Skift af ABS Sensor
Fra : Ukendt

Dato : 04-12-03 18:15

Så oprandt dagen hvor jeg modtog en ny ABS sensor til min Golf III fra
Krogslund.

Diagnosen blev stillet hos VW Silkeborg som vha. en testboks (i stikket ved
siden af aksebægeret) konstaterede at ABS-sensoren til venstre baghjul er
defekt.

For lige at være sikker, inden jeg skal til at rode med vognen, tilsluttede
jeg den nye sensor i stikket under bagsædet (nemt at komme til) og satte så
tænding på. Jeg forventede selvfølgelig at advarselslampen ikke længere
ville lyse med den lyser lystigt videre. I det håb at jeg huskede galt
tilsluttede i stedet sensoren i højre side men med samme resultat.

Er der noget jeg har galt fat i her? Kan man ikke bare skifte sensoren og så
forvente at problemet er løst?

Mvh
Claus

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 04-12-03 18:18

> Er der noget jeg har galt fat i her? Kan man ikke bare skifte sensoren og

> forvente at problemet er løst?

Måske fejlkoden skal nulstilles i computeren når sensoren er udskiftet ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-03 18:21

> så
> >

> Måske fejlkoden skal nulstilles i computeren når sensoren er udskiftet ?

Jeg tror det ikke for inden den døde virkede den periodisk. Dvs. lampen
tændt og slukkede et par gange. Og jeg har faktisk oplevet ABS'en i aktion
efter den begyndte (periodisk) at virke igen.

Mvh
Claus

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 04-12-03 18:24

En anden teori kunne være at sensoren skal kunne "se" tandkransen for at den
indikeres ok - du har jo bare holde den i luften ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-03 18:45

> En anden teori kunne være at sensoren skal kunne "se" tandkransen for at
den
> indikeres ok - du har jo bare holde den i luften ?

Fin teori.....

I den tro at tandkransen bare er støbegods som resten af bremsetromlen
prøvede jeg at holde sensoren mod metalspændet på sikkerhedsselen. Det
gjorde desværre ingen forskel.

Gad vide om der ikke er en VW mekaniker som ved dette med sikkerhed, til
stede her?

Mvh
Claus

Fra : Troels Pedersen

Dato : 04-12-03 18:47

Andreas M. Hansen wrote:
> En anden teori kunne være at sensoren skal kunne "se" tandkransen for
> at den indikeres ok - du har jo bare holde den i luften ?

Eller at det ikke er sensoren, men nogle af ledningerne der går ned til den?

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-03 20:13

> En anden teori kunne være at sensoren skal kunne "se" tandkransen for at
den
> indikeres ok - du har jo bare holde den i luften ?

Jep. Og controlleren skal også registrere samtidig bevægelse fra alle fire
hjul over en længere strækning inden den slukker lampen og aktivere ABS
igen.

Monter du bare den nye ABS føler, og kør en lille tur inden 500 meter skulle
den gerne slukke lampen (ellers er der noget galt).

Det samme sker når man har bilen på rullefelt, der meldes fejl fordi det ene
sæt hjul holder stille, men efter lidt kørsel går lampen ud igen.
I værste fald først efter næste gang tændingen har været afbrudt.

Kan også opstå hvis man på en sneglat vej laver meget hjulspin "binnng" fejl
på ABS. Men det går over igen efter lidt kørsel.

I alle tilfælde vil der dog stadig været logget en fejl i fejllageret, men
den har ingen betydning/indflydelse på ABS funktionen og kan nulstilles
næste gang bilen er på værksted (eller nulstille med Vag-Com). Jeg er ikke
klar over om fejlen slettes ved afmontering af strømmen på batteriet.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-03 20:17

> [...]
skulle
> den gerne slukke lampen (ellers er der noget galt).

Tak for informationen Claus. Jeg må nok hellere få skruet skidtet på i
week-enden.

Mvh
Claus

Fra : Mark Sandberg

Dato : 04-12-03 20:26

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnp(at)ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Tak for informationen Claus. Jeg må nok hellere få skruet skidtet på i
> week-enden.

Ja, for en test kan ikke fuldføres ved stilstand. Computeren skal også kunne
mærke "puls", samtidtig med kørsel.

/Mark.

Fra : Mark Sandberg

Dato : 04-12-03 20:21

> [...]

> tændt og slukkede et par gange. Og jeg har faktisk oplevet ABS'en i aktion
> efter den begyndte (periodisk) at virke igen.

Mange ABS-computere tester sensorene på de første meter bilen ruller.
Der skal så komme pulserende signaler fra alle 4 hjul, før testen er bestået
og lampen slukker eller holdes slukket.

/Mark.

Fra : Tom

Dato : 04-12-03 20:28

> Mange ABS-computere tester sensorene på de første meter bilen ruller.
> Der skal så komme pulserende signaler fra alle 4 hjul, før testen er
bestået
> og lampen slukker eller holdes slukket.

hvilke biler gør det?
i alle de biler jeg har prøvekørt har testen været færdig (lampen slukker)
på ca. 3 sekunder mens bilen har stået STILLE med trukket håndbremse.

---
Tom

Fra : Mark Sandberg

Dato : 04-12-03 20:37

"Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> hvilke biler gør det?

Det gør de fleste.....også BMW.

> i alle de biler jeg har prøvekørt har testen været færdig (lampen slukker)
> på ca. 3 sekunder mens bilen har stået STILLE med trukket håndbremse.

Sådan en test kan jo ikke sige noget om tandkransen rent faktisk kører med
hjulet rundt. Samtidig er der vel heller ikke en tidligere logget fejl, der
skal testes for og selvafstilles af computeren

/Mark.

Fra : S & A Thorsen

Dato : 04-12-03 20:39

> hvilke biler gør det?

Citroen Saxo f.eks

mvh
AT

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-03 20:47

> [...]
> i alle de biler jeg har prøvekørt har testen været færdig (lampen slukker)
> på ca. 3 sekunder mens bilen har stået STILLE med trukket håndbremse.

Det er kun selv initialiseringen af systemet der er bestået, altså om
systemet er "bootet" og der ikke er afbrydelser eller korslutning i nogen af
sensorerene.
Du kan sagtens have en defekt føler selv om ABS systemet består power on
selftesten og slukker ABS lampen.
Lampen kan så tænde når du igangsætter bilen, som regel efter at den har
kørt et lille stykke.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Tom

Dato : 04-12-03 20:54

> Du kan sagtens have en defekt føler selv om ABS systemet består power on
> selftesten og slukker ABS lampen.
> Lampen kan så tænde når du igangsætter bilen, som regel efter at den har
> kørt et lille stykke.

ABS sensoren er en spole som ændrer sin selvinduktion hver gang den er ude
foran en tand på kransen. Ved power up chekes induktionen/modstanden i
spolen, så hvis den er abrudt eller kortsluttet vil den fejle med det samme.

Mener kun det er citroen som har problemer med at skidt mellem sensor og
krans der kan forårsage fejl.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-03 21:24

> [...]
samme.

> Mener kun det er citroen som har problemer med at skidt mellem sensor og

Tja det passer nok meget godt, jeg havde en gang en Citroen ZX 16V, den
havde op til flere gange problemer med ABS følere.
Den første gang forsvandt fejlen når der var regnvejr !!!

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Mark Sandberg

Dato : 04-12-03 20:49

"Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> hvilke biler gør det?

F.eks.

BMW M5
Citroën Xantia 3,0 V6
Peugeot 1,5 D
Toyota Sportsvan 2,2 TDI

Selv med fejlbehæftet sensor slukker lampen efter 3 sekunder ved start efter
stilstand, for straks at tænde igen efter få kørte meter.

/Mark.

Fra : Mark Sandberg

Dato : 04-12-03 20:55

"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> skrev i en meddelelse news:3fcf8f76$0

> Selv med fejlbehæftet sensor slukker lampen efter 3 sekunder ved start
efter
> stilstand, for straks at tænde igen efter få kørte meter.

Sludder, der skulle ha' stået:

Selv med fejlbehæftet/løs "tandkrans" slukker lampen efter 3 sekunder,