Spørgsmål om sort labrador
Fra : Jimmy

Dato : 02-12-03 18:06

Hej

Jeg skal have mig en sort labrador til foråret.
Ideelt set skal den på skole for at lære at beskytte, en slags politiskole,
hvis dette findes.

Hvis hunden skal bruges til at passe på sine ejere, er der så en fordel i om
det er en hun eller han-hund?

Hvor finder man en sådan skole i kbh-området (Herlev)?

Mvh
Jimmy

Fra : Pwh

Dato : 02-12-03 19:19

Jimmy wrote:
> Hej
>
> Jeg skal have mig en sort labrador til foråret.
> Ideelt set skal den på skole for at lære at beskytte, en slags
> politiskole, hvis dette findes.

Umiddelbart vil jeg da ikke tro at en Lab er det helt rigtige valg
hvis formålet er at den skal beskytte dig.
Så må en Schæfer eller en Rotte da værer et mere oplagt valg.
Jeg har godt nok aldrig mødt en Lab som virkede skræmmede på mig
på nogen måde, hvorimod Schæfere eller Rotter jeg ikke kender i forvejen
holder jeg mig langt væk fra. Men ok man kan vel få en vagtsom hund ud af en
hvilken som helst race hvis den bliver trænet til det.

/Jens (med Lab/Schæferen Tyson der er rimeligt vagtsom)

Fra : Jimmy

Dato : 02-12-03 19:26

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote in message

> Umiddelbart vil jeg da ikke tro at en Lab er det helt rigtige valg
> hvis formålet er at den skal beskytte dig.
> Så må en Schæfer eller en Rotte da værer et mere oplagt valg.

Jeg er helt enig med dig.
Problemet er, at min kæreste vejer 45 og derfor ikke er rigtigt frisk på en
hund, der er ekstremt meget stærkere end hende...

Alternativet som hun ser det er en Golden Retriever eller en taskehund...

Det er derfor et kompromis at vi er blevet enige om en Labrador, som vel
burde kunne trænes oå til at være en beskyttende hund.

Mvh
Jimmy

Fra : Pwh

Dato : 02-12-03 19:42

Jimmy wrote:
> [...]
>
> Det er derfor et kompromis at vi er blevet enige om en Labrador, som
> vel burde kunne trænes oå til at være en beskyttende hund.

I kunne da også overveje en blanding som den jeg har (Lab/Schæfer)
dem er der af gode grunde en del af i omløb, eller en måske Lab/Rotte blanding.
Jeg synes at Tyson har fået de bedste egenskaber fra begge racer,
han er rar og legesyg som en Lab og meget vagtsom når han er hjemme i huset.
Fysisk er han lidt højere end en gennensnits Lab og vejer knap 40 kg.
Så hvis din kæreste mener at kunne håndterer en Lab vil hun også sagtens
kunne håndterer en blanding som min. Schæfere er egentligt heller ikke ret meget
større end en Lab han, de virker bare sådan pgr den store pels, de vejer ca det samme.
En Golden tror jeg slet ikke vil skræmme nogen, den ser alt for sød ud med den farve ;)

/Jens

Fra : Joakim

Dato : 02-12-03 19:48

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ca det samme.
> En Golden tror jeg slet ikke vil skræmme nogen, den ser alt for sød ud med

En doberman vejer vel heller ikke meget mere end en labrador?

Joakim

Fra : Pwh

Dato : 02-12-03 20:23

Joakim wrote:
> "Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>
> Schæfere er egentligt heller ikke ret meget

> En doberman vejer vel heller ikke meget mere end en labrador?
>
> Joakim

Nej, der må da værer mange racer der fysisk er mindre eller på størrelse
med en Lab der er bedre som beskyttelseshunde.
En Amerikansk Bulldog eller en Boxer kunne jo også værer en mulighed,
alene deres fremtoning indgyder da en vis respekt, en Lab ser altså for rar ud ;)

/Jens (der holder meget af Labrador)

Fra : Jimmy

Dato : 02-12-03 21:45

> [...]
>
> I kunne da også overveje en blanding som den jeg har (Lab/Schæfer)
> dem er der af gode grunde en del af i omløb, eller en måske Lab/Rotte

Det lyder da klart som noget der skal udforskes!

> Jeg synes at Tyson har fået de bedste egenskaber fra begge racer,
> han er rar og legesyg som en Lab og meget vagtsom når han er hjemme i
huset.

Præcis de egenskaber jeg søger.

> [...]
meget
> større end en Lab han, de virker bare sådan pgr den store pels, de vejer

Hun har en eller anden ide om at hun ikke vil have en Schæfer, men en
blanding kunne jeg måske nok lokke hende til.

Tak for det meget informative svar.

Der skal vist læses en del mere om emnet før vi køber, men det er der jo
også rigelig tid til når vi først køber i foråret.

Mvh
Jimmy

Fra : Pwh

Dato : 02-12-03 22:32

> Præcis de egenskaber jeg søger.

Han har også udviklet sig til at værer den perfekte hund for mig .
Jeg ville oprendeligt også have haft en Lab, men idag er jeg glad for at
det blev Tyson i stedet for. Alle dem jeg har mødt med samme type blanding
siger også at det bare er alletiders hund.

> Hun har en eller anden ide om at hun ikke vil have en Schæfer, men en
> blanding kunne jeg måske nok lokke hende til.

Det kan jeg godt følge din kæreste i, jeg bryder mig heller ikke meget om ægte Schæfere.
Men det Schæferpræg som Tyson har psykisk passer mig egenligt meget godt,
og fysisk ligner han en stor sort Lab.

> Tak for det meget informative svar.
>
> Der skal vist læses en del mere om emnet før vi køber, men det er der
> jo også rigelig tid til når vi først køber i foråret.

Held og lykke, jeg regner også selv med at skulle ud og have en makkerinde til Tyson til foråret.
Og der satser jeg igen på at finde en blandig, måske en med noget Grand Danois i.
Jeg mødte for nylig en Grand Danois/Rotte tæve, og hun var bare noget af det dejligste.
En stor og flot hund med et helt fantastisk godt sind, Tyson blev meget forelsket ;)

/Jens

Fra : Jimmy

Dato : 03-12-03 07:58

> [...]
til Tyson til foråret.
> Og der satser jeg igen på at finde en blandig, måske en med noget Grand

Hvor finder man den slags blandinger?
Jeg søgte lidt i går men fandt kun steder, hvor de solgte "rene" hunde.

En blanding af en Labrador og en Rottweiler synes jeg lyder rigtigt god.

Mvh
Jimmy

Fra : Pia J

Dato : 03-12-03 08:02

"Jimmy" <nyhedsgruppe2@get2net.danmark> wrote in message

> En blanding af en Labrador og en Rottweiler synes jeg lyder rigtigt god.

De er også bare toppen! :)

hilsen Max Labweiler og moar

Fra : Jimmy

Dato : 03-12-03 11:02

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in message

> "Jimmy" <nyhedsgruppe2@get2net.danmark> wrote in message

> De er også bare toppen! :)

Hej Pia

Hvor får man fat på dem?
Hvordan håndterer de børn?
Kan du sådan uden videre styre den?

Mvh
Jimmy

Fra : Mic

Dato : 03-12-03 11:15

> "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in message

> [...]

Jeg syntes det er en rigtig dårlig ide ....
Tænk på at der er opdrættere det har brugt
tusinder af timer på at avle hunde..

Betyder dette intet :

Mentalt velfungerende og væsensfast
Sundhed
Eksteriør uden væsentlige fejl
Driftsstærk, arbejdsglad og samarbejdsvillig hund

Hvad tror du at sådan et X indeholder ? ja det er nemlig ren gæt....

Mic
med/Rottweiler

Fra : Pwh

Dato : 03-12-03 11:46

Mic wrote:

> Jeg syntes det er en rigtig dårlig ide ....
> Tænk på at der er opdrættere det har brugt
> tusinder af timer på at avle hunde..

Hvad kommer det os andre ved, vi kan vel godt blive enige om at alle 'racehunde'
i bund og grund også er blandinger der er blevet forædlet,
med de fordele og ulemper som det nu engang medfører.

> [...]
> Driftsstærk, arbejdsglad og samarbejdsvillig hund
>
> Hvad tror du at sådan et X indeholder ? ja det er nemlig ren gæt....

Tja, men vi er jo nogle stykker som ikke bryder os om ægte Rotter,
og Jimmys kæreste ville jo heller ikke have en for stor og stærk hund.
Hvad mener du med 'Eksteriør uden væsentlige fejl' , hvis hunden mangler et
ben eller har andre fysiske defekter vil jeg da også kalde det en fejl.
Men at udseendet varierer hunde imellem synes jeg da kun er befriende.

/Jens

Fra : Mic

Dato : 03-12-03 12:18

> [...]
> ben eller har andre fysiske defekter vil jeg da også kalde det en fejl.
> Men at udseendet varierer hunde imellem synes jeg da kun er befriende.

Fint nok hvis du ikke bryder dig om Rottweileren så lad være med at købe en
'Eksteriør uden væsentlige fejl' er ikke fejl som du antyder, hvis du også
er ejer af et X
så interessere det dig ikke at vide hvad det er

klip
<Men at udseendet varierer hunde imellem synes jeg da kun er befriende>
/klip

det syntes jeg ikke .....en lab skal sq ligne og opføre sig som den jagthund
den er og
Rottweileren som den er ...

Mic

Fra : Pwh

Dato : 03-12-03 14:05

Mic wrote:
> "Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote in message

> Fint nok hvis du ikke bryder dig om Rottweileren så lad være med at
> købe en ..........

Det har jeg jo heller ikke gjort eller kommer til at gører, det var ikke for
at kritiserer en Rotte som sådan. Det er bare ikke en race der appelerer til mig.

> 'Eksteriør uden væsentlige fejl' er ikke fejl som du antyder, hvis
> du også er ejer af et X
> så interessere det dig ikke at vide hvad det er

Så er vi enige. Og du har ret det interessere ikke en meter hvad der
bliver betragtet som fejl i udseende på racehunde. Jeg går mere op
i hundens væsen end i dens udseende. Det er jo et levende væsen
og ikke en bil vi snakker om her, det må værer indholdet der er det primære.

> [...]
> befriende> /klip
>
> det syntes jeg ikke .....en lab skal sq ligne og opføre sig som den

Helt enig.

/Jens

Fra : Pia J

Dato : 03-12-03 15:37

"Jimmy" <nyhedsgruppe2@get2net.danmark> wrote in message

> Hvor får man fat på dem?

Private annoncer som regel.

> Hvordan håndterer de børn?

Min æææælsker børn, er dybt fascineret af dem og meget sød ved selv de helt
små. Henne ad vejen har de også en, hvordan den er ved jeg ikke udover at
jeg har set børn i haven også.

> Kan du sådan uden videre styre den?

Han er et DAMP-barn, men meget førerfikseret. Et muskelbundt på 45 kg og
knap 70 cm over ryggen. Har arvet rottens vagtsomhed, han giver alarm og
mener selv han skal opdrage på og true andre hanner hvis de ser for smarte
ud. Derfor vil jeg nok for din kærestes skyld anbefale en tæve, for det kan
være lidt af et rodeoshow, hvis ikke man er forberedt, han er bomstærk og
stædig. Hvad gælder gæster (jeg har ikke prøvet ubudne), så skal de mest
passe på blå mærker pga halen, fladmaste tæer og tungeslaskere.

Hvad angår aktivitetsniveauet og lydigheden så får man nøjagtig hvad man
putter i. Megen aktivering og træning = rolig, fornuftig hund, kedsomhed
og/eller megen boldleg = skrupskør kule udenfor al pædagogisk rækkevidde.
Kælen og godmodig. Nu kender jeg så også begge forældre, meget søde,
fornuftige hunde.

Jeg har også en lab/schæfertæve, hun er mere rolig inde og fuld knald på
udenfor, en del mere intelligent end hannen, elsker også børn, ca. 30 kg,
også vagtsom alarmhund, men ellers kælen vil være ven med alle. Sover i
bunke med katten.

Af de to vil jeg anbefale den sidste til din kæreste. Både størrelse, race
og køn. I øvrigt har jeg oplevet mange schæfere som var bedste venner med
husets børn. Hvis det er schæferens udseende hun ikke bryder sig om, så er
der mange X'er som ikke får de opretstående ører.

Hvad angår sundhed: Hvis du parrer to racer, den ene med HD, den anden med
AA - så kan du sagtens få afkom med begge dele. Det er ikke nødvendigvis det
sunde gen som er det dominante.

:Pia

Fra : Pwh

Dato : 03-12-03 11:39

Jimmy wrote:

> Hvor finder man den slags blandinger?
> Jeg søgte lidt i går men fandt kun steder, hvor de solgte "rene"
> hunde.

Jeg fandt selv Tyson via http://www.dba.dk/ og for 2 år siden var der en del at vælge imellem.
Ellers kan du kontakte de forskellige internater, men der er chanchen for at finde en hvalp ikke så stor.
Men jeg var selv ved at få en Rotte/Dobermann på knap et år fra et internat. Der var desværre bare
nogen der var hurtigere en mig så den røg til anden side inden jeg fik bestemt mig :(

> En blanding af en Labrador og en Rottweiler synes jeg lyder rigtigt
> god.

Det er jeg også sikker på er en kanon god blanding, finder jeg selv sådan et kuld til foråret
er det også meget muligt at det bliver sådan en. Jeg har personligt en teori om at hvis man
holder sig til blandinger der kun består af to racer, så har man en rimeligt god chanche
for at forudse hvordan den bliver mentalt og fysisk som voksen.
En blanding der består af x-antal ukendte hunde ville jeg ikke selv binde an med.

/Jens

Fra : Jimmy

Dato : 03-12-03 13:00

> [...]
del at vælge imellem.
> Ellers kan du kontakte de forskellige internater, men der er chanchen for

Jeg har fået at vide at Labradoren er særligt udsat for DD og DA (husker
måske betegnelserne forkert).
Hvordan er risikoen for sygdome i ovenstående blanding?
Vil rigtigt gerne have en hund man kan løbe med.

Mvh
Jimmy

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-12-03 13:06

> [...]
> del at vælge imellem.
> at finde en hvalp ikke så stor.
>
> Jeg har fået at vide at Labradoren er særligt udsat for DD og DA (husker

Sikkert HD og AA.
Lab er i hvert fald ikke mere disponeret end schæfere.

> Hvordan er risikoen for sygdome i ovenstående blanding?

Blandinger er typisk stærkere helbredsmæssigt, men mere tilfældige psykisk /
mentalt.

> Vil rigtigt gerne have en hund man kan løbe med.

Løb er ikke noget problem, problemet er vist cykling.

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : Pwh

Dato : 03-12-03 14:11

Jimmy wrote:
> [...]
> (husker måske betegnelserne forkert).
> Hvordan er risikoen for sygdome i ovenstående blanding?
> Vil rigtigt gerne have en hund man kan løbe med.

Det vil jeg afholde mig fra at udtale mig om, jeg ved for lidt om den slags.
Men jeg er sikker på at der er flere her i NG der har stor viden på det område.
Sidst jeg var til check med Tyson spurgte jeg dyrelægen om det ville værer en god ide
at få ham røngtenfotograferet for at chekke hofter og led. Han består jo af to racer
der er noget plaget af HD, dyrelægen syntes at det var en dårlig ide at gører hvis
han ikke havde nogle symptomer.

/Jens

Fra : AG\(Amager\)

Dato : 04-12-03 02:16

Pwh wrote:
> [...]

Labben er ikke en disse mere udsat for HD end alle andre hunderacer..

> [...]
> chekke hofter og led. Han består jo af to racer der er noget plaget
> af HD, dyrelægen syntes at det var en dårlig ide at gører hvis han

Se, nu behøver hunden ikke at udvise nogen som helst form for symptomer..
Det er meget tit at en hund går gennem sit liv uden at den nogensinde mærker
noget til HD, også selvom den har HD i middelsvær grad.. Nu er Tyson en
blanding, og som det allerede er skrevet, så er blandinger meget lidt plaget
af HD.. Jeg tror egentlig at det ka' være ligegyldigt om det er en
lab/schæfer eller en hvilken som helst anden blanding.. Nogen siger at HD er
arveligt, andre at det ikke er..
Jeg har selv haft en golden, og jeg fandt først ud af at han havde HD ret
sent i hans liv.. Da havde han sprunget og løbet glad gennem sit liv..

//Allan..

--
Fjern FUCKSPAM ved privat svar.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-12-03 09:04

"AG(Amager)" <scorp@fuckspammad.dk> wrote in message

> Labben er ikke en disse mere udsat for HD end alle andre hunderacer..

Det har jeg nu indtryk af, men jeg kunne ikke finde noget hos DKK, google
eller lign. Jeg har dog førhen set en liste, hvor jeg i hvert fald ved at
min race ligger blandt de store racer med mindst HD.

> [...]
> af HD.. Jeg tror egentlig at det ka' være ligegyldigt om det er en
> lab/schæfer eller en hvilken som helst anden blanding.. Nogen siger at HD

Jeg har ikke set nogen der hævder det IKKE er arvligt. Derimod betyder
opvækst en del. Med det mener jeg foder, trapper, koldt vand etc.

> Jeg har selv haft en golden, og jeg fandt først ud af at han havde HD ret
> sent i hans liv.. Da havde han sprunget og løbet glad gennem sit liv..

Du fortalte ham det forhåbentligt ikke ?

Fra : Pwh

Dato : 04-12-03 10:37

> Du fortalte ham det forhåbentligt ikke ?

Det er nok tit der fejlen ligger, vi tror at vores hunde har samme forhold til smerte som os andre.
Da jeg hentede Tyson ved dyrelægen for en måned siden, et par timer efter at han var blevet
kastreret og havde fået fjernet sin navlebrok (ca 15 sting ialt). Så var han da med det samme
frisk på at der skulle leges med bold nede på engen og den dumme køter havde stadig knaldrøde
øjne efter narkosen ;) . Han fik selvfølgelig ikke lov til at lege, men det viser bare hvordan hunde tit
håndterer smerte i forhold til os andre. Havde jeg fået den omgang havde jeg nok snuppet 14 dages sygemelding.

/Jens

Fra : Pwh

Dato : 04-12-03 10:31

> [...]
> Jeg har selv haft en golden, og jeg fandt først ud af at han havde HD
> ret sent i hans liv.. Da havde han sprunget og løbet glad gennem sit

Det var faktisk også det der var dyrelægens argument for ikke at chekke Tyson,
hun syntes at det ville værer synd for ham hvis han fik konstateret HD uden at have
symptomer og man så begyndte at 'spare' på ham af den grund.
Det syntes jeg egenligt lød fornuftigt nok.

/Jens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 03-12-03 00:50

Hej Jimmy

Mit forslag ville være en Schæfer tæve, hvis den kommer fra ikke alt for
store forældre, så skulle der være gode chancer for en fuldvoksen hund på
25 - 30 Kg, og som vil passe godt på dit hjem. Tillige med, er de som regel
meget nemme at håndtere. Men ellers kunne du jo kigge på en egentlig
vagthund, såsom Hovawart.

M.V.H......Benny..

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-12-03 19:48

> [...]
>
> Det er derfor et kompromis at vi er blevet enige om en Labrador, som vel
> burde kunne trænes oå til at være en beskyttende hund.

Hejsa

Jeg vil mene at det ikke burde være noget problem for din kæreste at gå men
en schæfer, hvis den bliver trænet som du har tænkt dig at gøre, for så vil
det jo ikke være en hund der trækker eller på anden måde er ulydig.

Mvh Martin

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 02-12-03 22:18

> [...]
> hund, der er ekstremt meget stærkere end hende...
>
> Alternativet som hun ser det er en Golden Retriever eller en taskehund...

Hvad med at give hende et kursus i selvforsvar i julegave, og så vælge hund
efter nogle bedre behov? Hunden er jo altså også et levende væsen, og hvis
hun (konen) er utryg ved en rotte eller dobermann, så burde der måske andre
tiltag på bordet.

Bare mine 25 øre

Mvh Maria

Fra : Pwh

Dato : 02-12-03 22:44

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> levende væsen, og hvis hun (konen) er utryg ved en rotte eller
> dobermann, så burde der måske andre tiltag på bordet.

Det synes jeg ikke er helt fair at skrive, jeg kan faktisk godt føle mig lidt
utryg når jeg møder en lille kvinde med en alt for stor hund som jeg
ved hun ikke har en ærlig chanche for at magte fysisk hvis det går galt.
Jimmy har jo heller ikke skrevet at han ikke ville have en dobermann.
Men at kæresten ikke bryder sig om at binde an med en hund der er meget
større og stærkere end hende selv synes jeg da er betryggende at læse.
Hvor mange kan påstå at de i alle situationer har 100% kontrol over deres hunde,
som du selv skriver er det jo et levende væsen og ikke en robot man kan slukke for.
Og der synes jeg da også selv at det er rart at vide at jeg er fysisk stærkere end min egen hund.
Så jeg i en tilspidset situation kan bremse ham fysik og ikke kun skal stole på at jeg kan
kontrollerer ham med kommandoer.

/Jens

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 03-12-03 00:50

> [...]
> utryg når jeg møder en lille kvinde med en alt for stor hund som jeg
> ved hun ikke har en ærlig chanche for at magte fysisk hvis det går galt.

Hvad vejer en lab? 30-35 kg? Hun er ikke engang dobbelt så tung, og hvis
hunden springer frem, så kan hun ikke holde den. Skal hun have hund i
forhold til egen vægt, så bliver det en lille gravhund - som uden tvivl også
vil beskytte hende fint, men det lyder mere som om der er behov for en
"skræmmehund" som ikke må skræmme ejeren - og det er tåbeligt efter min
mening.

Mvh Maria

Fra : Pia J

Dato : 03-12-03 08:14

> [...]
> vil beskytte hende fint, men det lyder mere som om der er behov for en
> "skræmmehund" som ikke må skræmme ejeren - og det er tåbeligt efter min

Jeg synes Maria har nogen meget fornuftige synspunkter i denne debat. En
hund har 4 ben og tyngdepunktet nede ved jorden, de kan trække 4 gange deres
egen vægt hvis de vil, især hvis denne dødvægt kun balancerer på et par
småbitte str. 35 og ingen forankring i toppen

Det er også vigtigt at det er konen i familien her som går til træning med
hunden tror jeg, "far" kan ikke tage afsted og komme hjem med en færdig
pakkeløsning, for så er det kun ham den vil adlyde 100%. Når man ikke har
mere vægt bag sig, er det vigtigt hunden har respekt for en gennem dagligt
arbejde, ellers vil hun blive slæbt hen ad jorden også af en golden
retriever. Fordi den ser sød ud trækker den ikke mindre! (og vejer i øvrigt
mere end en labrador) Og er ejeren usikker vil der næsten altid opstå de
situationer hun er bange for - derfor skal HUN lære at styre hunden så hun
føler hun har kontrollen.

Problemet med en rottweiler kan være at den også prøver at passe på når den
ikke skal - og så KAN man bare ikke holde den.

Jeg ville kigge efter en hund af let bygning, ikke over 30 kg. Eksempelvis
Hovawart eller Tervueren/Malinois.

:Pia

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-12-03 14:45

> [...]
> egen vægt hvis de vil, især hvis denne dødvægt kun balancerer på et par
> småbitte str. 35 og ingen forankring i toppen

hejsa

Ved godt det her er lidt i ekstremerne men det med fire gange den vægt holde
ikke helt :

Sakset fra : http://www.geocities.com/Heartland/Park/4853/eng/sports.htm

The main point here is the harness. It's a totally different from the
X-back, called H-back or pulling harness. The freight harness distributes
better the load and gives different kind of movement to the dog. In the back
part of the harness there is a rod to prevent the lower part of the harness
from bothering the dog's hind legs while pulling. The sport consist in
weightpulling competitions. A dog weighting 27.5 kg can pull up to 909Kg.

Martin

Fra : Pwh

Dato : 03-12-03 11:54

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> uden tvivl også vil beskytte hende fint, men det lyder mere som om
> der er behov for en "skræmmehund" som ikke må skræmme ejeren - og det

Nu var det jo ikke mig der anbefalede en hund i Labstørrelse, men kæresten selv
der åbenbart følte sig mere tryg ved en hund på den størrelse, og det må værer hendes egen vurdering.
Sådan som jeg læser Jimmys oprindelige indlæg var de på udkig efter en rar og håndterbar hund
som samtidig kunne passe på hus og hjem. Det synes jeg da ikke der er noget galt i, det er da det
eneste arbejde som Tyson har her i huset, at han skal holde ubudne gæster væk når jeg ikke er hjemme.
Og til det formål skal hunden nok have en vis fysisk størrelse før det har nogen effekt, med mindre
man går over i at få en kamphund af en given race.

/Jens

Fra : Jimmy

Dato : 03-12-03 12:59

> [...]
selv
> der åbenbart følte sig mere tryg ved en hund på den størrelse, og det må

Præcis.

> Sådan som jeg læser Jimmys oprindelige indlæg var de på udkig efter en rar
og håndterbar hund
> som samtidig kunne passe på hus og hjem.

100% korrekt fortolket.

Beklager hvis mit indlæg var mangelfuldt/misvisende.

Jeg har følgende behov/ønsker:
- En hund der kan beskytte min kæreste når hun går me den
- En hund der kan beskytte hjemmet i nogen grad
- En hund jeg kan løbe med
- En hund der er fornuftig omkring børn
- En hund der også giver mig udfordringer, når vi er ude at lege

Hun har følgende behov/ønsker:
- En hund hun kan styre via kommandoer
- En hund der er fornuftig omkring børn

Det er hende, der skal til hundetræning med den.

Som jeg læser Jens' og andres beskrivelser opfylder en blanding af
Rottweiler og Labrador de behov ret præcist.
Det er muligt hunden er for stærk til at hun fysisk kan styre den, men det
må vi tage med, da andre jo også siger at Labrador i sig selv er for stærk.

Mvh
Jimmy

Fra : Pwh

Dato : 03-12-03 14:24

Jimmy wrote:

> 100% korrekt fortolket.
>
> Beklager hvis mit indlæg var mangelfuldt/misvisende.

Dit oprindelige indlæg kunne måske godt misfortolkes hvis det var det man ønskede ;)
Men jeg synes da at du i dine følgende indlæg gav ret tydeligt udtryk for hvad formålet var med en hund.

> [...]
> Det er muligt hunden er for stærk til at hun fysisk kan styre den,
> men det må vi tage med, da andre jo også siger at Labrador i sig selv

En blanding af Lab/Rotte kan jo godt gå hen og blive en stor og tung hund.
Jeg mener at en Rotte let kan komme til at veje 60-70kg.
Så hvis det er den blanding der appelerer til jer kan i jo satse på en tæve,
de bliver jo generelt lidt mindre en hannerne.
Og rent beskyttelsmæssigt tror jeg uden at have den store forstand på det,
at der ikke er forskel på tæver og hanner.
Meget af det ligge jo også i den præventive effekt som en større hund har
blot ved sin fremtoning, det er jo ligesom med os mennesker. Et stort brød
har lettere ved at slippe for at skulle bevise at han kan slås end en lille gnom
der måske har lært kampsport ;)

/Jens

Fra : Søren

Dato : 05-12-03 15:44

> [...]
> blot ved sin fremtoning, det er jo ligesom med os mennesker. Et stort brød
> har lettere ved at slippe for at skulle bevise at han kan slås end en

Rent faktisk er det lige omvendt.

Ingen provokerer en lille fyr, for man får jo ikke meget respekt fra
vennerne ved at tæske en mand på 60 kilo.
Mange provokerer fyren på 110-115 kilo, for der er respekt fra vennerne hvis
man får ham ned og lægge.

At den lille fyr så mange gange teknisk er bedre til at slås er en anden
sag.

/Søren

Fra : Pwh

Dato : 05-12-03 15:57

Søren wrote:

> [...]
> vennerne hvis man får ham ned og lægge.
>
> At den lille fyr så mange gange teknisk er bedre til at slås er en

Det kan du godt til dels have ret i, men min erfaring er altså at et stort
brød indgyder mere respekt end en lille gnom. Når folk er i byen og har
drukket sig fulde er det rigtigt at det tit forholder sig sådan som du skriver.
Men i hverdagen hvor folk tænker lidt over hvad de gør, så har en stor HA'er
altså lettere ved at indgyde frygt ved sin fremtoning end en lille kontornusser.
Det var det forhold som jeg dragede paraleller til mht hunde, en Rotte på 70kg
skræmmer altså lettere en evnt overfaldsmand væk ved sit udseende en en Beagle gør.

/Jens

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 03-12-03 09:51

> [...]
>Så jeg i en tilspidset situation kan bremse ham fysik og ikke kun skal stole på at jeg kan

,,,ja hvis flere bare ville lytte til det du har skrevet ! jeg giver
dig helt ret, man skal være fysisk stærkere end sin hund, for selv om
folk tror at de har åhh så meget styr over deres hund så har jeg
oplevet flere gange at den simpelthen trak dem omkuld hev dem hen af
jorden for at komme over og slås med en anden hund, og så står den
lille pige bare der og ser forviret ud med tårer i øjene ! Hold kæft
hvor er jeg træt af folk der vælger hunde der er for store til dem !

mit råd ville være en schæfertæve nogle af dem er ret små og hurtige
og også de pæneste efter min mening, sådan en er til at holde da de
ikke vejer så meget som en anden også skrev, min hund leger med et par
stykker af de små schæfere som _ikke_ har gået til træning men godt
ved hvad det vil sige at passe på deres ejer aligevel, og så bliver
man da ikke overfaldet. En labrador vil aldrig kunne virke som en
rigtig vagthund, måske den kan trænes op til det men det vil være synd
efter min mening, da det er imod dens natur at være fjendlig over for
nogen som helst.

Fra : JSC

Dato : 03-12-03 15:45

"Jimmy" <nyhedsgruppe2@get2net.danmark> skrev i en meddelelse

> Jeg er helt enig med dig.
> Problemet er, at min kæreste vejer 45 og derfor ikke er rigtigt frisk på
en
> hund, der er ekstremt meget stærkere end hende...

Om du vælger en hund på 35 kg (Lab) eller en 55 kg ("Rotte") er helt
underordnet i den sammen hæng - De kan begge sagtens given hende en tur hen
af fortovet - Lydighed er altafgørende i den sammenhæng. Så pas på at
størrelsen ikke giver en falsk tryghed i den sammenhæng...

/Jørgen

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 03-12-03 00:13

On Tue, 2 Dec 2003 18:06:14 +0100, "Jimmy"
> [...]

>det er en hun eller han-hund?
>
>Hvor finder man en sådan skole i kbh-området (Herlev)?

Jeg forstår ikke helt hvad det er for noget med at hunden skal lære at
beskytte. Hvis det er noget med at den skal lære at bide mennesker på
kommando, så er det altså i Danmark forbudt at bruge sin hund som
våben.

Hvis du tænker på at den skal være vagtsom så er det noget hunde er
født med i større eller mindre grad. De fleste hunde vil forsvare
deres ejer hvis han/hun bliver angrebet personlig, det behøver de ikke
lære.

Men har du egentlig ikke bare brug for at hunden ser tilstrækkelig
afskrækkende ud? Hvad med en brun labrador?

Held og lykke med det.

Mvh
Søren

Fra : Søren

Dato : 05-12-03 15:49

> [...]
> beskytte. Hvis det er noget med at den skal lære at bide mennesker på
> kommando, så er det altså i Danmark forbudt at bruge sin hund som

Ikke altid.
Ved et fysisk overfald på ens person må man reagerer med nødværge.
Dette inkluderer brug af hund.

/Søren

Fra : Pwh

Dato : 05-12-03 17:19

Søren wrote:

> Ikke altid.
> Ved et fysisk overfald på ens person må man reagerer med nødværge.
> Dette inkluderer brug af hund.
>
> /Søren

Jeg ville i et sådant tilfælde hvor nogen overfaldt mig og Tyson gnaskede dem
i stykker da også værer ligeglad med hvad loven foreskriver.

/Jens

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 05-12-03 20:41

On Fri, 5 Dec 2003 15:49:01 +0100, "Søren" <soren@ingenmail.dk> wrote:

>Ikke altid.
>Ved et fysisk overfald på ens person må man reagerer med nødværge.
>Dette inkluderer brug af hund.
>
>/Søren

Det er interessant det du nævner, man skal dog huske at nødværgen skal
stå i forhold til angrebet. Kender du eksempler fra retspraksis på
nødværge med brug af hund?

Mvh
Søren