unge spirituspåvirkede bilister som en
del af forklaringen:

»I weekenden har vi en speciel type uheld. Det er typisk unge på vej
hjem fra en tur på diskotek. De kører for stærkt og har ikke sele på, og
så kommer de pludselig ud for en eneulykke. Men også ældre er skyld i
nogle ulykker. Her er problemet, at de ikke overholder deres vigepligt
eller fejlbedømmer afstanden til andre bilister,« mener Jesper Sølund.

Natten til søndag
Ifølge trafikforskere er det allerfarligste tidspunkt på de danske
landeveje formentlig natten mellem lørdag og søndag og natten mellem
fredag og lørdag, når trafikken hjem fra værtshusene er på sit højeste.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 05-12-03 13:00

On Fri, 05 Dec 2003 08:18:12 GMT, Fly Christensen <x_nospam_x@gmx.net>
wrote:

>www.jp.dk/indland/artikel:aid=2156828
>Søndag særlig farlig i trafikken

Derad begrebet: "Søndagskørsel" :)
(udtryk for bilister, der ikke kører trafikalt
særligt hensigtsmæssigt -> tværtimod...)

/Mogens

Fra : Ulrik Vadstrup

Dato : 05-12-03 15:53

"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> wrote in message
> http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=2156828
>
> Offentliggjort 4. december 2003 22:30 / Opdateret 4. december 2003
> 23:32
>
> Søndag særlig farlig i trafikken

<Snip>

Kommer bestemt ikke som en overraskelse for mig.

Den gang jeg boede i det mørke sønderjylland og ind imellem besøgte mine
forældre i weekenden, som bor på Århus egnen, var det et helevede at køre
hjem om søndagen.

Vognbane skift uden blink, Ikke holde til højre, MEGET lave hastigheder i
inderste spor, og en enkelt gang en spøgelses billist.

Overstående gjorde at jeg simpelthen kørte retur til syden, mandag morgen
istedet

God weekend

Ulrik