tjekke bremser på en trailer
Fra : Leonard

Dato : 04-12-03 18:19

Selvom jeg har B/E kørekort har jeg aldrig lært hvordan jeg tjekker
bremserne på en trailer.
Jeg har lige købt en ældre boogietrailer, der skal synes, men hvordan
tjekker jeg inden om bremserne er i orden ?

--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : Tom

Dato : 04-12-03 23:31

> Selvom jeg har B/E kørekort har jeg aldrig lært hvordan jeg tjekker
> bremserne på en trailer.
> Jeg har lige købt en ældre boogietrailer, der skal synes, men hvordan
> tjekker jeg inden om bremserne er i orden ?

Kører en tur med en 40 km/t og så jokker du bilens bremser alt hvad de kan.
Kig i spejlet og se om traileren så hopper og danser efter bilen, så virker
bremserne. Se evt. om traileren har lavet bremsespor.
Hvis bremserne ikke virker så er du ikke i tvivl fordi så skal der en del
mere kraft til at stoppe bilen (hvis der er godt med læs på traileren)

--
Tom

Fra : Mark Sandberg

Dato : 04-12-03 23:45

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg har lige købt en ældre boogietrailer, der skal synes, men hvordan
> tjekker jeg inden om bremserne er i orden ?

Det er en påløbsbremse. D.v.s. den bremser når den skubber mod
anhængertrækket og med en lille forsinkelse.

Kør med en given hastighed og brems først forsigtigt og derefter øges
trykket på bremsepedalen jævnt, så anhængeren løber mod bilen og anhængerens
bremse aktiveres. Så vil du kunne mærke det giver et lille ryk i bilen og
den bremser mere. Når du mærker rykket, slipper du igen bremsen og
anhængeren bremser stadig et kort øjeblik, inden den også slipper. Det er
bare ud og prøve, du får hurtigt fornemmelsen for det

/Mark.

Fra : Leonard

Dato : 04-12-03 23:52

"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> wrote:

> [...]
>den bremser mere. Når du mærker rykket, slipper du igen bremsen og
>anhængeren bremser stadig et kort øjeblik, inden den også slipper.

Jo, jo, men det indikerer ikke for mig om den bremser lige meget og
nok på alle 4 hjul.
Hvordan tjeker de det til syn?
Den kan jo dårligt få 2 hjul ned i rullerne, når de andre to hjul er
så tæt på, og der er vel også pokker til forskel på om den er tom
eller læsset med 2T ?

Fra : Mark Sandberg

Dato : 04-12-03 23:59

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvordan tjeker de det til syn?

Aner det ikke.

> Den kan jo dårligt få 2 hjul ned i rullerne, når de andre to hjul er
> så tæt på, og der er vel også pokker til forskel på om den er tom
> eller læsset med 2T ?

Mon ikke de bare kører en tur med den, og prøver om den kan trække sorte
striber af ens længde.

/Mark.