Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Bøger til en nybegynder?
Fra : Hans Hvelplund Odbor~

Dato : 02-12-03 21:12

Jeg er rimelig nybegynder inden for kamera området, men vil gerne gøre mig
selv bedre til at tage billeder.

Jeg overvejer at købe flg. to bøger af ansel adams(da jeg har læst at han
skulle være god):
The Ansel Adams Guide: Basic Techniques of Photography
Basic Techniques of Photography Book Two

Men kan de anbefales af folk her i gruppen?

Jeg har et digi. cam. men er mere interesseret i at lære noget om basal
fotograferingsteknik og ikke så meget om hvordan jeg redigere billeder, da
jeg mener at man vel bør starte der.

Som eksempel på min nuværende viden kan jeg nævne at jeg ved blændvidden har
indflydelse på DOF og jeg ved også at lukketid styrer hvor lang tid blænden
er åben, og at hvis blændvideen er lille skal blænden stå åben længere tid
og at det giver merre dybde i billedet.

Jeg vil bare gerne lære at bruge det ordentligt.

Fra : Ole Larsen

Dato : 02-12-03 20:27

"Hans Hvelplund Odborg" <odborgREMOVETHIS@cs.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skulle være god):
> The Ansel Adams Guide: Basic Techniques of Photography
> Basic Techniques of Photography Book Two

Adams er jo et af de helt store koryfæer, men det er næppe begynderbøger han
lavede.Prøv at søge på:
http://bibliotek.dk/

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

Fra : Hans Hvelplund Odbor~

Dato : 02-12-03 22:09

> Adams er jo et af de helt store koryfæer, men det er næppe begynderbøger
> han lavede.

Næh det var det jeg havde en mistanke om. Titlerbre lød bare meget
introducerende

>Prøv at søge på:
> http://bibliotek.dk/

Ja der jo mange bøger, men jeg vil gerne høre hvad andre anbefaler...

Fra : Ole Larsen

Dato : 02-12-03 21:28

http://www.fotoportal.dk/ er der vist flere boganmeldelser

Fra : Pico

Dato : 02-12-03 21:58

Hans Hvelplund Odborg wrote:
> [...]
> The Ansel Adams Guide: Basic Techniques of Photography
> Basic Techniques of Photography Book Two
>
> Men kan de anbefales af folk her i gruppen?

Så ubetinget, så lærer du en hel del om sonesystemet, du lærer hvordan
negativers belysning styres optimalt, men det er ikke det du har brug for nu.
Gå på bibiloteket og lån nogle bøger om fotografering, eventuelt digital
fotografering selvom måden at se og fotografer billeder overvejende er ens.
Politiken har udgivet nogle glimrende begynderbøger.
Pico

Fra : Peter Schrøder

Dato : 03-12-03 08:58

"Hans Hvelplund Odborg"skrev
> Jeg har et digi. cam. men er mere interesseret i at lære noget om basal
> fotograferingsteknik og ikke så meget om hvordan jeg redigere billeder, da
> jeg mener at man vel bør starte der.

Poiltikens fotobøger er nede på jorden. De har svjv
også lige udgivet en om digital fotografering.
Hvis der er specielle udtryk eller funktioner du gerne
vil ha' uddybet, kan du altid spørge her i gruppen.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Egon Stich

Dato : 09-12-03 11:46

Hej.
Læs du roligt alt du kan skaffe af Ansel Adams.
Han er, var, vidende, en fantastisk fotograf, og har en god måde at forklare
sagerne på.
Hans bedste bøger er, efter min mening: The negative, - The print, -The
camera.
Af samtlige mine fotobøger er disse de højst estimerede.
MVH Egon.