Hvor mange kombinationer ?
Fra : Kispus

Dato : 01-12-03 22:21

Hej !
I en tidligere tråd læste jeg om et "Bowlingspørgsmål"
Jeg kom da til at tænke på et sted jeg var ansat for mange
år siden, der sad et kaldeanlæg over div. døre, bestående
af en firkantet kasse med 5 røde lamper, disse var anbragt
som 5,eren på en terning.
Spørgsmålet er: Hvor mange kan kaldes på dette anlæg,
altså hvor mange kombinationer er der ?
Og hvordan regnes det ud ?
Undgå venligst kryptiske formler

Venlig hilsen
John

Fra : Henning Makholm

Dato : 01-12-03 22:29

Scripsit "Kispus" <kispus@despammed.com>

> [...]
> som 5,eren på en terning.
> Spørgsmålet er: Hvor mange kan kaldes på dette anlæg,

På samme måde som bowlingkombinationerne, blot med 5 positioner i
stedet for 10. Og træk så muligvis en fra fordi "alle lamper slukket"
ikke kan bruges.

--
Henning Makholm "Det er sympatisk du håner dig selv. Fuldt
berettiget. Men det gør dig ikke til en kristen."

Fra : Kispus

Dato : 01-12-03 22:45

Henning Skrev:
> På samme måde som bowlingkombinationerne, blot med 5 positioner i
> stedet for 10. Og træk så muligvis en fra fordi "alle lamper slukket"
> ikke kan bruges.

Jeg har ikke lært at regne på denne måde:
"der i princippet 2^10=1024"

Men kan så regne ud, at der skulle vær 512 muligheder, minus een.
Kan du beskrive udregningen, så selv jeg kan forstå det ?
Mvh. John

Fra : Henning Makholm

Dato : 01-12-03 22:48

Scripsit "Kispus" <kispus@despammed.com>

> Jeg har ikke lært at regne på denne måde:
> "der i princippet 2^10=1024"

Øh, nå. Hvad mener du da det giver?

> Men kan så regne ud, at der skulle vær 512 muligheder, minus een.

Det var rigtig mange. Hvordan vil du få plads til alle dem?

--
Henning Makholm "This imposes the restriction on any
procedure statement that the kind and type

Fra : Kispus

Dato : 01-12-03 22:55

> Det var rigtig mange. Hvordan vil du få plads til alle dem?
>
> --
> Henning Makholm

Jeg har nok ikke forklaret det godt nok !
Kassen er et kaldeapparat, når en bestemt kombination
lyser, er der telefon til een bestemt person.
Altså, hvor mange personer kan have sin egen "kode"
Mvh. John

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 01-12-03 23:05

"Kispus" <kispus@despammed.com> wrote:

> [...]
>
>Men kan så regne ud, at der skulle vær 512 muligheder, minus een.
>Kan du beskrive udregningen, så selv jeg kan forstå det ?

Det er (2^5)-1

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Martin Larsen

Dato : 01-12-03 23:44

"Kispus" <kispus@despammed.com> skrev i en meddelelse news:3fcbb66a$0$9737$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Men kan så regne ud, at der skulle vær 512 muligheder, minus een.
> Kan du beskrive udregningen, så selv jeg kan forstå det ?
> Mvh. John

Lige for at slå svaret fast:
2*2*2*2*2-1 = 31

Men her kunne man god grund indvende at ikke alle mønstre
er lige gode på en helt mørk baggrund. Jeg venter at Jeppe
udreder dette.

Mvh
Martin

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 01-12-03 22:50

Henning Makholm skrev:
> På samme måde som bowlingkombinationerne, blot med 5 positioner
> i stedet for 10. Og træk så muligvis en fra fordi "alle lamper slukket"
> ikke kan bruges.

Det skulle så give 30 (31 minus 1) iflg. min binary-decimal-tabel.

--
'rluf

Fra : Henning Makholm

Dato : 01-12-03 22:59

Scripsit "Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk>

> Det skulle så give 30 (31 minus 1) iflg. min binary-decimal-tabel.

Hov, så har du trykket den sidste kombination fra to gange.

--
Henning Makholm "Det er du nok fandens ene om at
mene. For det ligger i Australien!"

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 01-12-03 23:24

Henning Makholm skrev:

> Hov, så har du trykket den sidste kombination fra to gange.

Øv - det var jo nul der *var* trukket fra i forvejen.
(1 = 0 0001) ... (31 = 1 1111)
--
'rluf

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 01-12-03 23:27

"Kispus" <kispus@despammed.com> writes:

> Jeg har ikke lært at regne på denne måde:
> "der i princippet 2^10=1024"

Her betyder "2^10" at man ganger 2 med sig selv ti gange.

> Men kan så regne ud, at der skulle vær 512 muligheder, minus een.
> Kan du beskrive udregningen, så selv jeg kan forstå det ?

Her er der fem lamper, som hver kan være tændt eller slukket,
uafhængigt af hinanden. Det giver to muligheder per lampe, og fem
lamper, det er 2 ganget med sig selv fem gange, 2^5, altså 32.
Derfra trækker vi så en.

/L

Fra : N. Foldager

Dato : 01-12-03 23:02

John:

>Spørgsmålet er: Hvor mange kan kaldes på dette anlæg,
>altså hvor mange kombinationer er der ?
>Og hvordan regnes det ud ?
>Undgå venligst kryptiske formler

Lampe 1 kan være i to tilstande, tændt eller slukket.

*For hver* af lampe 1s tilstande, kan lampe 2 være i 2 tilstande.
Det giver tilsammen 2 x 2 = 4 tilstande.

For hver af disse 4 tilstande kan lampe 3 være i 2 tilstande.
Det giver tilsammen (2 x 2) x 2 = 8 tilstande.

For hver af disse 8 tilstande, kan lampe 4 være i 2 tilstande.
det giver (2 x 2 x 2) x 2 = 16 tilstande.

For hver af disse 16 tilstande kan lampe 5 være i 2 tilstande.
Det giver (2 x 2 x 2 x 2) x 2 = 32 tilstande.

Det kan også skrives som 2 i femte potens = 2^5 = 32.

Og generelt for N lamper: 2^N.

I det aktuelle eksempel er tilstanden "alle slukkede" ikke et signal,
hvorfor man kan tilkalde 31 forskellige personer.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 01-12-03 23:04

> Spørgsmålet er: Hvor mange kan kaldes på dette anlæg,
> altså hvor mange kombinationer er der ?

Hvor mange måder kan lamperne lyse på?
On/off eller mere avanceret (blink mm)?

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 02-12-03 11:40

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> writes:

> "Kispus" <kispus@despammed.com> skrev i en meddelelse
>
> Hvor mange måder kan lamperne lyse på?
> On/off eller mere avanceret (blink mm)?

Niels Bohr instituttet har et sådant kaldesystem. I starten brugte
man kun de 31 kombinationer med helt tændt/slukket, men da det blev
for lidt tilføjede man nogle blinkende kombinationer. Blink mellem
mønster A og mønster B ikke kan skelnes fra blink mellem B og A, men
til gengæld kan blink mellem helt slukket og andre møsntre godt
bruges, så man får 31*32/2+31 = 17*31 = 527 kombinationer.

   Torben

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-12-03 14:23

"Torben Ægidius Mogensen" <torbenm@diku.dk> skrev i en meddelelse news:w57k1fbizt.fsf@pc-032.diku.dk...

> [...]
> til gengæld kan blink mellem helt slukket og andre møsntre godt
> bruges, så man får 31*32/2+31 = 17*31 = 527 kombinationer.

Problemet er analogt til at man har 4 kombinationer til hver pære:
tændt, slukket, fase, modfase.

Mvh
Martin

Fra : Ricko.

Dato : 02-12-03 06:18

> [...]
>
> Venlig hilsen
> John
>
> Ja for mig at se må det være ligesom med lotto , bare kun 5 tegn , og så
må det jo dreje sig om flere mill.

Fra : Kispus

Dato : 02-12-03 06:21

> må det jo dreje sig om flere mill.

Ikke rigtigt, i Lotto har du nogle og 30 tal at lege med,
her kun 5.
John

Fra : Jesper Matthiesen

Dato : 02-12-03 12:17

"> Ikke rigtigt, i Lotto har du nogle og 30 tal at lege med,
> her kun 5.
> John

Er det ikke et lidt anderledes regnestykke? Her har man fem positioner med
én af to værdier. I lotto har man syv positioner med en af tredive (eller
hvor mange det nu er) værdier hvor antallet
af mulige værdier falder med én for hver gang der udtrækkes en værdi.
Mvh Jesper

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 02-12-03 13:18

Jesper Matthiesen wrote:
> "> Ikke rigtigt, i Lotto har du nogle og 30 tal at lege med,
>
> Er det ikke et lidt anderledes regnestykke?

Jo, men størrelsesordenen er stadig korrekt, og det var kernen i
indlægget.

> Her har man fem
> positioner med én af to værdier.

2^5 = 2*2*2*2*2

> I lotto har man syv positioner med
> en af tredive (eller hvor mange det nu er) værdier hvor antallet
> af mulige værdier falder med én for hver gang der udtrækkes en
værdi.

36*35*34*33*32*31*30

--
Kristian Damm Jensen
damm (at) ofir (dot) dk

Fra : Jesper Matthiesen

Dato : 02-12-03 14:02

> Jo, men størrelsesordenen er stadig korrekt, og det var kernen i
> indlægget.

OK, men det er bare ikke det der står:

5 er antallet af positioner
nogle og 30 er antallet af mulige værdier.
Mvh Jesper

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 02-12-03 16:05

Kristian Damm Jensen wrote:

> Jo, men størrelsesordenen er stadig korrekt, og det var kernen i
> indlægget.

> 2^5 = 2*2*2*2*2

> 36*35*34*33*32*31*30

Har du ikke glemt at dividere med 7*6*5*4*3*2*1 da rækkefølgen er
ligegyldig ?

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Kispus

Dato : 02-12-03 17:24

Hej igen!
De 5 lamper sidder som 5,eren på en terning

Lad os kalde dem 1 2
5
3 4

Virker således:
Jeg har 1
du har 2
han har 2og4
hun har 1og2
den har 3og 5 (det var en spøg)
Chefen har alle 5
Altså fast lys, blinker de derimod, betyder det: Haster !!
Er det så stadig væk 32 - 1 (alle slukket) ??
Jeg er helt klar over at rigtig mange medarbejdere kan være med
i systemet hvis vi begynder med at lamperne blinker, hurtigt el.
langsomt, men glem det ! Kun fast lys
Kun fa
Hilsen John

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-12-03 18:29

Kispus skrev:

>De 5 lamper sidder som 5,eren på en terning

>Altså fast lys, blinker de derimod, betyder det: Haster !!
>Er det så stadig væk 32 - 1 (alle slukket) ??

Ja.

--
Bertel

Fra : Sven Nielsen

Dato : 02-12-03 23:13

In article <3fccaa66$0$135$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, cfr@c.invalid
says...

> Har du ikke glemt at dividere med 7*6*5*4*3*2*1 da rækkefølgen er
> ligegyldig ?

Jo, det har han. I lotto udtrækkes 7 tal (uordnet) ud af 36. Antallet af
kombinationer er givet ved
binomialkoefficienten (36 7) = 36*35*34*33*32*31*30/[7*6*5*4*3*2*1]
= 8347680.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 04-12-03 08:20

Carsten Finn Rasmussen wrote:

> Har du ikke glemt at dividere med 7*6*5*4*3*2*1 da rækkefølgen er
> ligegyldig ?

Jo. Tak.

--
Kristian Damm Jensen
damm (at) ofir (dot) dk

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 02-12-03 21:16

"Kispus" <kispus@despammed.com> wrote:

>Spørgsmålet er: Hvor mange kan kaldes på dette anlæg,
>altså hvor mange kombinationer er der ?

Lidt OT men en lidt sjov og syret idé:
http://www.thinkgeek.com/cubegoodies/lights/59e0/

Fra : Kispus

Dato : 02-12-03 22:16

> Lidt OT men en lidt sjov og syret idé:
> http://www.thinkgeek.com/cubegoodies/lights/59e0/

Ja, så er spørgsmålet, er det mit indlæg el. linken du mener?
(Smiler lidt)
Mvh. John

Fra : Anders J. Munch

Dato : 02-12-03 21:48

"Ove Kjeldgaard" <ReadMyEmail@The.Signature> skrev:

> Lidt OT men en lidt sjov og syret idé:
> http://www.thinkgeek.com/cubegoodies/lights/59e0/

Men desværre dårligt udført. Der er tre dioder for meget.

- Anders

Fra : Kispus

Dato : 02-12-03 22:36

"Anders J. Munch" <andersjm@inbound.dk> skrev i en meddelelse

> Men desværre dårligt udført. Der er tre dioder for meget.

Det kan jeg da ikke se, har da ellers talt op til 24, jeg har en mistanke
om at den øverste i 2,en række fra venstre er een af dem du tænker på,
men den bruges skam.
prøv igen og lad os høre hvad du kommer frem til.
John

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 02-12-03 23:38

"Kispus" <kispus@despammed.com> writes:

> "Anders J. Munch" <andersjm@inbound.dk> skrev i en meddelelse

Jeg ville jo mene der var 7 dioder for meget.

Men okay, det bliver signifikant lettere at aflæse hvad klokken er med
21 dioder, de sidste tre giver ingenting.

> Det kan jeg da ikke se, har da ellers talt op til 24, jeg har en mistanke
> om at den øverste i 2,en række fra venstre er een af dem du tænker på,
> men den bruges skam.

Det er ikke nogen specifikke dioder Anders tænker på.

> prøv igen og lad os høre hvad du kommer frem til.

Det er snarere dig der skal prøve at overveje det igen.

..Henrik

--
Portland cement, see Concrete (in another book).
    -- fra indexet i "Concrete Mathematics"

Fra : Henning Makholm

Dato : 03-12-03 00:47

Scripsit Henrik Christian Grove <grove@sslug.dk>

> Men okay, det bliver signifikant lettere at aflæse hvad klokken er med
> 21 dioder, de sidste tre giver ingenting.

Rigtige mænd bruger 31 dioder (og planlægger at skifte uret ud før 2038).

--
Henning Makholm "PROV EN FORFRISKNING FRISKLAIL DEM"

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 03-12-03 13:09

Henning Makholm <henning@makholm.net> writes:

> Scripsit Henrik Christian Grove <grove@sslug.dk>

> Rigtige mænd bruger 31 dioder (og planlægger at skifte uret ud før 2038).

Jo, men så har du også flere informationer end det omtalte ur giver, det
var derfor jeg kun talte om 7 for meget (2^16 < 86400 < 2^17).

..Henrik

--
"The ultimate goal of mathematics is to eliminate all need for
intelligent though" - Graffiti af ukendt i 'Concrete Mathematics'

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-12-03 13:18

> Rigtige mænd bruger 31 dioder (og planlægger at skifte uret ud før 2038).

Hmm, nu bliver jeg jo nok nødt til at finde eller konstruere sådan et ur...

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 03-12-03 21:29

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> writes:

> "Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse
>
> Hmm, nu bliver jeg jo nok nødt til at finde eller konstruere sådan et ur...

Men sørg nu for at du har det inden 10. januar.

..Henrik

--
"Gud har skabt de hele tal, alt andet er menneskeværk" - Kronecker
"Gud har 'INTET' skabt. Alt andet er menneskeværk" - Flemming Topsøe

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-12-03 21:40

"Henrik Christian Grove" <grove@sslug.dk> skrev i en meddelelse
> Men sørg nu for at du har det inden 10. januar.

Er der en pæn kombination der, da? (ja, jeg er for doven til at regne efter)

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 04-12-03 00:39

> [...]

> ur...
>
> Er der en pæn kombination der, da? (ja, jeg er for doven til at regne efter)

Vi når epoch+2^30 10. januar 13:37:04, på det tidspunkt vil den første
diode tænde for første gang, for ikke at slukke igen før i 2038.

..Henrik

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 03-12-03 18:21

Henning Makholm wrote:

> Rigtige mænd bruger 31 dioder (og planlægger at skifte uret ud før 2038).

Hvad er det for nogle androgyner? Man kan da let nøjes med 16 dioder.
De kunne fx give antal sekunder efter Big Bang modulo 2^16.

Hallo: Almindelige digitalure har også en periode, den er bare på
86400 sekunder eller 43200 sekunder. Så kan mit urs 65536 sekunder
da være lige så godt.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Anders J. Munch

Dato : 03-12-03 20:25

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev:

> [...]
>
> Hallo: Almindelige digitalure har også en periode, den er bare på
> 86400 sekunder eller 43200 sekunder. Så kan mit urs 65536 sekunder

Det er derfor jeg sværger til analoge ure. Mit består af en streg med
en viser der peger på 1/(1+t) af højden. Ingen periode der. Desværre
er det i stykker, tror jeg nok. Det er i hvert fald længe siden jeg
har set den viser røre på sig.

Uret virker selvfølgelig fint hver gang jeg tager det tilbage til
butikken for at reklamere. Jeg køber aldrig mere ure hos Urmageren Ved
Universets Begyndelse.

|;->

mvh. Anders

Fra : Anders J. Munch

Dato : 03-12-03 19:06

> Jeg ville jo mene der var 7 dioder for meget.
>
> Men okay, det bliver signifikant lettere at aflæse hvad klokken er med
> 21 dioder, de sidste tre giver ingenting.

Der er altså kun 20 dioder. Prøv at tælle dem i stedet for at gange
højde med bredde

- Anders

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 03-12-03 21:26

"Anders J. Munch" <andersjm@inbound.dk> writes:

> Der er altså kun 20 dioder. Prøv at tælle dem i stedet for at gange
> højde med bredde

Ja, jeg blev lidt forvirret af at Kispus skrev "talt op til 24".

Jeg vil stadig mene at de 20 er tre for mange. Der er to[1] forskellige
måder at klare sig med 17 dioder på, den ene gør det signifikant lettere
at aflæse hvad klokken er end den anden. 20 er stadig spild af tre
dioder, og det er næsten sværere at aflæse end med den gode måde med 17
dioder.

..Henrik

[1] Jeg kan godt finde på flere, men så bevæger vi os ud hvor det ikke
giver meget mening.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 02-12-03 23:33

"Kispus" <kispus@despammed.com> writes:

> prøv igen og lad os høre hvad du kommer frem til.

Lad mig prøve.

Dioderne er sat så de kan aflæses som decimale tal, i grupper af op
til fire som representerer et decimalt ciffer.. Det er ikke optimal
brug af dioderne. Hvis man læste dem som hexadecimale tal, så kunne
man nøjes med tre dioder mindre.

Der er 24 timer om dagen. Det kan tælles med fem bits: 0-31.
Der er 60 minutter på en time. Det kan tælles med seks bits: 0-63.
Ditto for sekunder.
Der er afsat seks dioder til timerne og syv til minutter og
sekunder, præcist en for meget til hver.

Så skal man til gengæld til at regne fra hex til decimal i hovedet,
men hvor svært kan det være kl. lort om morgenen?

/L

Fra : (

Dato : 02-12-03 23:43

> Men desværre dårligt udført. Der er tre dioder for meget.

Mon ikke de har ment at blæreværdien går af det hvis man er nødt til
at bruge en lommeregner eller papir og pen for at finde ud af hvad
klokken er?

Mvh.

Dennis

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 04-12-03 13:19

Dennis Jørgensen wrote:

> Mon ikke de har ment at blæreværdien går af det hvis man er nødt til
> at bruge en lommeregner eller papir og pen for at finde ud af hvad
> klokken er?

Du mener det er (væsentlig) vanskelige at omregne

4 bit -> h \in 0..23
6 bit -> m \in 0..60
6 bit -> s \in 0..60

end at omregne

2 bit -> h1 \in 0..2
4 bit -> h0 \in 0..9
h=10*h1 + h0
3 bit -> m1 \in 0..5
4 bit -> m0 \in 0..9
m=10*m1 + m0
3 bit -> s1 \in 0..5
4 bit -> s0 \in 0..9
s=10*s1 + s0

?

--
Kristian Damm Jensen
damm (at) ofir (dot) dk

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 04-12-03 15:03

"Kristian Damm Jensen" <REdammMOVE@ofir.dk> writes:

> Du mener det er (væsentlig) vanskelige at omregne
>
> 4 bit -> h \in 0..23

Dét er faktisk forholdsvis svært. Det går væsentligt nemmere med 5 bit.

..Henrik

--
Jacob: Because the theoreticians told me.
Prof. Vassilicos: Why do you believe theoreticians?