Nyhedsgruppe for brugshunde.
Fra : Eifelvuf

Dato : 01-12-03 20:54

Platoon....

Det har været forsøgt før - se hér :
http://www.kandu.dk/dk/news/334870/groupid/20701

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Carina Graversen

Dato : 02-12-03 07:52

> Det har været forsøgt før - se hér :
> http://www.kandu.dk/dk/news/334870/groupid/20701

Forsøgt og forsøgt ... der har været spurgt lidt her i gruppen om holdningen
til at oprette en ny gruppe .

Måske skulle der laves et forslag til en fundats, og så køres en OTD via
dk.admin ???

Hilsen
Carina
- Der gerne skal støtte et forslag om en brugshundegruppe

- - -
Danske redningshunde - I Aalborg...
http://www.redningshund.dk/aalborg/

Fra : Søren Jensen\(9800\)

Dato : 01-12-03 22:45

"Carina Graversen" <ina-fjerndette@redningshund.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hilsen
> Carina
> - Der gerne skal støtte et forslag om en brugshundegruppe

Jeg støtter også et forslag om en brugshundegruppe.

--
Venlig hilsen.
Søren Jensen.( 9800 Hjørring )

Fra : Carina

Dato : 01-12-03 23:42

Jeg syntes også det kunne være spændende med en gruppe for brugshunde.

--
/Carina
www.aussies.dk

Fra : Bjarne Laursen

Dato : 01-12-03 23:15

Vedr. denne og tidligere tråd om brugshunde:

For at alle kan forstå, hvad der menes skal det nok defineres som træning
for hunde af tjenestehunderacer og racer som trænes i programmer som ligner
de internationale herunder Dch, redningshund, PH o.s.v.

Jeg har fået nogen "på lampen" for et par måneder siden, da jeg foreslog det
og overvejer egentlig om man skal lave et forum, hvor vi ikke er topstyret
af en snæversynet moderator.

P.S. Træner riesenschnauzer i primært DCH og Schæferklubben og har i øvrigt
den opfattelse at en hund ikke skal træne programmer, men lære bestemte
ting, som kan bruges i alle foreninger og det virkelige liv. Den er jo
dybest set ligeglad med, hvad klubben hedder.

Mvh

Bjarne

bjarne@SLETriesenschnauzer.dk
www.riesenschnauzer.dk

Fra : Lou

Dato : 02-12-03 10:50

"Eifelvuf" <Eifelvuf.news@kandu.dk> wrote in message news:<3fcb9d76$0$160$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...
> Platoon....
>
> Det har været forsøgt før - se hér :
> http://www.kandu.dk/dk/news/334870/groupid/20701
>
> Med venlig hilsen
>
> Eifel & Co.

Hej...

Ja det har været forsøgt! så vidt jeg husker var der en del
interesserede, men jeg troer ikke der var nogen det tog initativ til
rent faktisk at starte op.
Jeg ville gerne men ved ikke hvordan man gør og hvor meget der
kræves...

mvh
Lou

Fra : Bjarne Laursen

Dato : 02-12-03 11:03

"Lou" <odin@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> rent faktisk at starte op.
> Jeg ville gerne men ved ikke hvordan man gør og hvor meget der

Sidste gang det blev forsøgt blev debatten kørt over i dk.admin, hvor den
ret hurtigt døde. Nok til dels fordi undertegnede mente at bl.a. jagt,
udstilling og et par andre ting ikke skulle omfattes.
Jeg fik i hvert fald besked på, at jeg var enøjet.
Hvis jeg skal være helt ærlig kommer det nok aldrig op at stå fordi
flertallet ikke forstår vores interesse og tror at det at have hund kun kal
være "klappe-kage og pusse-nusse".

Mvh
Bjarne Laursen

bjarne@SLETriesenschnauzer.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 02-12-03 11:17

> Sidste gang det blev forsøgt blev debatten kørt over i dk.admin, hvor den
> ret hurtigt døde. Nok til dels fordi undertegnede mente at bl.a. jagt,
> udstilling og et par andre ting ikke skulle omfattes.

Jeg kan forstå udstilling - en brugshund bruges og en udstilling er ikke
"brug" - men hvorfor ikke jagt? Det er da netop en brugshund. Agillity er på
grænsen efter min mening, men ellers synes jeg da det er ret enkelt at
vurdere om en hund er en brugshund eller ikke.

Mvh Maria

Fra : Lou

Dato : 03-12-03 13:29

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message news:<3fcc66ea$0$27398$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

> Jeg kan forstå udstilling - en brugshund bruges og en udstilling er ikke
> "brug" -

hej...
øhhh, udstillingshunde brugstrænes også i ipo, bhp, ph, ellers kan de
jo ikke kåres...og der det er vel ikke et problem at diskutere lidt
udstillingsteknink i sådan en gruppe ? brugshunde der skal kåres skal
jo også igennem en udstilling!

Ideen med en gurppe der diskuterer brugshund er jo at der er et forum
med samme interesser - ikke et ondt ord om dem som har klappehund, men
de har jo ikke den store forståelse for brugsarbejdet, og det er altså
lidt træls at blive sablet ned af nogle der ikke forståer hvad
brugsarbejdet går ud på! vi har jo ikke den samme tilgang til
tingene...mth jagthunde, så trænes de jo helt forskelligt fra
brugshunde, så jeg troer ikke at vi har så meget at bidrage med til
hinanden...

mvh
lou

Fra : Bufas

Dato : 05-12-03 00:19

odin@paradis.dk (Lou) skrøv i
> [...]
> tingene...mth jagthunde, så trænes de jo helt forskelligt fra
> brugshunde, så jeg troer ikke at vi har så meget at bidrage med til

mja..... jeg vil nu ikke give dig helt ret.....

en brugshund er nu en gang en brugshund, om den så er køn eller ej !!!

det er forskelligt for hva race hva der skal til for at "kåres" som
brugshund.....

de "gængse" racer som rotter, sch m.fl. skal kåres ja, men vi andre har
jo oxo hunde.... er de så ikke brugshunde ???

Men nej, udst. har INTET at gøre med brugshunde, efter MIN mening...

mvh

Bufas,
som har en smuk hund, men har ingen brughundstandard.....

--

ICQ # 44 63 61 65
Husk hundechat hver søndag fra kl 20 på www.hundechat.dk

Fra : Bufas

Dato : 05-12-03 00:23

Bufas <bufas@MØGhund.dk> skrøv
> Men nej, udst. har INTET at gøre med brugshunde, efter MIN mening...
>
> mvh
>
> Bufas,
> som har en smuk hund, men har ingen brughundstandard.....

Skal måske lige her tilføje at jeg selv mener jeg har en brugshund......

/Bufas

Fra : Claus

Dato : 05-12-03 02:30

"Bufas" <bufas@MØGhund.dk> skrev i en meddelelse
> Bufas <bufas@MØGhund.dk> skrøv
>
> Skal måske lige her tilføje at jeg selv mener jeg har en brugshund......

Det er jo godt der er der synes at den er en brugshund. *LOL*

Claus

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 02-12-03 13:07

"Bjarne Laursen" <ingen@ingen.dk> escribió

> Hvis jeg skal være helt ærlig kommer det nok aldrig op at stå fordi
> flertallet ikke forstår vores interesse og tror at det at have hund kun
kal
> være "klappe-kage og pusse-nusse".

Det komme ikke op at stå indtil der er beviselig eksisterende traffik om
emnet i de danske nyhedsgrupper - og det er der ikke. Det har intet med
folks personlig holdninger om hunde at gøre.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Claus

Dato : 02-12-03 14:39

"Eifelvuf" <Eifelvuf.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> Platoon....
>
> Det har været forsøgt før - se hér :
> http://www.kandu.dk/dk/news/334870/groupid/20701

Hej

Hvorfor kan vi ikke snakke om brugshunde her i ng.??

Claus

Fra : Bjarne Laursen

Dato : 02-12-03 17:05

"Claus" <Mito.FJERNDETTE:@niksadslhome.dk> skrev i en meddelelse

> "Eifelvuf" <Eifelvuf.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> Hej
>
> Hvorfor kan vi ikke snakke om brugshunde her i ng.??
>

> Claus

Fordi flertallet af brugshundefolket er meget kontante og holder sig til det
som det handler om. De gider ikke bladre igennem alle røverhistorierne og
derfor holde de sig væk.
En jagthund er en brugshund - ja. Men den bruges til jagt.

I de sidste 40-50 år er en brugshund = tjenestehunderace. Disse racer og
lignende(evt. blandinger trænes i mere konkurrenceprægede
discipliner/programmer, hvilket ligger meget fjernt fra eks. jagthundenes
markprøver. Iøvrigt vil jeg tro at der i DCH trænes flere jagthunde end der
nogensinde kommer på jagt i Danmark.
Det kan godt være det er forkert, men sådan er det bare og det er ikke noget
jeg har fundet på.

Bjarne Laursen

Fra : Per

Dato : 02-12-03 17:16

On Tue, 2 Dec 2003 17:04:32 +0100, Bjarne Laursen wrote:

> [...]
> nogensinde kommer på jagt i Danmark.
> Det kan godt være det er forkert, men sådan er det bare og det er ikke noget

Nu røg jeg lige af i svinget. Trænes der ikke også flere tjenestehunde
(hvad det så er for en størrelse) end der nogensinde kommer i tjeneste.
Træningen går vel også ud på at få noget positivt at beskæftige sig selv og
sin hund med? Noget af det den er "lavet" til.

MVH
Per (Der har jagthund der kommer på jagt, men det er jo ganske få dage ud
af årets 365)

Fra : JSC

Dato : 02-12-03 17:19

"Bjarne Laursen" <ingen@ingen.dk> skrev i en meddelelse

> En jagthund er en brugshund - ja. Men den bruges til jagt.

Og hvad så - Er det bedre med en Schæfer der trænes og bruges til
konkurrence ??

> [...]
> lignende(evt. blandinger trænes i mere konkurrenceprægede
> discipliner/programmer, hvilket ligger meget fjernt fra eks. jagthundenes

Har du nogensinde set en vinderklasse markprøve under DRK - Det er vist en
del jægere som syntes at det er mere konkurrence en jagt....

>Iøvrigt vil jeg tro at der i DCH trænes flere jagthunde end der
> nogensinde kommer på jagt i Danmark.

Hvad er det du prøver at sige med dette??

Jeg syntes det kunne være fint med en opdeling af gruppen i: "familiehunde"
som nok vel have fokus på dagligdagens ve og vel. Kontra "brugshunde" som
kunne have mere fokus på træningsmetoder.... Om der så skal diskuteres
træning til; Lydighed, jagt, spor osv.. er vel underordnet vi kan vel alle
lære lidt.....

Mvh.
Jørgen

Fra : Claus

Dato : 02-12-03 17:42

> [...]
der
> nogensinde kommer på jagt i Danmark.
> Det kan godt være det er forkert, men sådan er det bare og det er ikke

Hej Bjarne

Og du tror ikke at alle de "mindre kontante" vil læse med og blive forarget
i en brugs ng.?
Jeg vil tro at i en brugs ng. vil der være lige så mange negative
kommentarer ang. brugs træning som der er her.

Claus

Fra : dpl

Dato : 02-12-03 17:54

Hejsa!
Nyhedsgrupper oprettes når der er tilstrækkelig trafik om et enkelt
emne, til at retfærdiggøre at emnet får sin egen gruppe. Dvs. der bliver
ikke oprettet grupper på baggrund af ikke-eksisterende trafik.

Jeg fornemmer at man her måske ønsker en mere "lukket" gruppe, hvor man
diskuterer enkelte emner, i stedet for her på usenet, hvor alle skøre
kugler jo kan komme med alle de indlæg de ønsker. Og desværre ofte gør det.

I stedet vil jeg da foreslå at noget tager initiativ til at lave en
brugshunde-mailgruppe i stedet. Det er nemt og hurtigt, og man kan i
princippet sortere præcis hvem man vil fra. Jeg har selv stor glæde af
de race-specifikke yahoo-grupper, og det lader til at være snyde-let at
oprette en ny.

Jeg skal gerne oprette og starte en gruppe hvis der er interesse?

Hilsen Dorthe, DcH lydighed og agility

Fra : Bjarne Laursen

Dato : 03-12-03 14:36

Måske en mulighed at oprette et forum eller group.
For at slå helt fast hvad jeg mener med brugshunde(der er sikkeert nogen der
ikke kan eller vil forstå det)

De af FCI anerkendte brugshunderacer er:

Schæfer
Boxer
Briard
Dobermann
Groenedael
Hovawart
Lakenois
Malinois
Retriever
Riesenschnauzer
Rhodesian Ridgeback
Tervueren
Rottweiler
Sennenhund
Bouvier des Flandres

Med hensyn til min opdeling/ønske om at frasortere bl.a. jagthunde kan jo
meget passende tage udgangspunkt i DKK, som holder tingen skarpt adskilt:
Lydighed (alle racer)
Markprøver(godkendte racer)
Agility(alle racer)
Brugshunde(ovenstående 15 racer).
Udstilling(en brugshund kan altid udstilles, men en udstillingshund kan ikke
altid bruges).
Sidste parantes er for min regning, men det øvrige er facts.
Hvis vi tager f.eks. DCH-programmet med til brugsprøveprogrammerne bliver
tingene mindre "racistiske" og flere hunde, med eller uden stambog, kan være
med. Den eneste forudsætning er vel at de kan klare det rent fysisk.

Bjarne Laursen

Fra : Ukendt

Dato : 03-12-03 14:43

> [...]
være
> med. Den eneste forudsætning er vel at de kan klare det rent fysisk.

Hvad hører hyrdehunde under ?
F.eks Border Collie og lignende racer, der jo kan være ganske dygtige (
brugs) hunde.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : JSC

Dato : 03-12-03 14:47

> [...]
> meget passende tage udgangspunkt i DKK, som holder tingen skarpt adskilt:

Problemet er bare lige at DKKs markprøver tager udgangspunkt i stående hunde
til deres jagtprøver - Det udelukker som minimum alle retrievere og
spaniels. Så jeg tror at der et par stykker det vil blive lidt kede af at
DKK skulle definere hvad en jagthund er.....

Nu stammer mit kendskab til træning af de såkaldte brugshunde fra tv
udsendelsen omkring politihunden Kato/Cato - For mig at se var det 90%
lydighed/kontakt til føreren med lidt special decipliner - Alt i alt mange
principper der også kan bruges ved alt andet træning og derfor interessant
for flere end lige politifolk....

Jørgen
Der åbenbart har en brugshund (retriever) som bruges til jagt