Islam og naturvidenskab
Fra : Bo Warming

Dato : 01-12-03 22:19

Har Islam haft fakirer lissom Indien, og har nogen beskrevet objektivt deres
fantastiske resultater med at kontrollere puls, blodtryk, åndedræt
"overnaturligt"?

Og har de vedr videnskab gjort andet end at bevare nogle græske skrifter?

Der var fin teknologi i Bagdad og Damaskus FØR MUHAMED og det fortsatte
længe, og i Spanien systematiserede de indsamling af urter til lægemidler,
der nok kun havde placeboeffekt - men hvad er ellers muslimers bidrag til
science-udviklingen?

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 03-12-03 10:50

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> writes:

> Der var fin teknologi i Bagdad og Damaskus FØR MUHAMED og det fortsatte
> længe, og i Spanien systematiserede de indsamling af urter til lægemidler,
> der nok kun havde placeboeffekt

Islamiske læger var langt dygtigere end de samtidige europæiske. En
arabisk læge beskriver i sine erindringer hvordan han rensede og
forbandt et sår på benet af en frankisk kriger, hvorefter den
frankiske læge skubbede ham væk og huggede benet af med fire øksehug.
Patienten forblødte kort efter.

> - men hvad er ellers muslimers bidrag til
> science-udviklingen?

Stor. Eksempler:

Al-Khowarizmi grundlagde algebra (navngivet efter hans bog Hisãb
al-jabr w'al-muqãbala) og hans navn er blevet til ordet "algoritme".
Han lavede desuden astronomiske tabeller til beregning af planeternes
baner m.v.

Omar Khayyam fandt løsninger til trediegradsligninger osv. Han
målte/beregnede desuden årets længde til 65.24219858156 døgn, hvilket
passer indtil seks cifre efter kommaet.

Arabiske videnskabsfolk lavede desuden glasspejle, linser og mekaniske
ure og flere andre ting inden de blev kendt eller genopfundet i det
kristne europa. Deres medicinske viden var på mange punkter langt
mere avanceret end selv senere europæisk, med forståelse af
blodkredsløbet, bedøvelse, sterilisering af redskaber osv.

Denne høje arabiske videnskab svandt dog ind efter det 12. århundrede
grundet fundamentalistiske kræfter i den arabiske verden samt de
kristnes generobring af den Mauriske del af Spanien (hvor de brændte
adskillige tusinde videnskabelige værker).

Se evt. http://cyberistan.org/islamic/sciencehistory.htm .

   Torben

Fra : Kim Hansen

Dato : 04-12-03 14:35

torbenm@diku.dk (Torben Ægidius Mogensen) writes:

> Omar Khayyam fandt løsninger til trediegradsligninger osv. Han
> målte/beregnede desuden årets længde til 65.24219858156 døgn, hvilket
> passer indtil seks cifre efter kommaet.

Og 2 cifre før :)

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : PEHnews

Dato : 04-12-03 14:41

"Kim Hansen" <k-spam2003@oek.dk> skrev i en meddelelse

> Og 2 cifre før :)

Du mener 365, ----- o.s.v.
Men det interessante spørgsmål er: hvorfor gik deres videnskab så i stå
eller snarere i sig selv igen? - Eller mere direkte: hvorfor ønskede deres
religiøse fundamentalisme at "lukke videnskaben ned"?

Poul Evald Hansen

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 04-12-03 16:21

"PEHnews" <pevh@mail.fjerndissetegndanbbs.dk> writes:

> "Kim Hansen" <k-spam2003@oek.dk> skrev i en meddelelse

> Du mener 365, ----- o.s.v.

Det gjorde jeg nok, ja.

> Men det interessante spørgsmål er: hvorfor gik deres videnskab så i stå
> eller snarere i sig selv igen? - Eller mere direkte: hvorfor ønskede deres
> religiøse fundamentalisme at "lukke videnskaben ned"?

Jeg ved det ikke præcist, og der er vist heller ikke fuld enighed
blandt historikere. Jeg søgte med Google og fandt bl.a.

http://www.unesco.org/pao/exhib/islam2.htm

"Western notions about the eventual decline of Islamic science have
progressed in such a way that the date for the begin of that decline
has moved forward over recent decades. It used to be the 11th century,
then the 12th, now it is the 15th or 16th. This decline is inevitably
associated in modern minds with the influence of religion, although in
fact there were complex social, institutional and scientific reasons
for the decline, which was not uniform from one end of the Islamic
world to the other, and in some regions - such as Iran - it was
actually religious scholars - in the case of Iran, the mullas
themselves - who kept scientific activity not only alive but also
vigorous.

But more serious is the fact that each of the major branches of
science - cosmology, astronomy, mathematics, geography and medicine
was practised at two distinct levels - a truly scientific level and a
popular non-scientific level. It was the scholars of the sacred law of
Islam who advocated the simple practical methods of folk science. They
worked in virtually total isolation from the scientists of medieval
Islam. This dual nature of the application of science in medieval
Islam had its immediate consequences in, for example, the at first
sight - surprisingly diverse orientations of Islamic architecture in
one and the same region (all of which is Mecca-oriented in one way or
another). It also has consequences for the present day, as anyone who
exhibits "Galen's Medicine in Arabic" and "Prophetic Medicine" side by
side will become aware. But to ignore this tension between the two
levels of science in Islam - a subject not yet properly documented in
the Western scholarly literature and not yet addressed at all by any
modem Muslim writers - is to misinterpret the history of Islamic
science."

   Torben

Fra : PEHnews

Dato : 04-12-03 20:01

"Torben Ægidius Mogensen" <torbenm@diku.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> the Western scholarly literature and not yet addressed at all by any
> modem Muslim writers - is to misinterpret the history of Islamic

Interessant! Men altså: Det lykkedes aldrig pavekirken helt at bremse den
videnskabelige dialog, og efter renaissancen kom der efterhånden (igen) gang
i den teknologiske udvikling.
Ligger det ikke ret nært at tolke i alt fald den ordotokse "islam" som mere
viden(skabs)fjendsk end den vestlige "kristendom". Det igen i sammenhæng
med deres manglende ønske om at skelne mellem "Guds rige" og "Denne verden",
altså det verdslige samfund, som kristendommen modsat Islam trods alt gør i
sit udgangspunkt - uanset senere uhyrligheder.

M.v.h.

Poul Evald Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-12-03 23:13

PEHnews skrev:

>Ligger det ikke ret nært at tolke i alt fald den ordotokse "islam" som mere
>viden(skabs)fjendsk end den vestlige "kristendom".

Næ.

Hvis man må vælge et udsnit af islam, kan man sikkert nemt finde
en stor, videnskabsorienteret gruppe.

Hvis vi tager hele kristendommen, er der masser af eksempler -
også fra i dag - på at ortodokse lukker øjnene for basale
kendsgerninger.

--
Bertel

Fra : Bo Warming

Dato : 05-12-03 00:33

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message

> Næ.

Jo for Vesten er gennemkristen vedr de fleste borgere, og de er næsten alle
tilhængere af fornuft, altså videnskabelighed. "Menneske først, kristen så"
siger de med Grundtvig.

Barbari og tilbageståenhed opnås ved "Muslim først, menneske så"

Islam er om ritualer og udenadslæren, og forbyder selvstændig kreativitet.

> [...]
>
> Hvis vi tager hele kristendommen, er der masser af eksempler -
> også fra i dag - på at ortodokse lukker øjnene for basale

Stir dig ikke blind på en promille af danskere der ønsker skolemæssig
demokratisk ligeværdighed mellem Darwins TEORI og biblens TEORI

Fra : Martin Christensen

Dato : 13-12-03 13:09

> [...]
alle
> tilhængere af fornuft, altså videnskabelighed. "Menneske først, kristen

Men dette er en selvmodsigelse. Man er jo netop ikke gennemkristen hvis man
siger mennesket før eller videnskaben før kristendommen. Dog vil nogle nok
hævde at mennesket først er det samme som kristendommen først.
Det lykkedes aldrig for kristendommen at tage fulstændig over som magtfaktor
men det betyder ikke at et ihærdigt forsøg ikke blev gjort. Idag risikerer
man heldigvis ikke længere at blive brændt på bålet i bokstavligste forstand
for at tale for videnskaben men videnskabsfornægtelse findes såment endnu,
bare ikke i helt den samme grad.

> Barbari og tilbageståenhed opnås ved "Muslim først, menneske så"

Eller religion først, menneske så.

> Islam er om ritualer og udenadslæren, og forbyder selvstændig kreativitet.

> Stir dig ikke blind på en promille af danskere der ønsker skolemæssig
> demokratisk ligeværdighed mellem Darwins TEORI og biblens TEORI

Tag en tur til USA, så vil du finde ud af at det ikke er promiller vi
snakker om og at det ikke nødvendigvis er ligeværdighed men derimod biblen
over Darwin.

Fra : Bo Warming

Dato : 05-12-03 08:05

> [...]
>
> Hvis vi tager hele kristendommen, er der masser af eksempler -
> også fra i dag - på at ortodokse lukker øjnene for basale

Når jeg bringer netop dette emne op, hvæser mange at jeg er OT - incl
Bertel. Når andre, så seriøs debat. At der er forskel på folk , er ikke
noget nyt, og det bør alle tage i betragtning.

Emner om OT vil nogen ønske henvist til dk.admin grupperne, men det er vås -
for ofte går det på stemningen i en bestemt ng. Smagsdommeri bør i sær
videnskabs-mindede bekæmpe.

Fra : Torben Frandsen

Dato : 05-12-03 10:22

Bo Warming wrote:

> Når jeg bringer netop dette emne op, hvæser mange at jeg er OT - incl
> Bertel.

Hovhov, glem ikke dit eget mantra: "Bold, ej mand!"

Torben

Fra : Bo Warming

Dato : 05-12-03 13:21

"Torben Frandsen" <torben@rem.airsupport.dk> wrote in message

> Hovhov, glem ikke dit eget mantra: "Bold, ej mand!"

Jeg er ikke puritaner og "Man må hyle som de ulve man er iblandt" og nærlæs
Nietzsches forklaring af, hvordan han som den første beskrev at debat skal
gå på emnet
Men undertiden er personer egnede som cases/"forstørrelsesglas".

BOLD EJ MAND

"For det tredie så angriber jeg aldrig personer - jeg betjener mig kun af
personen som et stærkt forstørrelsesglas., hvormed man kan synliggøre en
almen men snigende nødtilstand, som er svær at få hold på. Ecce homo
Nietzsche (Min krigspraksis kan fummes i fire sætninger. for der første
angriber jeg kun sager, der er sejrrige. For det andet , jeg angriber kun
sager, hvor jeg ikke kunne finde nogen forbundsfæller. Hvor jeg står alene.
Hvor jeg alene kompromitterer mig selv.Jeg har aldrig offentligt gjort
skridt, der ikke kompromitteredr mig selv. ......For det fjerde angriber jeg
kun sager, hvor enhver person divergens er udelukket. >Ecco Homo<.
Nietzsche )

"Bekæmp synd, ej synder. Mahatma Gandhi

"Polemik skal fratage modstanderen hans sjælero, ikke fornærme
ham". Karl Kraus (jødisk anti-nazi intellektuel 1910-1930

En tilsyneladende selvmodsigelser hedder et *paradoks* og sådanne er
tankevækkende - ikke skitzo-afslørende.

Nietzsche angriber ofte Wagner, Schopenhauer, Kant, Rousseau, Schiller,
Kejser Wilhelm2, Bismarck, - men roser ofte de to førstnævnte og den
sidstnævnte. Og roser udelukkende Goethe og Voltaire. Når han angriber er fx
Kant er det som eksempel på typisk tysk pedanteri og system-byggen - ikke
fordi han ikke respekterer Kant som en vigtig trædesten frem mod den
tænkning han selv står for.

Fra : Torben Frandsen

Dato : 05-12-03 14:14

Bo Warming wrote:
> "Torben Frandsen" <torben@rem.airsupport.dk> wrote

> Jeg er ikke puritaner og "Man må hyle som de ulve man er iblandt"

Lad mig svare med et par citater fra min store samling:

"Det var Rasmus, der gjorde det først!" - Mathias, 4 år

"Jeg må smutte!" - Ålen

"Den dummes færd er retskaffen i hans egne øjne,
den vise lytter til råd." - Kong Salomo

"Et kløgtigt menneske gemmer på kundskaben,
tåbers hjerte råber dumheden ud." - Kong Salomo

Torben

Fra : Bo Warming

Dato : 05-12-03 08:11

"Torben Ægidius Mogensen" <torbenm@diku.dk> wrote in message
> [...]

Det er da en pudseløjerlig kuriøsitet at nogle få muslimske tal-onanister i
meget fjern fortid begik noget som faktisk ligner Vestlig (unyttig)
videnskab.

Men muslimske fremskridt var klart nytteløse og var ikke koblet på
teknologiudvikling. L'art pour l'art. Skattepengespild.

Især var muslimerne kustoder vedr oldgræske skrifgter og kun i en periode
hvor Islams nytænkningsfjendskhed ikke havde slået igennem - årene omkring
1000 hvor man skrev "1001 nat" - altså inden at koranen havde aflivet al
kreativitet