Sandsynlighed...
Fra : Carlsen

Dato : 04-12-03 07:30

G'morgen NG...

Et opgavesæt har 25 opgaver, hver opgave har 3 svar muligheder. Hvad er
sandsynligheden for at et af de 25 spørgsmål er rigtigt (vi forudsætter at
det er noget man ikke ved en fløjtende f.. om)?

Min hjerne er i tomgang her til morgen, ligesom Homer's ~ ( : ( | )
-LC

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-12-03 08:08

Carlsen skrev:

>Et opgavesæt har 25 opgaver, hver opgave har 3 svar muligheder. Hvad er
>sandsynligheden for at et af de 25 spørgsmål er rigtigt (vi forudsætter at
>det er noget man ikke ved en fløjtende f.. om)?

Den modsatte af chancen for at alle er forkerte, og den er 2/3
opløftet til ...

--
Bertel

Fra : Thor

Dato : 06-12-03 15:51

Hej Bertel, du skrev

> Den modsatte af chancen for at alle er forkerte, og den er 2/3
> opløftet til ...

Hvad er det modsatte af en chance?

1/3 opløftet i 25 giver 1.18E-12

2/3 opløftet i 25 giver 3.96E-5

ergo er 3.96E-5 det modsatte af 1.18E-12??

mvh Thor

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-12-03 15:55

Thor skrev:

>Hvad er det modsatte af en chance?

1 (eller 100 %) minus chancen.

--
Bertel

Fra : Thor

Dato : 06-12-03 18:37

Bertel skrev
> Den modsatte af chancen for at alle er forkerte, og den er 2/3
> opløftet til ..

Jeg tror, at vi er enige, om at (1-p), p er komplementære, og dette ikke
gælder for
(1-p)^n, p^n, - men jeg synes ikke, at det det, du skriver.

mvh Thor

Fra : Peter Weis

Dato : 06-12-03 18:52

"Thor" <thr@image.danmark> wrote in message
> Bertel skrev
>
> Jeg tror, at vi er enige, om at (1-p), p er komplementære, og dette ikke
> gælder for
> (1-p)^n, p^n, - men jeg synes ikke, at det det, du skriver.

p^n er sandsynligheden for at alle er rigtige.
1 - p^n er sandsynligheden for at mindst en er forkert.
(1-p)^n er sandsynligheden for at alle er forkerte.
1 - (1-p)^n er sandsynligheden for at mindst en er rigtig.

mvh
Peter

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 06-12-03 19:18

"Thor" <thr@image.danmark> writes:

> Hej Bertel, du skrev

> Hvad er det modsatte af en chance?

En risiko? :)

Det modsatte af en sandsynlighed er 1 minu sandsynligheden.

> 2/3 opløftet i 25 giver 3.96E-5

Så det modsatte af (2/3)^25 er 1-(2/3)^25 ~= 0.9999603970

> ergo er 3.96E-5 det modsatte af 1.18E-12??

Nej.
/L

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 04-12-03 09:19

Carlsen wrote:

> [...]
> det er noget man ikke ved en fløjtende f.. om)?
>
> Min hjerne er i tomgang her til morgen, ligesom Homer's ~ ( : ( | )

til nærmet 0, da de rigtige svar ikke er helt tilfældige.

Man kan ikke lave et opgave sæt hvor der kun skal krydser i en række.

Kun sjældent vil der være tre 1ere eller, 2ere eller 3er under hinanden.
Så hvis du skifter 3 2 1, 3 2 1, 3 2 1, 3 2 1, ,, ,
Så vil du med ret stor sansynlighed ramme et rigtigt Svar.

Derfor uden vil der være nogen svarmuligheder som virker mindre sansynlige.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-12-03 10:59

Peter Ole Kvint skrev:

>Så vil du med ret stor sansynlighed ramme et rigtigt Svar.

Hele dit indlæg er rent sludder.

--
Bertel

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-12-03 12:01

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk>

> Hele dit indlæg er rent sludder.

Det kan man se på From-linjen.

--
Henning Makholm "Jeg kunne ikke undgå at bemærke at han gik på hænder."

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-12-03 12:49

Henning Makholm skrev:

>Det kan man se på From-linjen.

Ja, og det er da også sjældent at jeg vil skrive som jeg gjorde,
men af og til skal det jo til af hensyn til nye læsere.

--
Bertel

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 04-12-03 11:26

Peter Ole Kvint <"<dsl90720"@vip.cybercity.dk>> writes:

> [...]
> Så hvis du skifter 3 2 1, 3 2 1, 3 2 1, 3 2 1, ,, ,
> Så vil du med ret stor sansynlighed ramme et rigtigt Svar.

Hvis en multiple-choice opgave er lavet rigtigt, så er placeringen af
det rigtige svar helt tilfældig og uafhængig af de foregående.

> Derforuden vil der være nogen svarmuligheder som virker mindre sansynlige.

Unægteligt. Men et af formålene med en sådan opgave er jo netop at
teste løserens evne til at skelne mellem rigtige og forkerte svar, så
hvis man kan indse at nogle svar er "usandsynlige", er det jo et
skridt på vejen mod erkendelse.

Nogle multiple-choice opgaver siger endda eksplicit, at hvis man ikke
er sikker på det rigtige svar, så kan man strege en mulighed ud, som
man mener er forkert. Det vil i givet fald tælle med som en delvis
løsning, f.eks.:

- Rigtigt kryds: 3 point
- Forkert svar overstreget: 1 point.
- Kryds forkert sted eller rigtigt svar overstreget: 0 point.

Man kan evt. tillade både kryds (for gæt på rigtigt svar) og
overstregning (gæt på forkert), hvor overstregningen dog kun tæller
hvis krydset var sat forkert. Flere kryds eller flere overstregninger
bør dog ikke tillades.

   Torben

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 04-12-03 19:52

torbenm@diku.dk (Torben Ægidius Mogensen) writes:

> [...]
>
> Man kan evt. tillade både kryds (for gæt på rigtigt svar) og
> overstregning (gæt på forkert), hvor overstregningen dog kun tæller

Hvis man ikke kender svaret, så vil den optimale strategi være at
sætte så mange tegn som muligt, da kun tegn giver point.

Tegn sat Gennemsnitligt antal point
ingen 0
kryds 1 (1/3 chance for rigtig, giver 3 point)
overstregning 2/3 (2/3 chance for rigtig, giver 1 point)
kryds+overstregning 4/3 (1/3 chance for rigtigt kryds @ 3 point +
eller 2/3 chance for forkert kryds *
1/2 chance for rigtig overstregning)

> Flere kryds eller flere overstregninger
> bør dog ikke tillades.

Ingen helgardering?!? :)

/L

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 05-12-03 10:05

Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> writes:

> [...]
> ingen 0
> kryds 1 (1/3 chance for rigtig, giver 3 point)
> overstregning 2/3 (2/3 chance for rigtig, giver 1 point)

Derfor sætter man også "nulpunktet" ved 4/3 * antal spørgsmål. Hvis
man får dette eller mindre, giver det karakteren 00. Der skal
endvidere være så mange spørgsmål, at chancen for at få tilstrækkelige
point til at bestå bare ved at sætte tilfældige krydser er _meget_
lille.

> Ingen helgardering?!? :)

Helgardering bør selvfølgelig give det samme som blank, altså 0.
Halvgardering af krydser svarer til at sætte et gæt på forkert svar,
så man kunne erstatte gæt på forkert med halvgardering af rigtige (med
tilsvarende reduceret point).

   Torben