Lyd over store afstande
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-12-03 15:31

Er det praktisk og/eller teoretisk muligt at frembringe en lyd der
kan nå jorden rundt ?

Vil jordens krumning evt. umuliggøre det ?

"Nogen gange kan ens liv godt føles som et puslespil, hvor brikkerne
bevæger sig og skifter farve og størrelse når man rører dem."
- Emme, http://emme.dk/2003_11_01_arkiv.html#106840650828914899

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 04-12-03 14:36

Henrik Stidsen wrote:
> Er det praktisk og/eller teoretisk muligt at
> frembringe en lyd der kan nå jorden rundt ?

Yeps. Spring en atombombe i et hul i jorden,
trykbølgen er jo lyd, og vil bevæger sig igennem
og rundt om jorden.

Springer du en bombe eller er der et jordskælv
så vil flere forskellige bølger eksiteres, nogle
bevæger sig igennem jorden (og bliver reflekteret
fra kernen der er flydende), andre bevæger sig
langs overfladen (L bølger) og er skyld i de
de fleste af skaderne ved jordskælv.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-12-03 17:02

"Carsten Svaneborg" <zqex@sted.i.tyskland.de> skrev i en meddelelse

> [...]
> bevæger sig igennem jorden (og bliver reflekteret
> fra kernen der er flydende), andre bevæger sig
> langs overfladen (L bølger) og er skyld i de

Der er nok tænkt på luftbåren lyd.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-12-03 22:23

Carsten Svaneborg <zqex@sted.i.tyskland.de> wrote in

> Yeps. Spring en atombombe i et hul i jorden,
> trykbølgen er jo lyd, og vil bevæger sig igennem
> og rundt om jorden.

Det er nok teoretisk rigtigt nok men jeg tænkte, som Preben også
siger, på luftbåren lyd, hørbar lyd.

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-12-03 11:58

Scripsit Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk>

> Det er nok teoretisk rigtigt nok men jeg tænkte, som Preben også
> siger, på luftbåren lyd, hørbar lyd.

Jeg mener at have læst et eller andet sted at trykbølgen efter
Krakatau sprang i luften i 1883 nåede jorden rundt flere gange.

(Men det der var tilbage af den efter den distance var så også alt for
langbølget til at være hørbar).

--
Henning Makholm "Monsieur, vous êtes fou."

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-12-03 13:57

Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote in

> [...]
> Krakatau sprang i luften i 1883 nåede jorden rundt flere gange.
>
> (Men det der var tilbage af den efter den distance var så også

Det må jo så betyde at lydbølgerne i hvert fald følger jordens
krumning istedet for at fare ud i rummet.

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-12-03 14:15

Scripsit Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk>
> Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote in

> Det må jo så betyde at lydbølgerne i hvert fald følger jordens
> krumning istedet for at fare ud i rummet.

Øh, ja. Det er da en velkendt dagligdags erfaring at lyd godt kan
bevæge sig om hjørner.

--
Henning Makholm "I've been staying out of family
conversations. Do I get credit for that?"

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 05-12-03 17:24

Henning Makholm wrote:
> Scripsit Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk>

> Øh, ja. Det er da en velkendt dagligdags erfaring at lyd godt kan
> bevæge sig om hjørner.

Nej. Det må da være fordi at lyden reflekteres og bliver kastet tilbage
(mure, vægge, osv), at man kan høre den rundt om et hjørne... Derudover
bevæger den sig også gennem faste materialer...

Årsag? Lyd kan vel beskrives ligesom lys, som bølger eller hvad? Ved godt at
lys også kan beskrives som partikler, men lyd er vel trykbølger og hvis man
kan høre dem rundt om et hjørne, så må det være fordi at bølgerne udspringer
sig i alle retninger + går gennem alle materialer (mere eller mindre, dog
med forskellig udbredelseshastighed for forskellige medier).

Tog man derimod og fokuserede bølgeudbredelsen i en enkelt retning (f.eks.
vinkel på 5 grader), er det vel direkte forkert at sige/påstå at lyden kan
"bevæge sig om hjørner"? Nu ved jeg ikke om det teknisk er muligt at
fokusere bølgeudbredelsen for lyd i en bestemt vinkel, men mon ikke? -
Suppler venligst...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-12-03 18:59

Scripsit "Martin Jorgensen" <megafedt@hotmail.com>

> Nej.

Jo.

> Det må da være fordi at lyden reflekteres og bliver kastet tilbage
> (mure, vægge, osv), at man kan høre den rundt om et hjørne...

Find en stor sten midt på en mark hvor der ikke er noget til at
reflektere lyden ifølge din teori. Fx Hvissingestenen tæt ved
København. Placer en forsøgsperson på hver side af stenen og observer
om de han høre hvad hinanden siger/råber.

> Derudover bevæger den sig også gennem faste materialer...

Lyd transmitteres temmelig dårligt *fra* luft til den store sten ovenfor.

> Årsag? Lyd kan vel beskrives ligesom lys, som bølger eller hvad?

Ja. Og bølger bevæger sig udmærket om hjørner, når afstandene i
opstillingen ikke er alt for store i forhold til bølgelængden.

Almindelig hørbar lyd har bølgelængder (i luft) på mellem 2 cm og 10 m,
sådan cirka. Det er 5-8 størrelsesordener længere end bølgelængden
af synligt lys.

> Tog man derimod og fokuserede bølgeudbredelsen i en enkelt retning (f.eks.
> vinkel på 5 grader), er det vel direkte forkert at sige/påstå at lyden kan
> "bevæge sig om hjørner"?

Nej. Hvis man placerer et hjørne i den fokuserede bølgestråle, vil
lyden dreje lige så fint om hjørnet som med en kuglebølge.

--
Henning Makholm "Y'know, I don't want to seem like one of those
hackneyed Jews that you see in heartwarming movies.

Fra : Peter Weis

Dato : 06-12-03 14:07

"Martin Jorgensen" <megafedt@hotmail.com> wrote:

> Nej. Det må da være fordi at lyden reflekteres og bliver kastet tilbage
> (mure, vægge, osv), at man kan høre den rundt om et hjørne... Derudover
> bevæger den sig også gennem faste materialer...

Lyden vil reflekteres og afbøjes i de forskellige luftlag på grund af
forekelle i lydhastighederne som funktion af temperaturen (ca. 0.6 m/sec pr.
grad) og akustisk impedans.

> [...]
> sig i alle retninger + går gennem alle materialer (mere eller mindre, dog
> med forskellig udbredelseshastighed for forskellige medier).

Forskellen på lys og lydbølger er (bl.a.) bølgelængderne set i forhold til
de fysiske objekter der forstyrrer deres udbredelse.
Lyd kan i mange sammenhænge bedst forstås som semi-stationære felter på
grund af de længere bølgelængder.

> [...]
> "bevæge sig om hjørner"? Nu ved jeg ikke om det teknisk er muligt at
> fokusere bølgeudbredelsen for lyd i en bestemt vinkel, men mon ikke? -

Det er muligt at fokusere lydbølger. Men hvis der er tale om almidelige
hørbare lyde, vil det kræve nogle uhyggeligt store akustiske linser eller
paraboler.

mvh
Peter

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 07-12-03 20:41

Peter Weis wrote:
> "Martin Jorgensen" <megafedt@hotmail.com> wrote:
-SNIP-
> [...]
> forhold til de fysiske objekter der forstyrrer deres udbredelse.
> Lyd kan i mange sammenhænge bedst forstås som semi-stationære felter

Hvad betyder det så på almindeligt dansk? (semi-stationære felter)....

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Peter Weis

Dato : 08-12-03 08:49

"Martin Jorgensen" <megafedt@hotmail.com> wrote in message
> -SNIP-
>
> Hvad betyder det så på almindeligt dansk? (semi-stationære felter)....

At felterne varierer langsomt i forhold til den tid de er om at udbrede sig.
Det er en anden måde at sige at bølgelængderne i mange sammenhænge er lange
i forhold til omgivelserne. Derfor udbreder de sig ikke som stråler.

mvh
Peter

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 05-12-03 17:35

Martin Jorgensen wrote:
> Nej. Det må da være fordi at lyden reflekteres og bliver kastet
> tilbage (mure, vægge, osv), at man kan høre den rundt om et
> hjørne...

Det følger af Huygens princip for diffraktion.
http://www.nakskov-gym.dk/fysik/la/optik_sound_webmappe/optik_6.htm

Hvis man tænker på en plan bølge der bevæger sig, så kan ethvert
punkt på bølgen toppen opfattes som kilden til en kugle formet
bølge med samme frekvens og fase. Men siden hver punkt på bølgetoppen
udsender sådan en, vil de interferere med hinanden,og man ser kun
en plan periodisk bølge der udbreder sig.

Rammer den plane bølg en væg med et lille hul, vil man på den anden
side kun se kuglebølgen fra bølgetoppene, der rammer det lille hul.

Hvis bølgen nu bevæger sig parallelt med en væg, og der komme et
hjørne, så der ske noget komplekst med alle de kugleformede bølger
der effektivt betyder at bølgen også bevæger sig rundt om hjørnet.

Mon ikke det kan illustreres med en passer som på figuren i linket?