Tandkødsbetændelse
Fra : Helle

Dato : 03-12-03 17:32

Hejsa.

Netop hjemvendt fra den årlige vaccination og sundhedstest. Sylvester er tip
top i orden, men dog lidt for slank.

Emil derimod, har fået tandkødsbetændselse og en smule tandsten. Åh neeej!
Det var ikke slemt men vi skal straks begynde at børste han tænder et par
gange om ugen for at det ikke bliver værre.
Dyrlægen havde desværre kun tandbørster og tandpasta til hunde, men hvor kan
jeg købe det henne? gerne på nettet bare ikke Zooplus da jeg ikke har
visakort.

Mvh Helle

--
Når du besvarer mig privat, så slet "FJERN" fra email adressen.

www.hellenielsen.dk

Fra : Charlotte

Dato : 03-12-03 17:52

Hej Helle

Hm....ja, det er rigtig træls - kender det godt!
Men jeg vil sige der er altså håb forude. Luffe har været turen igennem og
vi børstede og børstede - men ingen tandpasta. Det fik jeg ikke besked om -
og det var åbenbart heller ikke nødvendigt.
Så bare en masse råt skært kød, fisk (f.eks. sild - evt. på frost, der kan
man få små pakker i føtex og andre steder...der er god skind på til at tygge
på), nogle katte gider godt tygge i ben - sådan nogle kraftben eller hvad
det hedder fra slagteren og så tandbørsning et par gange om ugen - bliv ved
og ved også selv om du synes det virker håbløst.

Næste gang jeg kom til dyrlægen, slap jeg helt for at betale for
konsultationen - for tandkødet var fint - en lille smule rødt stadigvæk -
men fiiiiine - så det var min belønning!

Og så fik jeg et tip: næste gang jeg skulle til tandlægen skulle jeg spørge
efter sådan en, han bruger til at rense tænder med...det er sådan
en...hm...et redskab - den, han kan vende - det er med en lille "krog" på -
ikke så kringlet....forståes det jeg skriver??? Ellers kan jeg tage et
billede af tingesten!
Dem de har nu bliver nemlig kasseret, når de bliver slidte - og de er helt
kanon til at fjerne tandsten med selv.

"Brugsanvisning" gives gerne....
Luffe er glad, vi er glade, dyrlægen er glad - alle er glade...over det
altså *gg*

--
KH
Charlotte

Fra : Pia J

Dato : 03-12-03 18:25

Prøv at starte med en vatpind - de bryder sig ikke om børster. En vatpind
med klorhexidin mundskyld er ret godt til selve tandkødet. Tandstenene tror
jeg ikke jeg ville binde an med at fjerne selv, det er svært nok på hundene.

:Pia

Fra : Charlotte

Dato : 03-12-03 19:08

Hej Pia

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> skrev i
> [...]
tror
> jeg ikke jeg ville binde an med at fjerne selv, det er svært nok på

Hm...jeg ville nu ikke putte klorhexidin i munden på min kat, men bortset
fra det, så kan det da godt være, man kan starte med en vatpind. Det var nu
for os ikke et spørgsmål om, om Luffe brød sig om det - det SKULLE gøres -
og så var vi bare to om at holde ham. Når det er en lille babytandbørste og
der ingen tandpasta er på, har han nu ikke noget særligt imod det.

Ang. tandstenene, så vil jeg sige, at det jo stort set kun drejer sig om at
forebygge - at tage en "klump" en gang om måneden - et par tænder i hver
side i hhv. over- og undermund. På Luffe tager det mig ikke engang 3
minutter - de er lige til at "skubbe" af....det skal jo ikke skrabes af.

For vores vedkommende var det bare med at komme igang - jeg følte mig som en
rigtig dårlig misse-mor, fordi jeg ikke havde været obs på det - og det lod
sig snildt gøre....det er altså ikk så svært med lidt god vilje

--
KH
Charlotte

Fra : Helle

Dato : 03-12-03 21:06

KLIP
> [...]
lod
> sig snildt gøre....det er altså ikk så svært med lidt god vilje

Ja jeg føler mig virkelig også som en dårlig missemor. Øv hvor jeg kan banke
mig selv oven i hovedet pga. hans tandkød. Jeg burde have været obs på det,
heldigvis er det ikke så slemt. Kan en ganske alm. blød og lille
babytandbørste sagtens bruges?

Mvh Helle

Fra : Charlotte

Dato : 03-12-03 21:38

Hej Helle

Ja, det har vi brugt i hvert fald - bare sådan en alm babytandbørste - og
selvfølgelig synes han det er noget underligt noget og klapper nok ikke i
hans poter over det - men det virker altså.... og så noget mad, han kan
bruge tænderne rigtigt i....

Du skal ikke føle dig som dårlig missemor - vi er jo ikke perfekte nogen af
os - og du skal se - hans tandkød skal nok blive fint igen.
Efter jeg var ved dyrlægen igen efter vi fik det at vide, blev jeg så stolt
og var bare så glad....så jeg ved det kan lykkes...

Held og lykke...