Kuglekompas
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 01-12-03 11:29

Mit barnebarn har købt et lille kuglekompas, men kan ikke finde
ud af hvordan det skal bruges og aflæses.

Øverst i kuglen er kompaspilen påmalet. Foran pilens spids står der S,
og den har altså N i halen af pilen. Når drengen sætter sig ved sit bord
*med ryggen mod øst* og stiller kompasset foran sig på bordet, så peger
pilen mod højre og har altså N til venstre. W vender ind mod drengen
og E væk fra ham - således set oppefra:

N ---> S

Men de rigtige verdenshjørner ligger omvendt, som han siger, og det
har han jo ret i ...

--
Forbindtligst:
Jørgen www.emiGrandt.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 01-12-03 13:39

"Jørgen Grandt" <Unstable@ButOnCable.dk> skrev i en meddelelse news:bqf58a$585$1@sunsite.dk...

> Men de rigtige verdenshjørner ligger omvendt, som han siger, og det
> har han jo ret i ...

Den er nok lavet i Hongkong

Mvh
Martin

Fra : Peter B. Juul

Dato : 01-12-03 13:42

"Jørgen Grandt" <Unstable@ButOnCable.dk> writes:

> Men de rigtige verdenshjørner ligger omvendt, som han siger, og det
> har han jo ret i ...

Fidusen er, at han kan aflæse på "sin" side, hvilken retning han netop
nu kigger.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I'm not ignoring any facts.
The RockBear. ((^)) I'm simply ignoring you.

Fra : Preben Andersen

Dato : 01-12-03 15:30

"Jørgen Grandt" <Unstable@ButOnCable.dk> wrote in message
> [...]
> *med ryggen mod øst* og stiller kompasset foran sig på bordet, så peger
> pilen mod højre og har altså N til venstre. W vender ind mod drengen

Kompasset aflæses fra siden og ikke ovenfra. Når W vender ind mod ham,
passer det jo godt med at han kigger mod vest (ryggen mod øst). Hvis han
vender sig 90 grader til højre skulle der gerne stå N ind mod ham.

mvh
Preben

Fra : N. Foldager

Dato : 01-12-03 15:40

> [...]
>og E væk fra ham - således set oppefra:

>N ---> S
>
>Men de rigtige verdenshjørner ligger omvendt, som han siger, og det

Kompasset skal ikke aflæses ovenfra, men fra siden. Så ser man
bogstavet for det verdenshjørne, man kigger imod.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 01-12-03 16:28

N. Foldager skrev:
> Kompasset skal ikke aflæses ovenfra, men fra siden. Så ser
> man bogstavet for det verdenshjørne, man kigger imod.

Det lyder som et rigtig *dumt* kompas. Hvordan virker
det, hvis man sætter det op i loftet/holder det op over
hovedet?

Forresten minder det mig om det månedlige stjernekort
i min "Natur-lommekalender". Det skal holdes op over
hovedet, for at forstås nogenlunde rigtigt.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Preben Andersen

Dato : 01-12-03 17:17

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote in message

> Det lyder som et rigtig *dumt* kompas. Hvordan virker
> det, hvis man sætter det op i loftet/holder det op over
> hovedet?

Hvordan virker et almindeligt kompas under de omstændigheder, og hvor skulle
man egentlig gøre det?

mvh
Preben

Fra : Preben Andersen

Dato : 01-12-03 17:43

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> wrote in message
> Hvordan virker et almindeligt kompas under de omstændigheder, og hvor
skulle
> man egentlig gøre det?

.... hvorfor skulle man ......

Fra : arc@na

Dato : 05-12-03 11:07

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> wrote in

> Hvordan virker et almindeligt kompas under de omstændigheder, og hvor
> skulle man egentlig gøre det?

Et almindeligt kompas viser

W E

arc@na
Except for ending slavery, fascism, nazism and communism
WAR HAS NEVER SOLVED ANYTHING!

Fra : N. Foldager

Dato : 01-12-03 18:02

Jeg skrev:

> [...]

Herluf Holdt:

>Det lyder som et rigtig *dumt* kompas.

Det er ikke ret dumt, men den almindelige måde at udforme et kompas
på, hvis det tænkes placeret i øjenhøjde; f.eks. monteret i en bilrude
eller i et panel.

> Hvordan virker det, hvis man sætter det op i loftet/holder det op over
> hovedet?

Så skraber kugle på. Hvorfor skulle man også gøre det?

Mvh

Niels Foldager

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 01-12-03 17:56

N. Foldager skrev:

> Kompasset skal ikke aflæses ovenfra, men fra siden. Så ser man
> bogstavet for det verdenshjørne, man kigger imod.

Ja, det kan vi jo godt se nu. Tak for fleres forklaringer.

Et kuglekompas er altså slet ikke beregnet til bordbrug, om jeg så må
sige, men til brug i transportmidler som både og biler osv.

--
Jørgen Grandt