Fejl i filer efter de er flyttet via LAN
Fra : Morten Trab

Dato : 04-12-03 07:57

Hvordan kan det være at der opstår fejl i 60 - 70% af de filer jeg flytter
mellem min arbejds-station og min filserver, når dette sker via LAN??

--
Mvh. Morten Trab
--

Web: http://www.blackchart.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-12-03 08:11

Morten Trab skrev:

>Hvordan kan det være at der opstår fejl i 60 - 70% af de filer jeg flytter
>mellem min arbejds-station og min filserver, når dette sker via LAN??

Jeg aner det ikke, men gætter:
Ved FTP kan man vælge binær overførsel eller tekstoverførsel
(eller auto). Hvis man vælger forkert, kan man ødelægge en fil
(der bliver bl.a. pillet ved 'linjeskift').

Er det sådan noget?

--
Bertel

Fra : Morten Trab

Dato : 04-12-03 14:33

> [...]
> (eller auto). Hvis man vælger forkert, kan man ødelægge en fil
> (der bliver bl.a. pillet ved 'linjeskift').

Nej...Det sker både ved FTP og almindelig filoverførsel, via "andre
computere"...

--
Mvh. Morten Trab

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 04-12-03 08:34

In article <bqmlsh$4id$1@svr-1.homedir.dk>, Morten Trab wrote:
> Hvordan kan det være at der opstår fejl i 60 - 70% af de filer jeg flytter
> mellem min arbejds-station og min filserver, når dette sker via LAN??

En af mine venner havde probleme med en router med indbygget
switch. Ingen fejl i foelgende opsaetning:

--- inet --- TDC Kabel modem ---- PC

Men problemer med

--- inet --- TDC Kabel modem ---- Router/switch --- PC
--- Amiga

Efter en del undersoegelse fandt vi ud af, at det drejede sig om 1 bit
ud af ca. 30-50Mb der var forkert. Skiftede router og problemerne forsvandt.

Mine $0.02

Thomas, Vanloese

Fra : Jan Bachman

Dato : 04-12-03 10:28

>Hvordan kan det være at der opstår fejl i 60 - 70% af de filer jeg flytter
>mellem min arbejds-station og min filserver, når dette sker via LAN??
Der er bitnisser på spil.
Har du husket at stille grød frem?

/Jan

Fra : Morten Trab

Dato : 04-12-03 14:34

"Jan Bachman" <ymerdyr@image.dk> skrev i en meddelelse

> Der er bitnisser på spil.
> Har du husket at stille grød frem?

Heh...Har døjet med det igennem noget tid, men er godt træt af det nu...
Har prøvet diverse, bl.a. ny switch og nye kabler...

Men det kunne da være man skulle programmere en bit-grød, ligge den i c:\ og
håbe at fejlen stille og roligt forsvinder... :D

--
Mvh. Morten Trab

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 04-12-03 14:45

In article <bqnd4r$db0$1@svr-1.homedir.dk>, Morten Trab wrote:
> Heh...Har døjet med det igennem noget tid, men er godt træt af det nu...
> Har prøvet diverse, bl.a. ny switch og nye kabler...

Flere spørgsmål/ideer:

* netkortet er af et anerkendt mærke? Intel/3com (ikke realtek8139 før
rev C) og slet ikke surecom!!
* Er det filtransfers til/fra i-nettet?
* Hvis ikke ovenstående, så prøv at flytte din client tættere på
serveren rent netværksmæssigt og prøv igen. Hvis det sker, rykker du
lidt længere væk.
* Er fejlen(e) deterministisk? Altid samme fejl?

Thomas

Fra : Morten Trab

Dato : 04-12-03 17:22

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse
> In article <bqnd4r$db0$1@svr-1.homedir.dk>, Morten Trab wrote:

> * netkortet er af et anerkendt mærke? Intel/3com (ikke realtek8139 før
> rev C) og slet ikke surecom!!

3com og et enkelt Unex PCMCIA i laptoppen...

> * Er det filtransfers til/fra i-nettet?

Nej, de fejler ikke noget...

> * Hvis ikke ovenstående, så prøv at flytte din client tættere på
> serveren rent netværksmæssigt og prøv igen. Hvis det sker, rykker du
> lidt længere væk.

Fejlen sker både mellem min maskine og laptoppen (ca. 1½ m kabel mellem dem
sammenlagt), mellem min og kærestens maskine (ca. 2½ m kabel imellem) og
mellem min makine og serveren (ca. 20 m kabel imellem)...

Samme fejl opstår mellem laptop <-> server - kærestens <-> laptop og
kærestens <-> server...

> * Er fejlen(e) deterministisk? Altid samme fejl?

Forståes hvordan?? Fejlen lader sig ikke vise før jeg skal bruge pågældende
fil...I pakkede filer viser den sig i form af CRC fejl, ISO og andre CD
images bliver ubrugelige, billeder får farveforskelle og film får pixel
fejl...

Det er dog ikke alle filer det sker for, men en tilstrækkelig stor mængde
til at det er ved at være FOR irriterende...

Jeg kan af og til slippe af med det, ved at uploade samme fil flere gange,
og overskrive den gamle, derfor mener jeg at det må være i
netværket/netværks opsætningen den er gal, men hvad/hvor ved jeg ikke
lige...

--
Mvh. Morten Trab

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 04-12-03 19:15

In article <bqnmu8$hcl$1@svr-1.homedir.dk>, Morten Trab wrote:

> Fejlen sker både mellem min maskine og laptoppen (ca. 1½ m kabel mellem dem
> sammenlagt), mellem min og kærestens maskine (ca. 2½ m kabel imellem) og
> mellem min makine og serveren (ca. 20 m kabel imellem)...

Det sker altsaa med vilkaarlige 2 maskiner ud af 3 mulige. Ergo kan
det ikek vaere maskinerne der er problemet (med mindre 2 af dem
har fejl). Det giver anledning til at tro det er switchen, men den har du
skiftet siger du!?

Grunden til at jeg er efter Surecom er, at jeg paa et tidspunkt
proevede deres netkort (bare for at proeve naar de nu kostede 40,- i
PCI udgave). De havde en fejlprocent paa ca 1 promille. ALT for meget!
Jeg har ikke set det med Intel eller 3Com (ej heller med Realtek, men
8139 foer rev C var en CPU sluger)

> Forståes hvordan?? Fejlen lader sig ikke vise før jeg skal bruge pågældende

At det altid er bit X der er problemer med i samme fil. Eller faar
du forskellige fejl ved flytning af samme fil flere gange. Hvis det
er sidstnaevnte er det nok stoej og ikke et driver problem.

Mvh Thomas

Fra : Morten Trab

Dato : 04-12-03 20:47

> Det sker altsaa med vilkaarlige 2 maskiner ud af 3 mulige. Ergo kan
> det ikek vaere maskinerne der er problemet (med mindre 2 af dem
> har fejl).

De kører med, næsten, identisk opsætning, så kan det jo i princippet godt
være en fejlopsætning et eller andet sted, men de er kun installeret med
TCP/IP og IPX (i forbindelse med et par gamle spil til netværket vi spiller
af og til) på min, laptoppen og kærestens maskine...Serveren har kun
TCP/IP...

> Det giver anledning til at tro det er switchen, men den har du
> skiftet siger du!?

Den blev skiftet for 14 dage siden...

> Grunden til at jeg er efter Surecom er, at jeg paa et tidspunkt
> proevede deres netkort (bare for at proeve naar de nu kostede 40,- i
> PCI udgave). De havde en fejlprocent paa ca 1 promille. ALT for meget!

Er heller ikke meget til surecom...Har kun dårlige erfaringer...

> At det altid er bit X der er problemer med i samme fil. Eller faar
> du forskellige fejl ved flytning af samme fil flere gange. Hvis det
> er sidstnaevnte er det nok stoej og ikke et driver problem.

Det har jeg faktisk ikke kigget så godt efter, men jeg vil tro at den er
forskellig, da jeg ved at flytte/kopiere samme fil flere gang kan få den
fejlfri frem, men for at opnå dette skal jeg sidde og teste hver enkelt fil
hver gang den er flyttet/kopieret...

--
Mvh. Morten Trab

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 04-12-03 22:24

Morten Trab skrev:

> Den blev skiftet for 14 dage siden...

Har du prøvet at forbinde to maskiner direkte med et krydset kabel?

Kører maskinerne 10Mbit eller 100Mbit?

Hvis du kører 100Mbit, er alt udstyr (både computere og switch) indstillet
ens mht. hastighed, duplex og flow control (enten _samme_ faste indstilling
i begge "ender" af et netværkskabel eller auto i _begge_ "ender" af et
netværkskabel).

-------
Tomas

Fra : Morten Trab

Dato : 05-12-03 09:27

"Tomas Christiansen" <toc-01-nospam@blikroer.dk> skrev i en meddelelse

> Har du prøvet at forbinde to maskiner direkte med et krydset kabel?

Nej, ikke fornyligt, og hvis jeg gør er det ikke sikkert den laver fejl,
eftersom det jo som sagt ikke er hver gang den laver fejl i filerne...

> Kører maskinerne 10Mbit eller 100Mbit?

Ren 100 Mbit, pånær den HP printserver jeg har, det er kun en 10 Mbit...

> [...]
indstilling
> i begge "ender" af et netværkskabel eller auto i _begge_ "ender" af et

Det er unmanaged switches dem jeg har, så alt er sat til auto sense...

--
Mvh. Morten Trab

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 05-12-03 22:37

Morten Trab skrev:
> Nej, ikke fornyligt, og hvis jeg gør er det ikke sikkert den laver fejl,
> eftersom det jo som sagt ikke er hver gang den laver fejl i filerne...

Det ville da være temmelig interessant om du kunne eliminere switchen i
arbejdet med at finde fejlen. Måske du skulle bruge lidt tid på det!

> Ren 100 Mbit, pånær den HP printserver jeg har, det er kun en 10 Mbit...
> Det er unmanaged switches dem jeg har, så alt er sat til auto sense...

Har du prøvet at sætte din PC's netkort til fast 10 Mbit, for at se om det
gør en forskel.

Hvis dine netværkskabler alle er af samme type/leverandør, så prøv at
udskifte et af dem med en anden type. Jeg har før set problemer med at
stikkene kan være en tiendedel milimeter for korte, og derfor ikke skaber
ordentlig kontakt.

-------
Tomas