Allergi ??
Fra : Jakob Thuesen

Dato : 04-12-03 22:25

Hej

Min kæreste og jeg er ejere af en 3-årig norsk skovkat, men jeg ville høre
om det kan passe at folk som har allergi over for katte ikke nødvendigvis
har det over for norske skovkatte ?

Det skulle være pga. huden og deres pels at folk med katteallergi skulle
kunne tåle dem.

Vi har heldigvis ikke selv allergi, men det var noget vi hørte og så tænkte
jeg om det var noget andre folk har hørt - om det er en skrøne eller sandt.

Tak

Mvh

Jakob

Fra : Pernille & Jesper

Dato : 04-12-03 22:44

Hej Jakob,

*nogle* mennesker med allergi kan bedre tåle nogle racer end andre. Jeg
er selv i teorien katteallergiker, men tåler udmærket mine egne norske
skovkatte og Maine Coons, mens jeg reagerer allergisk på mine
svigerforældres huskatte. Der er lavet nogle amerikanske undersøgelser
der påviser at især sibirske skovkatte udskiller færre katteallergener
end andre katteracer.

Der er også folk der bedre tåler de mere pelsløse racer som rex'er og
sphynx'er, så det er altså meget individuelt, hvordan man reagerer.

/Pernille
www.garion.dk
Killing til salg!

Fra : Jakob Thuesen

Dato : 04-12-03 23:13

Ok..så der er lidt om snakken

Et andet spørgsmål, som jeg lige smider i samme tråd...

Hvis man gerne vil have en kat mere (norsk skovkat selvf.), og man er
interesseret i de store størrelser - hvordan sikrer man sig det ?

Vores nuværende er i den "lille" ende på 6½ kg. Man har jo set billeder og
læst, bl.a. herinde, at de kan komme op på 11-12 kg.

Og jeg synes nu der er lidt over en "kæmpe" kat, det skal dog ikke være
Maine Coon.

Skal man tage rundt forskellige steder og sikre sig kattens / killingens
størrelse for netop at sikre sig ?

Og så mange opdrættere er der jo ikke på Fyn / Odense...

Og så skal jeg lige have overtalt den ene af mine andre halvdele - katten er
med på ideen

Mvh

Jakob

Fra : Pernille Scharff

Dato : 05-12-03 08:51

Hej Jakob,

det er et ret svært spørgsmål...

Jeg har aldrig mødt en skovkat på 11-12 kg, heller ikke på udstillinger - de
største jeg har set har nok ligget på omkring de 8 kg for en stor
hankastrat. Så vidt jeg ved, er det næsten kun MCO'er der opnår de ekstreme
størrelser.

Desuden er der nok ingen opdrættere, der fokuserer udelukkende på
størrelsen! Det er bl.a. fordi man har set en del problemer hos MCO'er og
hos store hunderacer, hvor hoftekonstruktionen ganske enkelt ikke er
"designet" til så store dyr, så dyrene får hofteledsdysplasi.

Endelig er det meget svært at sige ud fra forældrene og ud fra killingens
størrelse, hvordan killingen vil udvikle sig senere hen. Mit eget eksempel:
Jeg har en hunkat, der er meget lang, men til gengæld noget spinkelt bygget.
For at få harmoniske killinger valgte jeg at parre hende med en hankat, der
var knap så lang, men til gengæld kraftigt bygget. Den optimale kombination
af de to burde jo kunne resultere i killinger med passende længde og
passende kraftigt bygget krop. Ud af det kom der 4 vidt forskellige
killinger: Kæmpekillingen Mmrr, en hunkilling, der vejede knap 2 kg da hun
flyttede hjemmefra som 15 uger gammel, hankillingen Mandorallen, der mindede
meget om sin far - en kort og robust kat, og de to hunkillinger Mayaserana
og Mirtai, der bare nærmest er medium lange og medium kraftige uden at være
ekstreme i hverken den ene eller den anden retning. Og på nuværende
tidspunkt aner jeg ikke, hvordan de to største killinger ender med at være
størrelsesmæssigt - bare fordi de var store som killinger, behøver de ikke
at blive store voksne katte! Ligesådan kan det være, at de to mindste
killinger bare bliver ved med at vokse i længere tid..... Så du kan sådan
set ikke vurdere om det bliver en stor kat, før den er udvokset
Selvfølgelig giver forældrenes størrelse et fingerpeg, men det er altså
*kun* et fingerpeg.

Så hvis jeg var dig, ville jeg nok satse på at finde en opdrætter, jeg kunne
stole på, og finde drømmekillingen - og så håbe på, at den opnår en god
størrelse!

Held og lykke med det...

/Pernille

Fra : Jakob Thuesen

Dato : 05-12-03 17:23

Ok... 1000 tak for svarene - altid rart at blive lidt klogere.

Må man spørge hvad dine katte koster ?

Kan jo se du ikke bor mere end et par km væk fra os - så det var da oplagt
lige at holde øje med din side.

Mvh

Jakob

Fra : Pernille & Jesper

Dato : 06-12-03 14:48

Hej Jakob,

vores "unger" koster som hovedregel 3000 kr, medmindre der er særlige
forhold der taler for en lavere pris (halefejl eller andet mystisk).

/Pernille
www.garion.dk

Fra : Katrine Nederby

Dato : 05-12-03 01:32

"Pernille & Jesper" <nospam2@brunholm-scharff.dk> skrev i en meddelelse

> /Pernille
> www.garion.dk
> Killing til salg!

Nøj nøj nøj, Pernille...jeg var lige inde at kigge på Mirtai Hvor er hun
dog bare ekstremt dejlig med den lille famme i panden og den "modsatte"
farvefordeling på overlæbe og hage - En (i mine øjne) perfekt tortie-pige
Jeg håber, hun finder det helt rigtige hjem

--
Mange hilsner
Katrine