Nye låsecylindre eller hvad.
Fra : Morten Lund

Dato : 04-12-03 14:47

Hej dfb

Jeg er i den uheldige situation, at en narhat har hugget min jakke, og i den
var min bilnøgle + reservenøgle. (Ja, jeg ved jeg er et fjols, og i må
gerne slå mig, hvis i kan nå).

Bilen har siden den var ny fået skiftet låsecylindre mindst en gang, så jeg
kan ikke ringe til Volvo, og bare få dem til at lave en ny til mig. Og jeg
har ikke koden på den nye nøgle. (udskiftningen af låsecylindre skete ikke
i min tid).

Jeg har ringet til Volvo, og de mener jeg skal have skiftet alle 4
låsecylindre. Alene arbejdslønnen vil blive over 2000 kroner. Dertil kommer
prisen på cylindrene, som jeg ikke har turdet spørge efter endnu.

Kan jeg gøre noget anderledes? Kan en låsesmed klare opgaven (han er 100kr,-
billigere pr time).

Det drejer sig om en Volvo 240GLT fra 1989 med centrallås (ikke
fjernbetjent). Gør det det dyrere?

---
Morten Lund

Fra : Jæger

Dato : 04-12-03 15:22

Hvad siger forsikringen, Du har fået stjålet din jakke, jamen under hvilken
omstændigheder. Hang den i en betalt garderobe eller hvad. Der er vel ikke
en der har listet den af dig medens du gik på gaden. Altså har du undersøgt
om du har en privat tyvereifiorsikring der event dækker tabet.

Poul

Fra : Morten Lund

Dato : 04-12-03 15:46

Poul skrev:

> Altså har du
> undersøgt om du har en privat tyvereifiorsikring der event dækker tabet.

Ja, men der er ikke kasko, og alt hvad der har bilrelevans bliver kun dækket
af bilens forsikring, i dette tilfælde krævede det kasko.

Men jeg har lige fundet ud af at Dani autolåse kan ud fra låsecylindren
(helst den i passagersiden, da den er mindst slidt) kan lave en ny nøgle.

Så nu går mit næste bud på:
Hvordan i himlens navn får man nøglecylindren ud på sådan en gammel Volvo?

Morten Lund

Fra : Leonard

Dato : 04-12-03 16:13

Morten Lund <mlu@cryptomathic.com> wrote:

>Men jeg har lige fundet ud af at Dani autolåse kan ud fra låsecylindren
>(helst den i passagersiden, da den er mindst slidt) kan lave en ny nøgle.

Men tør du at have en nøgle hos en ukendt til din bil?
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : Morten Lund

Dato : 04-12-03 16:32

> Men tør du at have en nøgle hos en ukendt til din bil?
Både og. Intet i min stjålne jakke viser hvor jeg bor. Og jeg bor et godt
stykke fra hvor min jakke blev stjålet. Ej heller er det sandsynligt at min
bil nogensinde kommer ind og stå ved gerningsstedet.

Skulle han gå slavisk frem, og prøve alle Volvo 240/340/440/740, startende
fra gerningsstedet og bevæge sig udad, så kommer han til at møde mange,
inden han er nået ud til min bil.

---
Morten Lund

Fra : Henrik Mortensen

Dato : 04-12-03 18:35

> Så nu går mit næste bud på:
> Hvordan i himlens navn får man nøglecylindren ud på sådan en gammel Volvo?

Pisse nemt.

Af med:
dørhåndtag
rudehejshåndtag
knop til lås
dørlommer,skruer til ditto
evt højttalere(måske)
forsigtig løsne dørbeklædningen(sidder med små "plastfjederclips" i huller i
dørrammen
løfte dørbeklædningen op i bag, så kan den "drejes" ~20 grader om et punkt
lige under spejljust. og herefter trækkes bagud og af.
selve dørlåsen sidder med en clips der skal skubbes af cylinderen.

Den clips taber du garanteret

Så står du med cyl. i hånden....

Det var da nemt, ikke?

Henrik

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 05-12-03 00:52

Morten Lund wrote:
> Kan jeg gøre noget anderledes? Kan en låsesmed klare opgaven (han er
> 100kr,- billigere pr time).

Jeg fik kodet en dørlås om til en golf ved en låsesmed. 75,-kr.

mvh
Henning