Nils Bredal død 1579
Fra : KEA

Dato : 04-12-03 19:45

Jeg er på let etter hvem Nils Bredal død 1579 var gift med. Når var han
født?
Hans barnebarn Erik Bredal døde i Norge i Trondheim, Norge 15 mai 1672. Han
var gift med Anna Nielsdatter Friis, datter av Niels Friis.

Finnes det en base over etterkommere av Nils i Danmark?

Takknemlig for informasjon.

--
Kjell-Erik Andal
Jordbærstien 27

Fra : Per Nermo

Dato : 05-12-03 22:20

On Thu, 4 Dec 2003 19:44:55 +0100, "KEA" <kandal@broadpark.no> wrote:

> [...]
>Hans barnebarn Erik Bredal døde i Norge i Trondheim, Norge 15 mai 1672. Han
>var gift med Anna Nielsdatter Friis, datter av Niels Friis.

Det var, såvidt jeg vet, Erik's far, Anders, som var
g.m. Anns Nielsdatter Friis (1578-1623), og
denne Anders var Niels Bredal (død 1579) sin sønnesønn.

Per Nermo

Fra : Kjell-Erik Andal

Dato : 05-12-03 22:21

Det stemmer, men hvem var hans foreldre, og hvem var han gift med??

Kjell-Erik

Fra : Per Nermo

Dato : 09-12-03 19:21

On Fri, 5 Dec 2003 22:21:18 +0100, "Kjell-Erik Andal"
<kjell-erik@andal.no> wrote:

>Det stemmer, men hvem var hans foreldre, og hvem var han gift med??
>Kjell-Erik

Jeg vet intet annet om Niels Bredal enn at han
var magister, sogneprest i Vinding, rektor ved Vejle latinskole
og forfatter av bordbønnen "I Jesu navn går vi til bords".

Per Nermo

Fra : Arnstein Rønning

Dato : 09-12-03 20:29

se her: http://www.nose.dk/Norge/bredal.html

Mh
Arnstein Rønning

Fra : Arnstein Rønning

Dato : 09-12-03 20:37

Jeg tror ikke at det er så mye mer å hente enn det du finner hos Simon
Ellefsen når det gjelder Bredal. Jeg har forresten boka Niels Bredal skrev,
"Børnespejl", 2. utgave utgitt i 1894. Det originale omslaget fra 1. utgaven
kan du se her (gjengitt i "min" utgave):
http://home.online.no/~arnsroe/bornespeigel.cfm