Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nye foto uge 48 - 2003
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-12-03 11:49

Hej, jeg har lagt 36 nye billeder på mit Photo-Gallery, det er
lidt blandet, da der på denne årstid ikke har særligt meget lys
at gøre godt med.

Tag selv et kik på de nye billeder...

http://www.photo-gallery.dk/new_photos/preview_week_48_1of3.html

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : WTR

Dato : 01-12-03 18:02

Må man spørge, hvordan settings er for fyrværkeri billederne ?

Gerne lidt pædagoisk, da jeg stadig er foto newbie.

/WTR

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-12-03 19:19

WTR wrote:

> Må man spørge, hvordan settings er for fyrværkeri billederne ?
>
> Gerne lidt pædagoisk, da jeg stadig er foto newbie.

100 ISO - blænde 9 og 11 - 3 sekunders eksponering på stativ,
focus er stillet på manuelt, og er fast indstillet på uendlig.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : WTR

Dato : 02-12-03 12:44

> 100 ISO - blænde 9 og 11 - 3 sekunders eksponering på stativ,
> focus er stillet på manuelt, og er fast indstillet på uendlig.

Jeg kan ikke forstå, der skal 3 sekunders lukketid til, når fyrværkeri sker
så hurtigt ?
Hvordan kan man nå det ?

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 02-12-03 13:30

WTR wrote:

> Jeg kan ikke forstå, der skal 3 sekunders lukketid til, når fyrværkeri sker
> så hurtigt ?
> Hvordan kan man nå det ?

Man skal netop ikke nå noget, og man skal ikke være lynhurtig,
det handler om at forudsige eller vide hvor på himlen det sker,
og så rette kameraet mod område, den lange lukketid er netop
valgt for at få flere raketter med i billedet.

Det fyrværkeri jeg har fotograferet, er lavet af Tinghøjgård
Fyrværkerifabrik, der er en lokal virksomhed, og jeg ved hvor
de står med deres batterier, og hvornår der skal skydes af,
jeg kan derfor placere mig et strategisk sted ca. 400 meter
væk, hvor jeg kan få de bedste billeder.

Og man starter bare eksponreingen og når de 3 sek. er gået, så
ser man hurtigt på preview'et om billedet skal gemmes eller
slettes, og man ta'r det næste billede, o.s.v.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Larsen

Dato : 02-12-03 14:22

"WTR" <worldofnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke forstå, der skal 3 sekunders lukketid til, når fyrværkeri
sker
> så hurtigt ?
> Hvordan kan man nå det ?

Det du ser er, brændende krut der bevæger sig. Bruger du en kort tid, får du
punkter i stedet for de lange streger.

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 02-12-03 14:33

On Mon, 01 Dec 2003 19:18:52 +0100, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:
klip>
>100 ISO - blænde 9 og 11 - 3 sekunders eksponering på stativ,
>focus er stillet på manuelt, og er fast indstillet på uendlig.

Det er jo gyseligt flot, og det lyder pærelet,
det skal jeg prøve engang.
mvh Ebbe

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 02-12-03 15:15

Ebbe Hansen wrote:

> Det er jo gyseligt flot, og det lyder pærelet,
> det skal jeg prøve engang.

Sådan er det med alt fotografi, det handler om at man skal
vide hvad man vil lave, og så skal man være godt forberedt,
så man er 100% klar i det/de afgørende øjeblik/ke.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : lars bo

Dato : 01-12-03 20:11

Hej Niels
Der er specielt 3 billeder jeg godt kan lide:
http://www.photo-gallery.dk/new_photos/_vejtrae_taage-71.html
http://www.photo-gallery.dk/new_photos/_heste_i_taagen-49.html
http://www.photo-gallery.dk/new_photos/_heste_i_taagen-47.html

men også dine fyrværkeri billeder er spændende, specielt
http://www.photo-gallery.dk/new_photos/_fyrvaerkeri-24.html
--
hilsen
lars bo