Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
G3 og filtre
Fra : John Poulsen

Dato : 02-12-03 00:05

Hej NG.

Jeg har besluttet mig at købe 58 fra Canon mm konveteren samt UV og POL
filterne til min G3'er.

Men jeg har opdaget at der er myriader af filtre, er der nogle der - som
ovenævnte - er STOR sandsynlighed for, at jeg vil/kan bruge jævnligt?

Optager en del bybilleder både nat og dag, naturbilleder generelt, samt
protrætter og hvad der ligner et godt motiv.... Meget blandet med andre
ord, så filtre der kan bruges "allround" - i hvert fald til at starte
med - er det jeg leder efter forslag til, ellers gerne til nævnte typer
af fotos.

Takker for hjælpen på forhånd.

John

Fra : Peter Schrøder

Dato : 02-12-03 12:20

"John Poulsen" skrev
> [...]
>
> Men jeg har opdaget at der er myriader af filtre, er der nogle der - som
> ovenævnte - er STOR sandsynlighed for, at jeg vil/kan bruge jævnligt?

Nixen. De fleste filtre er født til analoge kameraer.
Dit kamera er født med de farvefiltre du behøver og
evt. effekter kan laves efterfølgende i computeren.
Selv dit UV-filter vil kun tjene til beskyttelse af
optikken og generel nedsættelse af billedkvaliteten.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 02-12-03 14:25

On Tue, 2 Dec 2003 12:19:56 +0100, Peter Schrøder <nospample@se>
wrote:

>Selv dit UV-filter vil kun tjene til beskyttelse af
>optikken og generel nedsættelse af billedkvaliteten.

Det synes jeg ikke jeg har hørt før, altså såfremt UV-filteret
er af en god kvalitet
mvh Ebbe

Fra : Peter Schrøder

Dato : 02-12-03 14:42

"Ebbe Hansen" skrev
> Det synes jeg ikke jeg har hørt før, altså såfremt UV-filteret
> er af en god kvalitet

Det var også ment som lidt af en provokation. He he.
Tommelfingerreglen må være, at uanset hvad du
stikker ind foran optikken, vil et ekstra lag glas ikke
fremme billedkvaliteten. Lysets brydning forstyrres
af et plant lag glas foran optikken og især digitalkameraer
må antages at være særdeles følsomme.
Man kan få UV-filtre med hvælvet overflade som
angiveligt skulle eliminere visse af disse problemer.
Men for at være de (mange) ekstra penge værd, skal
glasset være tilpasset det enkelte objektiv, og det
findes, mig bekendt, ikke.
Kun når lyset passerer vinkelret gennem glasset
er risikoen for uønsket brydning ikke til stede.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 02-12-03 17:56

On Tue, 2 Dec 2003 14:42:03 +0100, Peter Schrøder <nospample@se>
wrote:

> [...]
>findes, mig bekendt, ikke.
>Kun når lyset passerer vinkelret gennem glasset
>er risikoen for uønsket brydning ikke til stede.

Uhadada, OK, jeg tror nu jeg tager chancen, og beskytter linsen
med et filter, desuden kan man næppe se forskel på mine pragt
eksemplarer. Tak for svar
mvh Ebbe

Fra : John Poulsen

Dato : 03-12-03 15:06

Og jeg takker for begges svar....

Jeg vil nu også bruge de bestilte filtre..

John