Juleøl+hovedpinepiller så gran ikke taber ~
Fra : Bo Warming

Dato : 01-12-03 09:41

Søndagsavisen 30nov03 skriver at juletræets levetid forlænges hvis træet
opsuger disse to mediciner

Juleøl+hovedpinepiller så gran ikke taber nålene

Der er ikke videnskabelig henvisning, og mon ikke det er ammestueløgn, når
der ikke er oplysning om det skal være panodil eller idotyl, og når en
slags øl angives som særlig god. DEr er næppe lavet god test. Journalister
digter frit Vedr Einstein og vedr andet

Blomsterhandlere solgte i min barndom noget der skulle få bukettentil at
holde sig - men mon ikke det meste
eller det hele
er fup? Hvordan skulle det mon virke?

Sammen med vidundermedicinerne skal gives MASSER AF VAND - _det_ tror jeg
MÅSKE gavner visse juletræer, omend opsugningen i et stort dødt træ nok er
begrænset
--
Bo Warming, cand.scient. gymnasielærer
Bjelkes Alle 46, 2200 København N 35861000

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 01-12-03 15:49

Bo Warming wrote:

> Søndagsavisen 30nov03 skriver at juletræets levetid forlænges hvis træet
> opsuger disse to mediciner
>
> Juleøl+hovedpinepiller så gran ikke taber nålene

Ja, den artikel forundrede også mig.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 01-12-03 17:34

Jeppe Stig Nielsen wrote:

> Ja, den artikel forundrede også mig.

Den er i øvrigt på nettet, se adressen
http://www.sondagsavisen.dk/Site/Menu/Artikler/Derhjemme/9477720.htm

Ammestuesnak kan det godt være ...

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Bo Warming

Dato : 01-12-03 21:54

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> wrote in message

> Den er i øvrigt på nettet, se adressen
> http://www.sondagsavisen.dk/Site/Menu/Artikler/Derhjemme/9477720.htm
>
> Ammestuesnak kan det godt være ...

Og det ville være så nemt at undersøge

Men det sker ikke

Så lad os mistro journalister vedr alt

Fra : Bo Warming

Dato : 02-12-03 06:11

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> wrote in message

> Den er i øvrigt på nettet, se adressen
> http://www.sondagsavisen.dk/Site/Menu/Artikler/Derhjemme/9477720.htm
>
> Ammestuesnak kan det godt være ...

Jeg kopierede trådstarten til journalisten på Søndagsavisen, og da han ikke
har sendt dokumentation, så kan vi næsten fastslå at han løj - digtede -
genfortalte hvad sundt skeptiske journalister burde afvise som usandsynligt.

Der er meget af sådan misinformation i medierne. Få chefredaktører vil kalde
en kollega til sig og forlange dementi, for læserne vil jo underholdes, og
annoncørerne vil gerne have at læserne motiveres for at KØBE DYRT (fx
ædelgran eller normanniagran i stedet for billig rødgran, som er eneste gran
der taber nålene)

At berige træet med øl eller pille(der ikke opløses i vandet!) er smukt
offerritual, og den fjer der blev til fem høns er , at visse afskårne
blomsters liv kan øges et par dage ved at noget desinficerende i
blomstervandet mindsker bakterievækst som kunne sinke vandindsugning.

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 01-12-03 16:25

Bo Warming <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote:
> Sammen med vidundermedicinerne skal gives MASSER AF VAND - _det_ tror jeg
> MÅSKE gavner visse juletræer, omend opsugningen i et stort dødt træ nok er
> begrænset

Jeg har i adskillige år givet træet vand - dog uden nogen tilsætning af
farmaka eller andre additiver! :)

Det har været min erfaring, at træet snildt kunne opsuge ca. 1/3 l vand
på en nat - måske endda mere, men det var, hvad der var plads til.

Først efter 3 - 4 vandinger begynder tørsten at aftage lidt; men det må
selvfølgelig forblive en trossag, i hvor høj grad behandlingen reelt er
'nålebevarende'?

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Humlen

Dato : 01-12-03 17:21

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in

> [...]
> når en slags øl angives som særlig god. DEr er næppe lavet god test.
> Journalister digter frit Vedr Einstein og vedr andet

Om det er sandt vil jeg nødigt hænges op på, men jeg har hørt at kodimagnyl
skulle have lignende egenskaber på blomster, og at det skyldes indholdet af
codein i kodimagnyl. Det kunne da være sjovt at lave forsøget med tre
grankviste, i henholdsvis; vand, vand+kodimagnyl, og uden vand.
Den med juleøllen har jeg godt nok aldrig hørt

..\

Fra : Emil

Dato : 01-12-03 18:15

Humlen skrev:

> [...]
>grankviste, i henholdsvis; vand, vand+kodimagnyl, og uden vand.
>Den med juleøllen har jeg godt nok aldrig hørt

Hej

Fra gammel tid har husmødre ofte tilsat en sukkerknald og en
hovedpinepille med acetylsalisylsyre til hver liter vand til de
afskårne blomster.

Min far interesserede sig for problemet, og fandt ud af at
blomsterne ødelægges fordi karstrengene tilstoppes af bakterier.
Han efterlod sig to afprøvede og velfungerende opskrifter:

1.   En desertskefuld lapisopløsning til 1 liter vand (0,3%).

2.   30 gram sukker + 0,03 gram kloramin (opløs en tablet kloramin
á 1 gram i en liter vand, og brug 30 gram heraf) pr liter vand.

Senere har han indlæbet en aktikkel (fra Århus Sifttidende eller
JylandsPosten - skrever af A. Gylling) hvoraf det fremgår at
afskårne blomster forlænger livet ved til hver liter vand at
tilsætte 30-50 gram sukker og 25 dråber Rodalon.
Det er altså også afprøvet, og bevist ved gentagne forsøg,
ligesom blomsterhandlernes Krisliste også virker.

Om det virker på juletræer skal jeg ikke kunne sige. Men det er
rimeligt at de skal tilføres næring (sukker i juleøllen) og et
bakteriedræbende stof (acetylsalisylsyre) i vandet.

Jeg vil anbefale at man køber sit juletræ *nu*, og sætter det i
vand tilsat sukker og enten kloramin eller Rodalon. Det er
billigt og skader i det mindste ikke træet.

m.v.h. Emil