Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Leje af digitalkamera
Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 04-12-03 12:00

Jeg skal pressedække en større begivenhed til en hjemmeside og har
derfor brug for at leje et godt digitalkamera. Jeg forestiller mig noget
i retning af et Canon 10D eller 300D. Hvor kan man gøre det i København,
og hvad skal jeg regne med, at det koster for en weekend?

Selvom jeg personligt godt kunne nøjes med at tage billeder med mit
Canon Ixus 400 (da slutmediet er en hjemmeside), tror jeg, de andre
professionelle fotografer vil se lidt skævt til en gut med et kompakt
kamera ...

--
Mvh. Peter

Fra : Deaster

Dato : 04-12-03 11:57

Peter Bjerre Rosa wrote:
> [...]
> noget i retning af et Canon 10D eller 300D. Hvor kan man gøre det i
> København, og hvad skal jeg regne med, at det koster for en weekend?

http://www.goecker.dk/

Deaster

Fra : Alex W

Dato : 04-12-03 12:01

> [...]
> Canon Ixus 400 (da slutmediet er en hjemmeside), tror jeg, de andre
> professionelle fotografer vil se lidt skævt til en gut med et kompakt

Hej Peter

Nej , de vil ikke kigge skævt, af og til hiver de et ixus op af lommen )

Du kan leje digier hos www.tuxen.dk www.goecker.dk
De har priser på deres hejmmeside hvad det koster pr. døgn.

/Alex W

Fra : Thomas Corell

Dato : 04-12-03 12:19

Peter Bjerre Rosa wrote:
> [...]
> Canon Ixus 400 (da slutmediet er en hjemmeside), tror jeg, de andre
> professionelle fotografer vil se lidt skævt til en gut med et kompakt

Bid din forfængelighed i dig. Jeg går udfra at du skal fotografere en
begivenhed, udenfor din indflydelse. Så er det vigtigste da, at du
benytter et værktøj du er dus med.

Er det ikke vigtigere at komme hjem med gode billeder, end at se "smart"
ud i andre fotografers øjne ?

Derudover kræver det tilvænning at få et nyt stykke værktøj imellem
hænderne.

--
Don't waste space

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-12-03 12:39

Thomas Corell wrote:

> Bid din forfængelighed i dig. Jeg går udfra at du skal fotografere en
> begivenhed, udenfor din indflydelse. Så er det vigtigste da, at du
> benytter et værktøj du er dus med.

Den betragtning er jeg meget enig i, jeg ville nødig skulle
dække en vigtig opgave med et nyt kamera som jeg ikke kender,
og der er jo en kæmpe risiko for at det går galt, så det
ender i en omgang mislykkede billeder.

> Er det ikke vigtigere at komme hjem med gode billeder, end at se "smart"
> ud i andre fotografers øjne ?

Det er da bedøvende ligegyldigt, hvad de andre fotografer
tror, tænker og mener...!

> Derudover kræver det tilvænning at få et nyt stykke værktøj imellem
> hænderne.

Ja der går altid en lille måneds tid med at vænne sig til et
nyt kamera, alle de nye knapper og funktioner skal jo ind på
rygmarven, så man kan bruge dem medens man ser i søgeren.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 04-12-03 14:04

Niels Ebbesen skrev:

> [...]

Ja, det er vel rigtigt. Men det er nu ikke alene pga. forfængeligheden,
men også fordi jeg gerne vil have noget mere optisk zoom og en bedre
flash.

> Den betragtning er jeg meget enig i, jeg ville nødig
> skulle dække en vigtig opgave med et nyt kamera som
> jeg ikke kender, og der er jo en kæmpe risiko for at
> det går galt, så det ender i en omgang mislykkede billeder.

Det absolut vigtigste er selvfølgelig, at jeg får nogle vellykkede
billeder med hjem. Så jeg tager nok mit Ixus med under alle
omstændigheder. Jeg er bare bange for, at det ikke er godt nok. Jeg har
før brugt det til koncertbilleder, hvilket ikke var nogen succes.

> Ja der går altid en lille måneds tid med at vænne sig til
> et nyt kamera, alle de nye knapper og funktioner skal jo
> ind på rygmarven, så man kan bruge dem medens man
> ser i søgeren.

Det er klart. Men vil et Canon 300D alt andet lige ikke tage bedre
point'n'shoot-billeder end mit Ixus 400?

--
Mvh. Peter

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-12-03 14:23

Peter Bjerre Rosa wrote:

> Det er klart. Men vil et Canon 300D alt andet lige ikke tage bedre
> point'n'shoot-billeder end mit Ixus 400?

Næ - der findes ikke kameraer som tager bedre billeder, men der
findes fotografer som tager bedre billeder...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Deaster

Dato : 04-12-03 14:23

Peter Bjerre Rosa wrote:

> Ja, det er vel rigtigt. Men det er nu ikke alene pga.
> forfængeligheden, men også fordi jeg gerne vil have noget mere optisk
> zoom og en bedre flash.

Hvornår skal du bruge det, og hvad skal du bruge det til ?

Deaster

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-12-03 15:04

Peter Bjerre Rosa wrote:

> Ja, det er vel rigtigt. Men det er nu ikke alene pga. forfængeligheden,
> men også fordi jeg gerne vil have noget mere optisk zoom og en bedre
> flash.

En blitz er under alle omstændighedder en dårlig løsning, og når
den er placeret lige ved siden af objektivet, så er det en meget
dårlig løsning.

Jeg vil mene, at koncertbilleder skal laves uden brug at blitz,
man skal køre kameraets følsomhed op på 400 eller 800 ISO, og
bruge scenelyset, på den måde fanger man også stemningen meget
bedre, det gi'r ganske vist "grovkornede" billeder, men de er
langt bedre og mere stemningsmættede end nogle blitz-billeder.

Husk at sætte hvidballancen til kunstlys, ellers bliver bille-
derne alt for rødlige, men husk at man ikke må kalibrere ud fra
lamper med kulørte farvefiltre, for så går det helt galt.

Prøv at se flg. to links, det tydeligt at der ikke er brugt en
blitz, og de fanger stemningen på en fin måde.

http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=49903
http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=51414

Og der er heller ikke brugt dyre DSLR-kameraer...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 04-12-03 15:54

Niels Ebbesen skrev:

> En blitz er under alle omstændighedder en dårlig løsning, og
> når den er placeret lige ved siden af objektivet, så er det en
> meget dårlig løsning.

Det er sandt. Jeg forsøger også altid at undgå blitzen, hvis det er
muligt.

> [...]
> meget bedre, det gi'r ganske vist "grovkornede" billeder, men de er
> langt bedre og mere stemningsmættede end nogle blitz-billeder.

Nu er det ikke en koncert, jeg skal dække i denne omgang, men derimod
gallapremieren på Ringenes Herre (dermed også svar til Deaster). Der
skal derfor både fotograferes indendørs og udendørs i Tivoli, og
lysforholdene er sikkert dårlige.

> Husk at sætte hvidballancen til kunstlys, ellers bliver
> billederne alt for rødlige, men husk at man ikke må kalibrere
> ud fra lamper med kulørte farvefiltre, for så går det helt galt.

Er det en fordel at sætte hvidbalancen manuelt? Jeg har nemlig ikke
ubetinget gode erfaringer med det. Tit bliver mine indendørsbilleder for
kolde.

> Prøv at se flg. to links, det tydeligt at der ikke er brugt en
> blitz, og de fanger stemningen på en fin måde.
>
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=49903
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=51414

Ja, det er gode billeder. Mine dårlige erfaringer med Ixus'en under
koncerter skyldes også hovedsagelig mangel på optisk zoom og meget
rystede billeder (måske pga. for lav ISO?).

--
Mvh. Peter

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-12-03 16:29

Peter Bjerre Rosa wrote:

> [...]
> gallapremieren på Ringenes Herre (dermed også svar til Deaster). Der
> skal derfor både fotograferes indendørs og udendørs i Tivoli, og

Ja der er næppe en naturlig lyslægning som er brugbar, og der
er nok ikke ret mange vildt spændende motiver til en sådan gal-
lapremiere, det lugter af en SE & HØR reportage med en masse
blitzbilleder af kendisser.

Du kan trøste dig med, at de fleste kendisser er gode til at
lægge en mat sminke, som ikke skinner så meget i blitzlyset,
og de er linselus som stiller sig op i den bedste vinkel...

Go' fornøjelse....

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Deaster

Dato : 04-12-03 17:01

"Peter Bjerre Rosa" <nospam@filmsvar.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> gallapremieren på Ringenes Herre (dermed også svar til Deaster). Der
> skal derfor både fotograferes indendørs og udendørs i Tivoli, og

Ok, er det først d. 17 dec. du skal fotografere ?

For hvis mit Canon D30 ikke er solgt på det tidspunkt, er du velkommen til
at låne det sammen med en 90-300mm den er dog ikke satans lysstærkt så hvis
du kan finde en mindre zoom som er mere lysstærk ville det nok være en idé,
for min Sigma EX udlåner jeg ikke

Deaster

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 05-12-03 02:02

Deaster skrev:

> Ok, er det først d. 17 dec. du skal fotografere ?

Det er faktisk allerede søndag den 14. december, og så skal jeg nok
bruge et par dage på at sætte mig ind i kameraet.

> For hvis mit Canon D30 ikke er solgt på det tidspunkt, er du
> velkommen til at låne det sammen med en 90-300mm

Det lyder jo som et tilbud, jeg ikke kan sige nej til. Jeg skal lige
have hørt, om en af mine kolleger allerede har fundet et kamera hos et
af udlejningsstederne. Ellers kan vi lige mailes nærmere ved om
detaljerne.

> den er dog ikke satans lysstærkt så hvis du kan finde en mindre zoom
> som er mere lysstærk ville det nok være en idé,

Hvor slemt er det? Jeg har nemlig ikke umiddelbart andre linser
liggende.

> for min Sigma EX udlåner jeg ikke

Hehe.

--
Mvh. Peter | http://filmsvar.dk | http://filmnet.dk |
"Step aside everyone! Sensitive love letters are my specialty. 'Dear

Fra : Deaster

Dato : 05-12-03 08:29

Peter Bjerre Rosa wrote:

> Det er faktisk allerede søndag den 14. december, og så skal jeg nok
> bruge et par dage på at sætte mig ind i kameraet.

Det skulle der ikke være nogle problemer i, medmindre altså det er solgt ;-(

> [...]
> have hørt, om en af mine kolleger allerede har fundet et kamera hos et
> af udlejningsstederne. Ellers kan vi lige mailes nærmere ved om

Jep.

> Hvor slemt er det? Jeg har nemlig ikke umiddelbart andre linser
> liggende.

Mjaa, det er 90-300mm og F:4-5,6 så det er vist lige omkring gennemsnittet
for halvbillige objektiver.

Deaster

Fra : Jan F.

Dato : 04-12-03 16:12

> [...]
> bedre, det gi'r ganske vist "grovkornede" billeder, men de er
> langt bedre og mere stemningsmættede end nogle blitz-billeder.

Du har fuldstændig ret, desuden er det dødirriterende for kunstneren, når
publikum bralder blitz af i hovedet på vedkommende, det er med til at gøre
livet sværere for andre fotografer, da man simpelthen forbyder fotografering
under koncerten.

Jan F.