Hvilket middel til anti-rust ?
Fra : Jens

Dato : 03-12-03 12:30

Hej

Jeg har en gammel corolla, hvor der er en del overfladerust i
reservehjulsbrønden i bagarummet.

Jeg har tænkt på at slibe det rent, male det med noget zinkspray og noget
andet... og så pladre det til med et eller andet -beskyttende oliestads..

1) Så er mit spørgsmål: Hvad skal man købe i Harald Nyborg af det stads...

Tectyl Hulrumsbeskyttelse ?

Tectyl Bodysafe ?

Eller noget andet

2) Karrosseripladen der går under dørene i hele bilens længde er fin og
pæn (jeg kan sgu ikke lige huske, hvad den helt præcist hedder) Men det
bliver den vel ikke ved med at være. Findes der noget i samme dur, jeg kan
"imprægnere" den med..?

kloge svar og erfaringer modtages med tak

Jens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 03-12-03 12:42

Jens wrote:

> [...]
> Jeg har tænkt på at slibe det rent, male det med noget zinkspray og
> noget andet... og så pladre det til med et eller andet -beskyttende

Det lyder fint at slibe det ned og at grunde med zinkspray. Husk at tykkelse
pålakeringen i sig selv er en kvalitet med zinkspray.

> 1) Så er mit spørgsmål: Hvad skal man købe i Harald Nyborg af det
> stads...

Det er ikke nødvendigt at bruge noget, hvis du sliber pænt ned og grunder.

Men med gamle halvrustne biler bør du generelt anvende en oliebaseret
rustbeskyttelse.

> 2) Karrosseripladen der går under dørene i hele bilens længde er
> fin og pæn (jeg kan sgu ikke lige huske, hvad den helt præcist
> hedder)

Det hedder et panel.

> Men det bliver den vel ikke ved med at være. Findes der
> noget i samme dur, jeg kan "imprægnere" den med..?

Gå panelet efter for stenslag og små rustpletter. Fjern disse med sandpapir
og mal med grunder. "Overtræk" derefter hele panelet med sort hærdende
undervognsbeskyttelse, der kan males over, hvis du har lyst. Har bilen før
været undervognsbehandlet sprøjter du hulrumsbeskyttelse ind i panelerne af
de i forvejen borede huller. Hvis der ikke allerede er huller, kan du som
regel komme ind i panelet ved at afmontere plastic-kappen inde i kabinen.
Den spraydåse, som du køber, skal have en lang slange med dyse i enden.

--
Jan W Nielsen

Fra : Jens

Dato : 03-12-03 12:57

Hej Jan

tak for dit gode og hurtige svar

mvh
Jens

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 03-12-03 13:16

On Wed, 3 Dec 2003 12:57:20 +0100, "Jens" <jensisverige26@hotmail.com>
wrote:

> tak for dit gode og hurtige svar

D.f.b. on-line

/Mogens

Fra : LR

Dato : 03-12-03 13:03

> [...]
> andet... og så pladre det til med et eller andet -beskyttende oliestads..
>
> 1) Så er mit spørgsmål: Hvad skal man købe i Harald Nyborg af det

To muligheder:

1) Det letteste er en kombination af hulrumstectyl og undervognsmasse på
spraydåse. Spray først med hulrumstectyl og lad det tørre godt til næste
dag! Spray derefter med undervognsmasse. Brug hulrumstectyl, ikke fx
hulrumsdinitrol, da det er for svagt som underlag. Det er også vigtigt at
bruge underlaget, da undervognsmasse påført med spraydåse er porøst pg.a.
fordampende drivgasser (eget eksperiment) og derfor nok ikke er
tilstrækkeligt.

2) Det bedste er dog undervognsmasse alene, påført med kompressor eller
pensel (men et svineri).

Mvh,

Lasse