salonriffel
Fra : Michael Frandsen

Dato : 01-12-03 16:12

hvad menes der med at en salonriffel er halvautomatisk, og må en sådan
bruges til jagt/regulering herhjemme

Michael Frandsen
slet SUPER fra min mail adresse

Fra : Buhl

Dato : 01-12-03 16:33

Hej michael
Med halvautomatisk menes at gastrykket fra krudtladningen ved affyring
bruges til at skyde hylsteret ud, spænde slagstiften, og indføre et nyt
hylster i kammeret - hvorefter der kan trykkes på aftrækkeren igen, og et
nyt skyd gengives - og proceduren ovenfor gentages. Der skal trykkes på
aftrækkeren for hvert skud, i modsætning til en helautomatisk, hvor skuddene
vil ophøre når der ikke længere trykkes på aftrækkeren, eller magasinet er
tomt.
Halvautomatiske våben / pumpguns må anvendes til jagt HVIS de er plomberet
til maks at kunne indeholde 2 patroner. Tidligere måtte man gerne erhverve
halvautomatiske våben der kunne indeholde mere end 2 patroner, eks.
salonrifler med 10 stk. magasin - og disse måtte bruges til regulering af
eks. råger. Ifølge en skrivelse fra justitsministeriet, som jeg ikke lige
har linket til her, så må man ikke længere regulere med sådanne våben, og
heller ikke længere give tilladelse til sådanne fra politiets side af. Gamle
våbentilladelser må heller ikke fornyes. Dog ved jeg at der er stor forskel
på hvorledes de forskellige politikredse tolker denne skrivelse - nogle
giver stadig tilladelse, andre gør ikke.

Håber det var svar på dit spørgsmål.

venlig hilsen
Hans Houmøller

Fra : PN

Dato : 01-12-03 20:25

Hej Buhl

Ifølge www. retsinfo.dk under jagtlov, bekendtgørelse om vildtskader bek.
nr. 869 a 10/10 2003 er regulering tilladt med halvautomatiske salonrifler
som kan indeholde mere end 2 patroner.

mvh
PN

Fra : Buhl

Dato : 02-12-03 10:53

Hej PN
Ja, det lader til at der er noget jeg har misforstået, eller jeg har læst
noget som andre har misforstået. Jeg er sikker på at jeg har læst en artikel
som hævdede at +2 halvautomater var "Good for nothing" når det kom til jagt
og regulering - men jeg tillægger retsinfo størst vægt, helt sikkert.(Så kan
jeg også anvende min egen Remington til andet end øldåser

Det der dog stadig kan undre mig, er at disse våben nu er karakteriseret som
"Særligt farlige våben"(Se denne artikel:
http://www.netnatur.dk/bruger/side_vis.pl/site=netnatur&omraade=Netjagt/Kort%20nyt/Arkiv/&side=Drop%20halvautomatiske%20salonrifler&state=side_bruger_vis)
og der vist skal gives tilladelse fra justitsministeriet !!! - det er vist
her at nogle politiassistenter læser loven forskelligt, i og med at nogle
afviser at give tilladelse til sådanne våben, og andre ikke. Jeg ved fra min
våben-pusher, at nogle af hans kunder fra Frederikshavn har fået afslag på
våbentilladelse til +2 halvautomater, mens kunder fra Aalborg har fået
tilladelserne uden problemer.

Mystikken breder sig.....hehe

mvh.
Buhl

Fra : Tobester

Dato : 02-12-03 16:51

Det kan godt være, at de må bruges til jagt, men som JEG har forstået det,
så udstedes/fornyes tilladelser ikke yderligere til halvautomater (uden
PERMANENT modifikation), da der er tale om "særligt farlige" våben, hvilket
er en del af våbenloven og ikke jagtloven....

Fra : Holten

Dato : 03-12-03 21:01

"Tobester" <bisse_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
hvilket
> er en del af våbenloven og ikke jagtloven....

Hvor på tilladelsen kan man så lige se, at der er tale om et automatvåben ??

MVH

Holten

Fra : Tobester

Dato : 03-12-03 21:52

På våbentilladelsen er våbnet angivet med fabrikat og model

Det kan være, at reglerne tolkes forskelligt, men der har bla. været i
dybdegående artikel om emnet bragt på www.netnatur.dk