2 og 3 faser 380 V
Fra : Kispus

Dato : 03-12-03 19:14

Hej alle !!
Vi har lige fået nyt komfur, det er til 3 faser,
men vi har kun 2 faser i huset.
Det virker ok, men hvad er minus ved at vi
mangler en fase ??
Hilsen John

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 03-12-03 19:59

Kispus wrote:

> Hej alle !!
> Vi har lige fået nyt komfur, det er til 3 faser,
> men vi har kun 2 faser i huset.
> Det virker ok, men hvad er minus ved at vi
> mangler en fase ??

Det er at I ikke kan trække så meget effekt fra nettet ved 2 faser som
ved 3.

Og at I ikke kan få en 3 faset motor til at køre. Ihvertfald ikke på 3
faser.!

Men spørg i gruppen dk.teknik.el. Der kan du få meget bedre svar.

(dk videnskab dækker en del af teknik-området. Fordi der ikke findes
mange teknik grupper.)

Men netop dk.teknik.el findes.

Se her for en oversigt over grupperne:
http://www.usenet.dk/

Mvh. Jørgen

Fra : Kispus

Dato : 03-12-03 20:10

> Men netop dk.teknik.el findes.

Alle tiders Jørgen, jeg finder gruppen-tak
John

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-12-03 22:02

Kispus skrev:

>Vi har lige fået nyt komfur, det er til 3 faser,
>men vi har kun 2 faser i huset.
>Det virker ok, men hvad er minus ved at vi
>mangler en fase ??

På nogle komfurer ville der være blus der ikke virkede.

Jeres forbrug er ikke jævnt fordelt på alle tre faser.

Derudover er der ingen problemer. Man kan få 380 Volt (som bør
rettes til 400 Volt fordi normalspændingen er hævet til 230 Volt)
mellem to vilkårlige faser.

--
Bertel

Fra : N. Foldager

Dato : 04-12-03 08:54

Bertel Lund Hansen:

> ... normalspændingen er hævet til 230 Volt

Hvorfor blev den egentlig det?
Man skulle tro, det krævede en enorm omstilling, for en forholdsvis
lille fordel. (EU ?)

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Anders Thorsby

Dato : 06-12-03 00:06

"N. Foldager" <nfoldager-delete@yahoo.com> wrote:
> Hvorfor blev den egentlig det?
> Man skulle tro, det krævede en enorm omstilling, for en forholdsvis
> lille fordel. (EU ?)

Du svarer selv på spørgsmålet - for at standardisere det i EU.
Det kræver ikke så meget omstilling - alle apparater kan tåle den højere
spænding uden problemer. Det skal de kunne. Resten er jo bare trafoer og
generatorer der skal køre lidt hurtigere.

--
best regards
Anders Thorsby

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 04-12-03 14:56

Bertel Lund Hansen wrote:

> 380 Volt (som bør
> rettes til 400 Volt fordi normalspændingen er hævet til 230 Volt)
> mellem to vilkårlige faser.

Enig.

Vi bemærker følgende elektriker-identiteter:

sqrt(3) = 380/220 (før)
sqrt(3) = 400/230 (efter)

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Martin Larsen

Dato : 04-12-03 15:20

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse news:3FCF3CE0.A9D3A34A@jeppesn.dk...

> Vi bemærker følgende elektriker-identiteter:
>
> sqrt(3) = 380/220 (før)
> sqrt(3) = 400/230 (efter)

Vi bemærker også at sqrt(3) er der hvor Gausskurven
har vendetangent. Og tan(pi/3) og peakspændingen
er pi/2*230

Mvh
Martin

Fra : Martin Larsen

Dato : 04-12-03 18:55

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse news:bqnfk4$933$1@sunsite.dk...

> Vi bemærker også at sqrt(3) er der hvor Gausskurven
> har vendetangent. Og tan(pi/3) og peakspændingen
> er pi/2*230

Ups, vendetangent er i 1, det nævnte er et lokalt max for
tangentændringen. Og nej, dette har ikke ret meget med
elnettet at gøre.

Mvh
Martin

Fra : Peter Weis

Dato : 03-12-03 21:53

"Kispus" <kispus@despammed.com> wrote in message
> Hej alle !!
> Vi har lige fået nyt komfur, det er til 3 faser,
> men vi har kun 2 faser i huset.
> Det virker ok, men hvad er minus ved at vi
> mangler en fase ??

Det kommer an på komfuret. Mange 3-fasede apparater benytter kun to faser,
så hvis de er koblet rigtigt i stikket er der ikke nødvendigvis nogen
bivirkninger.

Hvis man har en tre-faset stikkontakt med alle tre faser monteret, så kan et
to-faset apparat forbindes uden at man på forhånd undersøger hvilke faser
der er forbundet. Hvis kun to faser er forbundet i stikkontakten, så skal
man lige sikre sig at apparatet trækker strøm fra netop de to som er
forbundet.

mvh
Peter