Vægbeklædning af forkahyt
Fra : Finn

Dato : 01-12-03 21:28

Hej NG,

Jeg har tænkt mig at forny vægbeklædningen i forkahytten.
Er der nogen der har erfaring med den beklædning man sælger gennem Nautisk
Udstyr (se feks http://www.nordjysk-marine.dk/group_nautisk.asp?group=759).
Jeg tænker på den 3 mm tykke vinyl (ikke vaffel mønstret). Hvordan er den at
arbejde med og kan man få det til at se pænt ud ?
Eller er der nogen der har bedre forslag ?

Mvh
Finn
Pd 26

Fra : Lars-Erik Karrestad

Dato : 02-12-03 22:40

> [...]
at
> arbejde med og kan man få det til at se pænt ud ?
> Eller er der nogen der har bedre forslag ?

Hei Finn.

Jeg har fornyet 2 båter med veggbekledning både i forkahytten og andre
steder. Jeg benyttet et vinylbelegg med lukkede skumceller på baksiden.
Mange tipset meg om at jeg skulle bruke kontaktlim til dette, men klarer du
å unngå kontaktlim er det det beste. Du har kun 1 sjanse med kontaktlim. Jeg
benyttet våtromslim (lim til f.eks. vinylbelegg på et baderom). Dette har
holdt seg meget godt i 5 år nå.

I Norge har vi bla. en butikk som heter Maritim, der slikt belegg kan
kjøpes. Se på http://www.maritim.no og søk etter "skottbekledning". Da ser
du hva jeg har brukt "polstring kremhvit 1036". Jeg syns materialet er meget
enkelt å arbeide med, og resultatet blir meget bra hvis du har gjort
skikkelig grunnarbeid og fjernet gammelt rusk og rask fra skrogsiden. I
taket tilpasset jeg 3mm finérplater som jeg limte bekledningen på. Jeg
stiftet og limet med våtromslim. Deretter skrudde jeg platene opp i taket
med en fin pynteskive rundt skruen. Resultatet ble overraskende bra, og har
holdt seg slik i mange år.

Lykke til.

Mvh
Lars-Erik Karrestad

Fra : Finn

Dato : 03-12-03 19:37

Hej Lars-Erik,

Tak for dit in-put. Det ser ud til at det stort set er samme materiale du
har brugt (måske det samme). I det danske katalog anbefaler man også at
bruge vandbaseret vådrumslim til opklæbningen så her har du gjort det rette.
Udfra dine erfaringer vil jeg snarest gå i gang !

Mvh
Finn
Pd26

Fra : Olau

Dato : 03-12-03 20:58

Jeg har brugt den samme vinylbeklædning i min båd, men for at få ekstra
isolering, har jeg først lagt 12mm liggeunderlag direkte på skroget.
Det virker fint.
Jeg satte det op med kontaktlim, først med xylenbaseret, det gik nemt men
husk gasmasken. Derefter prøvede jeg det vandbaserede, klæbeevnen er god,
men det er meget svært at få limen til at tørre, mindst 20 grader i kahytten
og rigelig udluftning.
Jeg prøvede også Sikaflex' vådrums lim, men vægbeklædningen faldt ned før
limen var tør og man kan ikke lige slå søm i
Jeg er blevet anbefalet at bruge sætlim, men fik det aldrig prøvet.
Alt i alt er kontaktlim meget svært at bruge fordi man kun har et forsøg men
det er det eneste som jeg har prøvet der virker.

Hilsen Olau

Fra : Svend Brandt Jensen

Dato : 04-12-03 08:30

Hej Finn.

Jeg har prøvet at opsætte den 3 mm vinyl du taler om, direkte på skot med
vandbaseret kontaktlim - det bliver ikke pænt.
Jeg piller det ned her i vinter og monter/limer vinylet på en 3-5 træplade
istedet og sætter pladerne op på skottet.
Det er den eneste måde hvor du får en pæn og JÆVN flade på dit skot.

/Svend
Fie2 - Ebeltoft

Fra : Finn

Dato : 04-12-03 21:03

Hej Svend,

Kan du sige noget om grunden til at det ikke er pænt ? Er det fordi dit skot
er specielt ujævnt eller tror du generelt at det er svært at få et pænt
resultat ?

Mvh Finn

Fra : Svend Brandt Jensen

Dato : 05-12-03 19:15

Hej Finn.

Begge dele - samt at vinyl er "levende" i tre retninger.

/Svend

Fra : Alvin

Dato : 05-12-03 21:25

Jeg har set en Banner 28 eller X 79(kan ikke huske hvilken), hvor man havde
"beklædt" forkahytten med træ. I forkahytten havde man - direkte på fiberen
så de fulgte skrogfaconen - pålimet nogle ca. 3-5 cm brede og ca. 3 mm
tykkelodrette lister med ca. 40 cm mellemrum. På disse lodrette lister havde
man vandret pålimet/skruet tilsvarende lister med et mellemrum på nogle
milimeter. Det var lavet i en eller anden ædeltræ(ikke teak), som var varm
at røre ved. Til spørgsmålet om vægt sagde "bygherren" at det maksimalt
vejede 10-15 kilo. Det så hamrende godt ud og brød den normale vinylverden.
Hvordan det var afsluttet i stævnen - hvor listerne mødtes parvis - kan jeg
ikke huske, men det kan vel gøres ved at pålime to lister, der følger
stævnen. Det isolerer jo ikke en dyt men hvis konen bliver kærlig og man
behøver at undvige så får man ikke balderne i kontakt med det kolde
skrog/vinyl.

MVH

Alvin

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-12-03 00:57

Uheldigvis faldt Alvin over tastaturet og skrev derved følgende:

> stævnen. Det isolerer jo ikke en dyt men hvis konen bliver kærlig og
> man behøver at undvige så får man ikke balderne i kontakt med det
> kolde skrog/vinyl.

Tror du, at det er en situation Herman kommer til at opleve?

Claus

Fra : Lars-Erik Karrestad

Dato : 06-12-03 22:15

Hei igjen Finn.

Jeg har funnet et par bilder jeg tok før og etter mitt arbeide med den ene
båten. Hvis du sender meg din e-postadresse, så skal jeg sende deg bildene.

Mvh
Lars-Erik Karrestad

Fra : Kai Mårsted

Dato : 07-12-03 19:43

Jeg har sat omtalte vinyl op med vådrumslim i vores 25" motorbåd. Det blev
rigtig pænt. Jeg (min kone fandt hurtigt ud af at man ikke bare kunne
glatte vinylen ud med hænderne, for så er der gode chancer for at det bliver
ujævnt. Vi brugte en godt fugtig svamp til dette og IKKE noget med at
trykke.
Det er nu 2 år siden og det sidder stadig og ser flot ud.

Hilsen Kai