Chokolade og katte
Fra : Helle

Dato : 03-12-03 12:14

Mine katte har fået en kattejulekalender til deling. Hver der er der en
lille HVID chokolademus som de så deler. Men jeg har hørt at katte ikke må
få eller kan tåle chokolade?? jeg vil jo ikke give dem chokolade hvis det
skader dem men hvorfor er det så lige der er hvid chokolade i en
dyre-julekalender? er det noget andet når det er hvid chokolade?

Mvh Helle

--
Når du besvarer mig privat, så slet "FJERN" fra email adressen.

www.hellenielsen.dk

Fra : Camilla Baird

Dato : 03-12-03 13:25

On 03/12/03 12:13, in article
3fcdc57d$0$95108$edfadb0f@dread11.news.tele.dk, "Helle"
<mail@FJERNhellenielsen.dk> wrote:

> [...]
> skader dem men hvorfor er det så lige der er hvid chokolade i en
> dyre-julekalender? er det noget andet når det er hvid chokolade?

Sådan skriver netdyredoktor om katte og chokolade:
Katte tåler ikke chokolade. Mørk chokolade indeholder theobromin, som er
giftigt for katte. Mørk og usødet chokolade er værst ,og hvid chokolade
mindst skadeligt. Symptomer på chokoladeforgiftning er opkast, diarre,
hyperaktivitet og kramper.

Jeg kan godt forstå, du undrer dig over, hvorfor der er chokolade I en
kalender til katte - det virker ikke særligt gennemtænkt...

--
Camilla Baird mail@korat.dk
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 03-12-03 13:58

"Helle" <mail@FJERNhellenielsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mvh Helle
>
> --
> Når du besvarer mig privat, så slet "FJERN" fra email adressen.

Hej Helle.

Er du sikker på, at det er chokolade (har du smagt på det)?

Jeg kan nemlig huske, at min søsters hund for mange år siden fik sådan en
slags chokoladeknapper, der var specielt lavet som hunde-godbidder. Og dem
skulle jeg selvfølgelig smage på . Og det havde ærlig talt ikke ret meget
med chokolade at gøre. Det smagte måske nok en lille smule af chokolade, men
det virkede nærmest som en slags størknet fedtstof. Nøjagtig hvad det
indeholdt, skal jeg ikke kunne sige, da det er så længe siden, men jeg tror
ikke det bestod af noget skadeligt, da det var noget man købte specielt til
hunde.

Så var det bare jeg tænkte, at det måske er det samme, der er i
julekalenderen?

Med venlig hilsen
Helle Frederiksen.

Fra : Helle

Dato : 03-12-03 14:07

"Helle Frederiksen" <hfFJERN@dlgnet.dk> wrote in message

> [...]

til
> hunde.
>
> Så var det bare jeg tænkte, at det måske er det samme, der er i

Hejsa.

Jeg har ikke smagt på det men det dufter totalt som hvid chokolade og har
præcis samme konsistens. Når jeg kigger på indholdet så står der at der er
candyflavour og catnip i. Så det kan da godt være det ikke er rigtig hvid
chokolade..

Tak for jeres svar.

I dag er mine katte bare TOTALT umulige - har aldrig oplevet noget lignende.
Jeg har hængt en troldegren op med røde klokker og lysekæde i et hjørne i
stuen (vi har ikke juletræ indenfor pga. misserne). Sylvester skal blive ved
med at ville rage de røde klokker ned. Posten kommer med en pakke til mig -
det er noget skummetmælkspulver og lynhurtigt da jeg åbner pulverbøtten
stikker Sylvester hele fjæset ned i den! SUK! Han er totalt hvid på næsen,
knurhårerne og munden. Lille gris. Emil og ham slås som en vanvittig i dag -
de har en slem magtkamp kørende lige i disse dage og de er sq også begge
temmelige umulige og utidige overfor hinanden. Nå...jeg rydder op på mit
skrivebord og inden ret længe roder Sylvester hele lortet sammen igen + han
stikker af med julepynten. Kender I det her?? er der nogen der vil adoptere
mine katte?????? *lol*

Glædelig 3. december.

Mvh Helle

Fra : Line

Dato : 03-12-03 15:44

Helle wrote:
> [...]
> chokolade hvis det skader dem men hvorfor er det så lige der er hvid
> chokolade i en dyre-julekalender? er det noget andet når det er hvid

Hejsa Helle.

Jeg føler mig helt overbevist om, at du sagtens kan give dine katte
"chokoladen", da det næppe er rigtig chokolade. Der fremstilles både katte-
og hunde"chokolade", som ikke har en dyt med rigtig chokolade at gøre, så
folk kan give deres kæledyr en lille julegodbid med god samvittighed. Mine
hunde vil nu hellere have flødegratinerede kartofler og
hvidløgsbrød.........
Desuden stejler ægte chokoladeentusiaster over konceptet "hvid chokolade",
da der vist nok ikke er noget cacaomasse i overhovedet og dermed ikke har
noget med chokolade at gøre - i følge dem altså. Jeg synes, det smager
fortrinligt.

--
Mvh. Line