Stof til fortykning af væske
Fra : Klaus Petersen

Dato : 02-12-03 23:42

Hej NG.

Det er vist et spørgsmål, som vipper mellem videnskab og madlavning, men jeg
vover alligevel at stille det her.

Findes der et stof, der kan fortykke en væske ?

Det skal være harmløst for helbredet og helst:

smagløst (eller næsten smagløst)
lugtfrit (eller næsten lugtfrit)
klart (eller næsten klart)

Med klart mener jeg farveløst på samme måde som vand er farveløst.

Oven i hatten må det også gerne være let at få fat i og billigt.

Jeg er ret krævende - håber i har et bud

mvh.
Klaus.

Fra : LR

Dato : 02-12-03 23:46

> [...]
>
> Med klart mener jeg farveløst på samme måde som vand er farveløst.
>
> Oven i hatten må det også gerne være let at få fat i og billigt.

Husblas, majsstivelse, osv.

Mvh,

Lasse

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 03-12-03 06:38

LR skrev:
> Husblas, majsstivelse, osv.

Eller "agar".
Det er "vegetar-husblas", udvundet af rødalger.
1-2% kan danne fast gel.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Bo Warming

Dato : 03-12-03 07:08

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote in message
> [...]

Husblad dur ikke hvis pH er under 5

Gummi arabikum er godt

Kartoffelmel er som majs-stivelse - og mugner

Farvehandleren eller en god Matasbutik er stedet hvor råd og billig vare fås

Dog vil de næppe indrømme, hvis stivelse klarer dit (lidt upræcist
beskrevne) problem

Fra : Martin Thoegersen

Dato : 03-12-03 00:15

Mel.

Fra : //zigge

Dato : 03-12-03 00:24

"Klaus Petersen" <spectual2@getTOnet.dk> skrev i en meddelelse

> Findes der et stof, der kan fortykke en væske ?

Hvilken væske?

Mvh
//zigge

Fra : Simon

Dato : 03-12-03 01:14

"Klaus Petersen" <spectual2@getTOnet.dk> wrote in message
> Findes der et stof, der kan fortykke en væske ?

Mug.

Fra : Carsten Holck

Dato : 03-12-03 01:14

Simon wrote:
> "Klaus Petersen" <spectual2@getTOnet.dk> wrote in message
>
> Mug.
Det er ikke klart ...
/carsten

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 03-12-03 01:51

Klaus Petersen wrote:

> [...]
>
> Oven i hatten må det også gerne være let at få fat i og billigt.
>
> Jeg er ret krævende - håber i har et bud

Pektin!

Jeg vaskede nogen sorte valnøder og gav dem noget opvaske midel, og skummet stod

stift i dagevis.

Pektin er ikke billigt men det rækker langt.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-12-03 20:53

"Peter Ole Kvint >" <"<dsl90720"@vip.cybercity.dk> skrev > Pektin!

> Jeg vaskede nogen sorte valnøder og gav dem noget opvaske midel, og
skummet stod

> stift i dagevis.

Jeg plejer også at købe uden kvittring..........

Endnu et bud på fortykning: Silicagel, består af mikroflager der klæber
sammen. En sækfuld af det kan løftes i en finger. Hvad det smager af ved
jeg ikke, men er vistnok i anvendelse i fødevareindustrien.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen