Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
EOS 300D-optisk problem?
Fra : Knud Bonke

Dato : 01-12-03 09:13

Hej gruppe.
Jeg får sommetider nogle kedelige pletter i lyse dele af mine billeder, se: http://www.wedebo.dk/fotoalbum_demo/fotoside_025.htm
I starten troede jeg det var modlys/lille blændeåbning der var årsagen, men billedet af knabstrupperhestene viser det modsatte.
Er der andre der har observeret noget lignende med EOS 300D?
Hilsen Knud

Fra : Jan J.

Dato : 01-12-03 09:45

"Knud Bonke" <knud@privat.dk> wrote in message
> [...]
> I starten troede jeg det var modlys/lille blændeåbning der var årsagen,
men billedet af knabstrupperhestene viser det modsatte.

Det lyder som en bytter. Jeg kan se at du har brugt 2 forskellige
objektiver, så det må være selve chippen der har et problem. Så tilbage til
forhandleren.....

Mvh
Jan

Fra : KC

Dato : 01-12-03 09:47

Knud Bonke <knud@privat.dk> wrote:

> http://www.wedebo.dk/fotoalbum_demo/fotoside_025.htm

Formodentlig støv...
mvh Kell

Fra : Knud Bonke

Dato : 01-12-03 09:58

Hej
Jeg har renset sensoren (med luft) men problemet skulle være på alle billeder, hvis det er støv. Jeg har taget masser af billeder
med himmel, hvor pletterne ikke er med!
Så jeg tror mere på at det er et sensorproblem
Hilsen Knud

Fra : Deaster

Dato : 01-12-03 10:29

Knud Bonke wrote:
> [...]
> himmel, hvor pletterne ikke er med!
> Så jeg tror mere på at det er et sensorproblem

Mjaaa, det ligner godt nok præcis støvpletter, det kan også være støvet
sidder godt fast.

Deaster

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 01-12-03 10:31

> [...]
> billeder, hvis det er støv. Jeg har taget masser af billeder med himmel,
> hvor pletterne ikke er med! Så jeg tror mere på at det er et

Nej, støvproblemer er tydeligst ved små blændeåbninger, F/22 og mindre, og kan
således ikke ses på alle billeder. Billedet med hestene er taget på f/5.6 og
grunden til at pletterne er anderledes på dette billede kunne være at de er
"ude af fokus" i forhold til f/36 billedet. En test kunne være at tage et
billede på f/36 og derefter rense for støj og så tage endnu et billede. Hvis
pletterne har flyttet sig, så er det støv

Held og lykke med det..

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 01-12-03 10:32

Kenneth Darling Soerensen <dont@sp.am> wrote in

> være at tage et billede på f/36 og derefter rense for støj og så tage

Jeg mente selvfølgelig "rense for støv"

Fra : Deaster

Dato : 01-12-03 11:20

Knud Bonke wrote:
> Tak for jeres tid, også "Deaster", jeg prøver at rense en gang til og
> gennemprøve, og skal nok vende tilbage med resultaterne. Hilsen Knud

Ellers prøv forsigtigt med en støvsuger, det virkede rigtigt godt på min
gamle D30. Du skal selvfølgelig ikke starte med at skrue op på 2200 watt

Deaster

Fra : Knud Bonke

Dato : 01-12-03 12:38

Ja, nu har jeg pustet og støvsuget, og synes også det er blevet bedre. Det er korrekt at jo mindre blænde(åbning) des mere "støv".
Men et par af pletterne lader sig ikke rokke, mon det var en ide at rense sensoren med "brillerens" på en meget blød klud (på en
vatpind)? I forstørrelsesglas synes jeg at kunne se et par pletter på sensoren. Min tyske manual nævner kun luft fra en øresprøjte
som rengøringsmulighed.

: Ellers prøv forsigtigt med en støvsuger, det virkede rigtigt godt på min
: gamle D30. Du skal selvfølgelig ikke starte med at skrue op på 2200 watt

- Jeg har stadig både støvsuger og kamera!! (

Hilsen Knud
:
: --
: Mvh
: Deaster
:
:

Fra : Th Frydensberg

Dato : 01-12-03 13:11

Knud Bonke wrote:
Min tyske manual nævner kun luft fra en øresprøjte
Også den danske !! der står vis du ikke kan med den skal det gøres på
Canon service .
det er vist meget skrøbeligt .
mv / th

Fra : Knud Bonke

Dato : 01-12-03 13:19

Ja, jeg må nok gå den tunge gang og undvære det i 6 uger! Jeg ville helst vente til efter jul!, men af sted skal det, da det også
går i baglås, hvis jeg bruger "flerskuds-funktionen" (Trods opdatering af firmware)
Hilsen Knud

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 01-12-03 13:53

"Knud Bonke" <knudREMOWE@privat.dk> wrote in

> [...]
> synes jeg at kunne se et par pletter på sensoren. Min tyske manual nævner
> kun luft fra en øresprøjte som rengøringsmulighed.

Nej - ingen væsker!

Dette link nævnes tit som den ultimative guide til rensning af sensor, men jeg
har ikke selv prøvet det -> http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning

Jeg overvejer at købe en Speckgrabber (find den på google), og er pt. i
kontakt med Foss-Fotech som importerer Kinetronics produkter til DK for at
høre om det er noget de kan skaffe..

Fra : Knud Bonke

Dato : 01-12-03 14:36

Jeg prøvede at købe hos http://web.ivenue.com/simondsphotographic2/item103489.ctlg men de vil ikke acceptere købet, men ellers lyder
$ 9,95 jo ikke af så meget. God ide, jeg søger videre og hører måske fra dig hvis du finder løsningen?
Hilsen Knud

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 01-12-03 15:13

> [...]
> ikke acceptere købet, men ellers lyder $ 9,95 jo ikke af så meget. God
> ide, jeg søger videre og hører måske fra dig hvis du finder løsningen?

Review
http://www.digitalfocus.net/sections/reviews/SpeckGrabber/SpeckGrabber.htm
(Ikke videre positiv)

Hos Adorama kunne jeg godt bestille men det ville koste $33 at få den sendt
til Danmark

Jeg skal til New York i januar og køber muligvis en (eller flere) med hjem,
hvis ikke jeg finder dem billigt online inden da..

Fra : Knud Bonke

Dato : 01-12-03 17:12

Her er enden på historien: Jeg endte hos Crown Digital i England, hvor prisen er 3.99£ + forsendelse og Vat, ialt 15,94£. Jeg er i
panik, så nu skal det prøves.
Hilsen og tak, Knud

:

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-12-03 20:17

"Knud Bonke" <knudREMOWE@privat.dk> skrev
>...prisen er 3.99£ + forsendelse og Vat

Brug endelig ikke vat
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 01-12-03 09:47

> [...]

> knabstrupperhestene viser det modsatte. Er der andre der har observeret
> noget lignende med EOS 300D? Hilsen Knud

Det ligner ganske grangiveligt støv på sensoren..

Fra : Michael Holm

Dato : 01-12-03 20:43

Det er støv.

Sådan ser støv på Chippen ud. Det er ikke sikkert at du kan rense det med
luft. Jeg bruger selv CanoClear og en vatpind, men det er på eget ansvar.
Der sidder forresten et glas oven på sensoren, så det er ikke sencoren du
ridser, hvis det går galt.

--Michael

Det er let bevise. Hvis du tager billeder af en ensfarvet himmel med en
meget lav blænde, bliver prikkerne mindre.

Fra : Knud Bonke

Dato : 12-12-03 17:20

: I starten troede jeg det var modlys/lille blændeåbning der var årsagen, men billedet af knabstrupperhestene viser det modsatte.

Jeg lovede at vende tilbage: Har i dag modtaget 1 stk Speck-GRABBER købt hos http://www.ishop.co.uk/ishop/883/shopscr191.html .
Og, selvom det virkede som at feje en skolegård med en tandbørste, fik jeg alligevel hurtigt bugt med mit "støv" på sensoren. Man
skal bare tænke lidt på hvad der er op og ned på sensor i forhold til billede, for selv med skarpt lys og lup, kunne jeg ikke se
"støvet", og så rense de rigtige områder lidt på slump.
Hilsen Knud