Hjælp til tydning af Fæstebrev
Fra : K. Thidemann

Dato : 02-12-03 22:16

Se venligst under dk.binare.dk

Hvem kan hjælpe mig med læsning af fæstebrev No 20
--------------------
Året 1719 og der er på min hjemmeside
http://home1.stofanet.dk/thidemann/aner/per00098.htm#0

Powel Pedersen i Dromshauge fæstebr. paa No 20 24 sk.
af indhold efter seniste slutning saaledis
Jeg Frantz Rantzou Benson til Aagaard Kongl.
Majtts Bestalter Ritmester kiender og hermed vitter-
liggiør at paa efterskrefne conditoner ere Powel
Pedersen forundt sit i fæstehavende bolig kaldet
Nør Dromshauge af hartkorn 1 td 2 f 1 alb at
hand efter fæstebrefvet tilhold af samme hartkorn
svarer alle Kongle. Contributioner og for Landgilde
og friheds penge aarlig hver martinj 10 rix dallere
siger thii rixdr. Courant Myntt, saavel og giør hvis?
Møllernister? til Vester Mølle, som hand bliver
bojet) til og udfare? vejen imellem Sop? og Aagaard
aarlig naar høet af bemte vag? er hiemført, men
og forsvarlig, iøfrigt retter hand sig efter Hans
Kongl. Majtts. allernaadigste lou og forord.

Fra : Ove Kühn

Dato : 03-12-03 22:06

Her et bud:
Povel Pedersen i Dromshauge, Fæstebrev paa No 20 -24??af Indhold efter
seneste ???? saaledes Jeg Frantz Rantzou Bentzon til Aagaard, Kongl. Majsts
bestalte Ritmester kiender og giør herved vitterlig at paa efterskrevne
Conditioner er Povel pedersen forundt sit i Fæste havende Boelig, kaldt
Dromshauge af Hartkorn 1 Td. 2Skp ?? at han efter Fæstebrevets Tilhold af
samme Hartkorn svarer alle Kongl Conttributioner og for Landgilde og ??penge
aarlig føre Martini 10 Rixdaller, siger thii rixdaler Courant Myntt, saavel
og giør Møllereise til vester Mølle somhan bliver???? til, og ??? vvejen
imellem ??? og Aagaard aarlig, naar høet af bemeldte enger ??? ,??
forsvarlig, i øfrigt retter hand sig eftter hans kongl. Majsts
allernaadigste lougifvere (?)
Venlig hilsen
Ove Kühn
"K. Thidemann" <k.thidemannFJERNDETTE@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:o50qsv4eh8e3lovhipub89uurhekv0dm9c@4ax.com...

> [...]
> aarlig naar høet af bemte vag? er hiemført, men
> og forsvarlig, iøfrigt retter hand sig efter Hans
> Kongl. Majtts. allernaadigste lou og forord.

---

Fra : K. Thidemann

Dato : 03-12-03 22:30

On Wed, 3 Dec 2003 22:06:01 +0100, "Ove Kühn" <ove.kuehn@get2net.dk>
wrote:

Hej Ove Kühn

Tak for dit fine bud - jeg vil sammenligne det med hvad jeg selv kom
frem til.

Er der andre der kan læse hvad der står i nedenstående 3 linier.
se venligst dk.binaer.historie

K. Thidemann

Fra : Arne Feldborg

Dato : 04-12-03 09:16

K. Thidemann <k.thidemannFJERNDETTE@mail1.stofanet.dk> skrev Wed, 03 Dec
2003 22:29:51 +0100

>Er der andre der kan læse hvad der står i nedenstående 3 linier.
>se venligst dk.binaer.historie

Jeg kan ikke helt gennemskue de enkelte ord. Men meningen er tydeligvis
at han, udover at betale de 10 Rigsdaler årligt, også skal udføre kørsel
for sin husbond (hvilket iøvrigt var helt almindeligt).

Udtrykket "Bojet til" er jo en aflægnig af "at byde" og er / var et helt
almindeligt udtryk for det bud (læs = ordre) man fik for at udføre den
slags pligttjenester.

Helt op i nyere tid har snefogeder feks. "bojet" eller "bojen" folk ud
på snerydning, når det var påkrævet.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : K. Thidemann

Dato : 04-12-03 11:47

On Thu, 04 Dec 2003 09:16:29 +0100, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

> [...]
>slags pligttjenester.
>
>Helt op i nyere tid har snefogeder feks. "bojet" eller "bojen" folk ud

Hej Arne

Tak for hjælpen - og din forklaring af de gamle danske ord/udtryk.

Hans Engmark sendte mig nedenstående, jeg gerne godtager.
Tak for det Hans.

[...]
Mølle reijser til Vester Mølle, som hand bliver
bojet til og rifver wejen imellem Sop og Aagaard
aarlig naar høet af bemte enger er hiemført, men
og forsvarlig, iøfrigt retter hand sig efter Hans
Kongl. Majtts. allernaadigste lou og forord.

Med venlig hilsen
Ketty Thidemann