at begynde med saltvand
Fra : Thomas Kristensen

Dato : 01-12-03 13:05

TIl NG

Jeg har et 85 L akvarie med alukant med armatur til et rør,
varmelegeme og en lille indvendig pumpe på 200 ltr.
Jeg har planer om at prøve at lave et lille saltvandsakvarie med disse
ting og i den forbindelse har jeg et par spørgsmål. Mine planer er som
udgangspunkt at få fat i nogle levende sten, et par rejer, nogle få
fisk, evt et par damsel og en gul kirurg, og et par koraller, evt en
søanemone med et par klovnfisk. Bundlaget havde jeg tænkt skulle være
sand.

Jeg ville dog gerne have et par kommentarer fra erfarne folk omkring:
- lys (hvilket rør skal jeg sætte i)
- pumpe (hvilken skal jeg købe, er klar over 200 ltr er for lille)
- gode råd til begynder koraller/fisk/rejer.
- levende sten, hvad er bedst?
- Er alukanten er seriøst problem?
- andre gode råd til opstart, evt forhandler, jeg bor i Århus.

Mvh. Thomas Kristensen

Fra : Carsten Gall

Dato : 01-12-03 13:15

"Thomas Kristensen" <thomaskkristensen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> - levende sten, hvad er bedst?
> - Er alukanten er seriøst problem?
> - andre gode råd til opstart, evt forhandler, jeg bor i Århus.

Først vil jeg råde dig til at hoppe over på Http://www.nordicreefforum.dk
et forum kun for saltvand.

Som andet punkt vil jeg sige, at de ideer om hvad du vil fylde i akvariet,
ikke lige passer til et akvarie på 85 liter, men snarere et på 400 L.
Med hensyn til forhandler , så smut ud til John i Viby, han burde kunne
vejlede dig, og spore dig ind på den rette vej.
For det du havde sat dig for, er den direkte vej til fiasko.

Carsten

Fra : thomas schreiber

Dato : 01-12-03 20:01

> [...]
> vejlede dig, og spore dig ind på den rette vej.
> For det du havde sat dig for, er den direkte vej til fiasko.

John Olsen bor i Risskov :oÞ (hvis det er den samme John vi taler om)

--

Venligst, Regards, Grüsse,
-

Fra : Carsten Gall

Dato : 01-12-03 20:31

"thomas schreiber" <bla@bla.com> skrev i en meddelelse

> John Olsen bor i Risskov :oÞ (hvis det er den samme John vi taler om)

Det er lige præcis ham jeg tænker på, men mener at der er kommet nok en i
Århus,
vist nok mere som et "outlet" fra Akvarieselskabet.

Carsten

Fra : thomas schreiber

Dato : 02-12-03 08:30

> Det er lige præcis ham jeg tænker på, men mener at der er kommet nok en
> Århus,
> vist nok mere som et "outlet" fra Akvarieselskabet.
>
> Carsten

Er det http://www.skonning.com/ du tænker på? Han bor i øvrigt også i
risskov :oÞ

mvh
Thomas

Fra : Carsten Gall

Dato : 02-12-03 09:40

> Er det http://www.skonning.com/ du tænker på? Han bor i øvrigt også i
> risskov :oÞ

Lige præcist!

Carsten

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 01-12-03 18:42

> [...]
> fisk, evt et par damsel og en gul kirurg, og et par koraller, evt en
> søanemone med et par klovnfisk. Bundlaget havde jeg tænkt skulle være

Du får flere fisk i, end en af mine naboer har med 600 l vand - ikke at jeg
har forstand på saltvand, men det lyder helt forkert i forhold til hans.

Mvh Maria

Fra : Thomas Kristensen

Dato : 02-12-03 10:52

TAk for svarene, kan godt se ambitionerne vist er lidt for høje... Men
er der en der gider kommentere hvad status er på viden om alu-ramme
til saltvandsakvarier? Jeg har læst en del indlæg både her og på
saltvandssider, men der er tydeligvis ikke enighed.
Er der nogen der har dokumentation for at det kan være et problem, jeg
er klar over at aluminium er skadeligt, men lækker det ud fra en
alukant i saltvand?

Har set andre små saltvandsakvarier så det må være muligt, hvad er en
god ide at sætte i 85 L?

Mvh Thomas Kristensen

Fra : Carsten Gall

Dato : 02-12-03 18:34

> [...]
> alukant i saltvand?
>
> Har set andre små saltvandsakvarier så det må være muligt, hvad er en

Jeg har selv kun haft saltvandsakvarier med aluminiums kant, og har ikke
haft nogen problemmer med
aluminiumen, bevares så tærer den måske op lidt hurtigere, men ikke noget
du overhovedet skal tænke på.
Noget der derimod var lidt af et iritationsmoment, var at der kom vand op
under rammen i toppen, og som så løb ned af ruden. Det kan klares med en fed
stribe silicone, inden der kommer noget i akvariet.

Hvis du bruger google til at søge på nano-reef, som ganske små akvarier
kaldes får du en hel masse hits,
blandt andet http://www.nano-reef.com/

Carsten