MB 190 med problemer...
Fra : Michael Johnsen

Dato : 04-12-03 23:23

Hej.

Jeg er den glade ejer af en Mercedes 190 2.0 fra 1988 (benzin model), men på
det seneste har jeg fået et problem med den.Det hele startede for en måned
siden. Jeg startede bilen og kørte til at starte med uden problemer. Efter
et par minutter nåede jeg en rundkørsel hvor jeg skulle holde i kø. Men da
det blev min tur satte motoren ud og bilen var helt død og der var således
ingen strøm. Så ringede jeg til Falck, som kom efter en times tid. Falck
manden kunne starte bilen blot ved at dreje nøglenl i tændingen. Han kunne
ikke sige mig hvad der var galt og opfordrede mig til at køre på værksted
med den, for at få tjekket batteriet og generatoren. Som sagt så gjort, men
det viste sig at der ikke var nogle ting i vejen med dem. De mente at jeg
var kommet til at drukne motoren. Nå fint nok tænkte jeg, var det bare det,
og så kørte jeg hjem igen.

Så gik der 2 uger. Jeg startede som sædvanlig bilen uden problemer, men igen
efter et par minutter gik bilen igen død for strøm. Herefter ventede jeg et
par timer hos en kammerat der boede i nærheden og derefter prøvede jeg at
starte bilen igen og det lykkedes fint. Dernæst kørte jeg hjemad. Men men
men lidt før jeg nåede indkørslen gik bilen igen i stå. Samme problem. Efter
samme ventetid kunne jeg igen starte og køren den helt hjem.

Er der nogen der ved hvad der er galt med min bil? Håber virkelig der er
nogen der ved noget.

Mange venlige hilsener fra Michael

Fra : BJ

Dato : 05-12-03 10:22

Hej,
Har den Startspærre ???
mvh BJ

Fra : Michael Johnsen

Dato : 05-12-03 10:29

Hej.
Nej den har ikke startspærreh. Michael
mv

Fra : Jæger

Dato : 05-12-03 12:37

Har du set om kablerne på batteret sidder fast og har du kontroleret om
stelforbindelsen er ok.
Jeg går ud fra når du skriver som du gør, så er der ingen reaktion når du
drejer nøglen
og måske heller ikke lys på bilen eller hvad.
Kan du tørne starteren?

Poul

Fra : Michael Johnsen

Dato : 05-12-03 14:28

Nej der er ingen reaktion når jeg drejer nøglen. Batteriet er helt dødt og
der er således hverken lys på lygterne eller instrumentbrættet.

Mvh. Michael

Fra : claus b. p.

Dato : 07-12-03 22:32

"Michael Johnsen" <crispy@obel.auc.dk> wrote in message
> Nej der er ingen reaktion når jeg drejer nøglen. Batteriet er helt dødt og
> der er således hverken lys på lygterne eller instrumentbrættet.

Havde en gang et lignende problem med en anden type køretøj, det viste sig
at batteriet klappede sammen en gang imellem. Det tog meget lang tid at
komme til den erkendelse, for imellem nedbruddene virkede det hele perfekt.
/Claus

Fra : Michael Johnsen

Dato : 05-12-03 14:31

Hov glemte at sige at jeg ikke ved hvordan man tjekker om stelforbindelsen
er i orden...

Fra : Bjarne

Dato : 05-12-03 21:04

In article <bqocae$bq9$1@sunsite.dk>,
   "Michael Johnsen" <crispy@obel.auc.dk> writes:
> [...]
> ingen strøm. Så ringede jeg til Falck, som kom efter en times tid. Falck
:snip

Når du skriver "ingen strøm" mener du så at der absolut ingen strøm er at
finde, som at radioen er død, havariblink ikke virker og sådan noget. Eller
mener du at starteren ikke drejer rundt. Eller mener du at starteren drejer
rundt uden at motoren starter ?

Når du har checket forbindelserne til batteriet ordentligt, er der to
typiske fejl på en gammel mercedes der kan give lignende symptomer :

1. Det elektriske bagstykke til tændingsnøglen er nedslidt og giver dårlig
forbindelse.
Hvis man vrikker energisk med nøglen når problemet opstår, vil man
kunne se om det er det.

2. Periodisk defekt brændstof relæ. I dette tilfælde vil startmotoren dreje
rundt, men bilen kan ikke starte/køre.
Hvis det er dette, vil man kunne kende fejlen på at benzinpumpen ikke
siger noget med slukket bil og tændingsnøglen i position "kør".
lyt efter lyden hvergang inden du starter bilen, så lærer du at kende
lyden.

mvh,
Bjarne