Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
EXIF-data
Fra : slet DHY7K

Dato : 04-12-03 13:50

Hej!
I EXIF-data for et foto, står i den øverste del under "Camera", "X
resolution": 180 og "Y resolution" : 180. Det kan selvfølgelig også
være andre værdier. Er det DPI der refereres til eller hvad?
Billedet størrelse er 1280*960, så det kan det vel ikke være.

Venlig hilsen
Tom

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 04-12-03 13:57

tom.thielemann@DHY7Klite.dk (slet DHY7K) wrote

> I EXIF-data for et foto, står i den øverste del under "Camera", "X
> resolution": 180 og "Y resolution" : 180. Det kan selvfølgelig også
> være andre værdier. Er det DPI der refereres til eller hvad?

PPI ja (men lad os bare kalde det DPI).

Jeg mener at kunne erindre at Canon kameraer sætter det til 180, jeg
har i hvert fald set det før.

> Billedet størrelse er 1280*960, så det kan det vel ikke være.

Det kunne for den sags skyld være 17 eller 32.000. Billeder fra
digitalkameraer har ingen PPI (eller rettere: PPI er meningsløst at
angive når der tages et billede).

Sæt det til det du har lyst til eller ignorer det, hvis du ikke bruger
det til noget: Det er pixels der tæller.

Se evt. http://www.lotte-m.dk/fotografi_digitalt.shtml

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 04-12-03 14:03

Toke Eskildsen <darkwing@daimi.au.dk> wrote

> tom.thielemann@DHY7Klite.dk (slet DHY7K) wrote

> Det kunne for den sags skyld være 17 eller 32.000. [...]

Hrmn... Det kunne være jeg lige skulle genlæse inden jeg sender.
beklager min lange smøre, jeg prøver lidt mere kortfattet:

De 180 du er stødt på er ganske rigtigt PPI. Billedets størrelse i
pixels angives andetsteds. Så vidt jeg erindrer ligger det slet ikke i
EXIF blokken.

Det er forøvrigt et noget uheldigt navn du angiver i din nyhedslæser.

Fra : TT

Dato : 04-12-03 16:05

Tak for svarene!

Venlig hilsen
Tom

Fra : KNL DtP

Dato : 04-12-03 14:11

"slet DHY7K" <tom.thielemann@DHY7Klite.dk> skrev i en meddelelse

> Er det DPI der refereres til eller hvad?

Jeg vil tillade mig at anbefale følgende artikel:

http://www.fotoportal.dk/artikler/oplosning.aspx

Som Toke skriver, så glem alt om "DPI" - det der er afgørende, er antallet af
pixels.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk