Hårdt vejr.
Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 04-12-03 16:38

Jeg har lige været i telefonisk kontakt med en kollega, der har den
blandede fornøjelse at holde i en kolonne på rigsvej 7 oppe i Norge.

Der er 11 biler i kolonnen, hvoraf de 4 er vogntog. derudover er der 2
politibiler og en tungbjærger.

Der er slud i luften, og det blæser fuld storm. (28-32 sekundmeter)

Da han ringede til mig var der uddeling af "Gileleje-habitter" til
alle, samtidigt med at chaufføren på bjærgeren iført livline!! sneg
sig rundt og bankede vinduesviskere fri for is.

Kollegaens 4-akslede påhængsvogn er lastet med 14800 kg. tekstiler,
men står faktisk og hopper lidt fra side til side!

De mangler pt. ca. 35 km. i at være nede i Geilo, hvor naturen normalt
er lidt mere venligtsindet. Forventet ankomst menes i øjeblikket at
være omkring kl. 22.00

Det er sateme godt at man kun skal til Sturup med flygods i nat.

Tidligere på dagen er en svensk turistbus blæst af vejen i det samme
område. Læs evt. mere på www.vg.no

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 04-12-03 16:46

On Thu, 04 Dec 2003 16:37:40 +0100, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

> [...]
>De mangler pt. ca. 35 km. i at være nede i Geilo, hvor naturen normalt
>er lidt mere venligtsindet. Forventet ankomst menes i øjeblikket at

Ovenstående fatter folk slet ikke - de tror sikkert, det svarer til en
lille brandstorm i DK. Dét gør det ikke i Norge i dét område dér. Det
er langt værre.

Jeg har oplevet over 40 sekundmeter vest for Geilo - i Finse.
Vindmåleren gik i stykker, og ruderne blæste ind på hotellet. Vi fik
udleveret sneskovl, hvis nu det skulle begynde at brænde på hotellet.
Sneskovl, så man kunne flygte gennem vinduet!

Jeg har aldrig oplevet noget lignende nogen steder før eller senere
den tur - det er helt vildt (Finse 2000)
Live billeder: www.bergens-tidende.no/kamera/article24451

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 04-12-03 16:49

Mogens Knudsen wrote:

> [...]
> udleveret sneskovl, hvis nu det skulle begynde at brænde på hotellet.
> Sneskovl, så man kunne flygte gennem vinduet!

Ja, det minder sgu næsten om Grønlands-storme...

--
Jan W Nielsen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 04-12-03 17:08

On Thu, 4 Dec 2003 16:48:59 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Ja, det minder sgu næsten om Grønlands-storme...
>
>--

Det er så ekstremt, at man af og til ikke bliver troet når man
fortæller om det.

Nu er temperaturerne deroppe i øjeblikket ikke så lave, men det kan de
sagtens være. Det bliver det s'gu ikke bedre af.

Bare det at få de satans snekæder lagt på et vogntog er en prøvelse i
den slags vejr. Det er en anelse anderledes end at gøre det i en hal
på et AMU-Center.

Norsk lov kræver at et vogntog medfører 9 snekæder, og der er ingen
tvivl om, at i dag er de alle lagt på.

4 vogntog á 9 kæder = 36 kæder. Fy fassan.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 04-12-03 17:12

On Thu, 04 Dec 2003 17:07:40 +0100, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

>Det er så ekstremt, at man af og til ikke bliver troet når man
>fortæller om det.

Helt enig, som jeg lige mailede dig

> [...]
>tvivl om, at i dag er de alle lagt på.
>4 vogntog á 9 kæder = 36 kæder. Fy fassan.

Idag sker det jo pr. hydraulik/automatik, Folmer

/Mogens

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 05-12-03 08:23

On Thu, 04 Dec 2003 17:11:42 +0100, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Helt enig, som jeg lige mailede dig

>Idag sker det jo pr. hydraulik/automatik, Folmer
>
>--

Deri tager du grusomt fejl. Jeg ved godt hvad du tænker på. det er
On-Spot kæderne fra VBG.

De er kun at betragte som luxusudstyr. Ingen lande hvor der i
færdselsloven står at snekæder skal medbringes, anerkender On-Spot.

I Norge anerkender de ikke engang de såkaldte Østrigs-kæder. De anser
dem for at være utilstrækkelige.

Østrigs-kæder er forholdsvis tynde kæder, hvorimod de kæder som
nordmændene accepterer er noget tykkere og med pigge.

Stort set hver aften vil du kunne opleve kontrolstationen ved f.eks.
Svinesund i funktion. Hovedvægten af det de laver er vægtkontrol, men
er der faldet sne, så er der også kædekontrol. De skal ikke
nødvendigvis være monteret, men de skal fremvises på forlangende.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 04-12-03 23:11

> Ja, det minder sgu næsten om Grønlands-storme...

Når der, efter en snestorm, ligger 1m sne på taget, og den er så fast pakket
at den ikke kan skovles, så er det slemt.
Sneen blev skåret i bidder med motorsav og væltet ned fra taget........
Andre steder var der snedriver, men det var ingen hindring for trafikken.
Driverne var også meget hårdt pakket -> sneen holdt til at bilerne kørte
oven på den.
Sigtbarheden under sådan en snestorm?
Ca. ½-1m, siger og skriver: halv til hel meter.
og ja, det var på Grønland.

Glad for at det ikke forekommer på samme måde i lille DK-land

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 04-12-03 17:41

> Da han ringede til mig var der uddeling af "Gileleje-habitter" til
> alle, samtidigt med at chaufføren på bjærgeren iført livline!! sneg
> sig rundt og bankede vinduesviskere fri for is.

Øhh - hvad er det nu lige en "Gileleje-habit" er ? - jeg kommer sjældent på
de kanter

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Jan Nielsen

Dato : 04-12-03 19:15

> Øhh - hvad er det nu lige en "Gileleje-habit" er ? - jeg kommer sjældent

> de kanter

Det er en termokedeldragt

Med vestjysk hilsen
Jan

Fra : Hans Paulin

Dato : 04-12-03 20:11

Jan Nielsen skrev:

> "Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Det er en termokedeldragt

....jeg troede, det var en redningsvest!

ROFL

....så' det sq da magsvejr!

Hans