Tågelygter ? (foran)
Fra : Kim Hansen

Dato : 03-12-03 10:12

Hej!

Hvordan er det lige med tågelygterne foran, må de godt benyttes som kørelys
? og er det tilladt at køre med både tågelys og alm. nærlys tændt når der
ikke er nogen tåge ?
Jeg spø'r fordi der efterhånden er rigtig mange der kører med både
tågelygter og nærlys tændt, og på våd vej er alt den lys fra modkørende ret
træls.

Mvh. Kim

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-12-03 10:15

"Kim Hansen" <futtown@hotmail.com> wrote in message
> Hej!
>
> Hvordan er det lige med tågelygterne foran, må de godt benyttes som
kørelys
> ?

Ja, hvis nærlyset ikke er tændt.

> og er det tilladt at køre med både tågelys og alm. nærlys tændt når der
> ikke er nogen tåge ?

Nej.

> Jeg spø'r fordi der efterhånden er rigtig mange der kører med både
> tågelygter og nærlys tændt, og på våd vej er alt den lys fra modkørende
ret
> træls.

JA, men det er tåberne desværre ligeglade med.

--
mvh/rg. Christian
( som har tåbelygter på bilen, men bruger dem meget sjældent)

Fra : jan@stevns.net

Dato : 03-12-03 17:12

"Kim Hansen" <futtown@hotmail.com> skrev :

>Hvordan er det lige med tågelygterne foran, må de godt benyttes som kørelys

Ja.

>? og er det tilladt at køre med både tågelys og alm. nærlys tændt når der
>ikke er nogen tåge ?

Nej.

>Jeg spø'r fordi der efterhånden er rigtig mange der kører med både
>tågelygter og nærlys tændt, og på våd vej er alt den lys fra modkørende ret
>træls.

Det er de "rigtigt mange" der er på gale veje

Fra : Søren Christensen

Dato : 03-12-03 20:04

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Ja.

Kun uden for lygtetændingstid.

> Det er de "rigtigt mange" der er på gale veje
> --

Ikke slemt om dagen, men slemt om aftenen og især når vejene er våde.

Venligst

Fra : jan@stevns.net

Dato : 03-12-03 20:55

"Søren Christensen" <Soren_HelskovFjernmig@webspeed.dk> skrev :

>Kun uden for lygtetændingstid.

Eftersom kørelys ikke må benyttes i lygtetændingstiden, er det jo
nærmest underforstået ;)

Fra : Ukendt

Dato : 03-12-03 23:05

> Eftersom kørelys ikke må benyttes i lygtetændingstiden, er det jo
> nærmest underforstået ;)

Er du sikker? - så er der sgu MANGE som er galt på den

Fra : jan@stevns.net

Dato : 03-12-03 23:20

"Thomas Rybak" <rybakATadslhome.dk> skrev :

>Er du sikker? - så er der sgu MANGE som er galt på den

Jada.

færdselslovens § 33. (citat)

Ved kørsel i lygtetændingstiden skal de påbudte lygter holdes tændt.
^^^^^^^

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-03 00:29

Jeg er ikke helt sikker på om du fangede den, men han skrev netop at man
IKKE måtte bruge nærlys i lygtetændingstiden

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-12-03 00:42

"Thomas Rybak" <rybakATadslhome.dk> wrote:

> Jeg er ikke helt sikker på om du fangede den, men han skrev netop at man
> IKKE måtte bruge nærlys i lygtetændingstiden

Han skrev kørelys. Kørelys og nærlys er ikke det samme

--
Martin Johansen
Ny på usenet? Se http://www.usenet.dk for en god start!

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-03 15:19

Godt, så er der vist noget der er glippet i min køreundervisning

Hvad er så foskellen, bruger man ikke nærlys som kørelys eller hvad?

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-12-03 17:22

"Thomas Rybak" <rybakATadslhome.dk> skrev i en meddelelse

Først.

Gider du ikke citere under det du kommenterer?

> Hvad er så foskellen, bruger man ikke nærlys som kørelys eller hvad?

Kørelys = enten pos. lys + tågelygter eller pos. lys + nærlygter.
Kørelys med tågelygter = Pos. lys + nærlygter + tågelygter

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-12-03 12:56

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message
> "Thomas Rybak" <rybakATadslhome.dk> skrev i en meddelelse
>
> Først.
>
> Gider du ikke citere under det du kommenterer?

> Kørelys = enten pos. lys + tågelygter eller pos. lys + nærlygter.

Sådan !!
> Kørelys med tågelygter = Pos. lys + nærlygter + tågelygter

Men denne mulighed må man ikke

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 05-12-03 18:27

> Men denne mulighed må man ikke

Jo, når det er tåget....

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Kasper

Dato : 05-12-03 00:39

"Thomas Rybak" <rybakATadslhome.dk> wrote in message
> Godt, så er der vist noget der er glippet i min køreundervisning
>
> Hvad er så foskellen, bruger man ikke nærlys som kørelys eller hvad?

Jo det gør man. Forskellen som jeg lærte den for mange år siden til
teoriundervisningen er som følger:

Kørelys er det lys som tænder på bilen når du drejer nøglen. Nærlys er det
lys der tænder på bilen når du drejer din blinker-stilk eller hvor du tænder
dit lys henne.
Det er ganske vist de samme pærer der lyser foran og bag på bilen,
forskellen ligger i hvordan bilen "opfører sig".
Med kun kørelyset tændt kan du jo som bekendt ikke tænde (og holde) dit
fjernlys tændt konstant. Forskellen er derfor også, at hvis du kører om
natten og kun kører med kørelys og ikke nærlys, hvis din bil så sker en fejl
af en art på din bil og motoren går ud, så slukker alt lyset på bilen også -
har du derimod nærlyset tændt, vil der stadig være lys på bilen selvom
motoren er slukket.

Kasper
_______________

Renault 19 RT 1,8 Sedan, 1993.
. . . Og så er den blå!!

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 05-12-03 07:04

"Kasper" <bashful@dette-skal-slettes-wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> Med kun kørelyset tændt kan du jo som bekendt ikke tænde (og holde) dit
> fjernlys tændt konstant.

Det kan jeg nu sagtens....

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Kell

Dato : 14-01-04 02:53

Det findes flere typer Kørelys.

Nogle typer , er det ekstra monteret lygter , hvor der sidder en modstand
som dæmper det en lille smule i forhold til Nærlyset , andre typer er det
Nærlyslygten , som har fået en kørelys relæ , som dæmper det tilsvarende.
Andre gange er det bare nærlyset , som automatisk tænder , ved hjælp af et
kørelysrelæ, uden lysdæmpning.
osv....
Hvorom alting er, så skal minimum nærlyset bruges /anvendes ved nedsat
sigtbarhed .
Såsom regnvejr -Tåge- og normal lygtertændings tider ...
Så medmindre at det er højlys dag ( sommerdag ) , kan kørelyset i
princippet ikke anvendes groft sagt... he he he.

Dem med Tågelygter( Kurvelygter) foran, hvordan er reglerne for dem.
Jeg har nemlig monteret dem som kurvelys , da de er bedre egnet til dette
formål, ude på de små veje , med skarpe sving , og langs rapsmarkerne med
Rådyr.
Og når de anvendes som kurvelygter er der vel nogle andre regler for hvordan
og hvornår de kan bruges ,, eller hvad...

Eller er det kun i Rally, man må bruge dem..

hilsen Kell

Fra : Ukendt

Dato : 03-12-03 23:06

Hvad er så definitionen på tåge ifølge færdselsloven?

Mvh Thomas

Fra : jan@stevns.net

Dato : 03-12-03 23:21

"Thomas Rybak" <rybakATadslhome.dk> skrev :

>Hvad er så definitionen på tåge ifølge færdselsloven?

Hehe ..... tåge går under betegnelsen usigtbart vejr

og nej - det gælder ikke at folks ruder dugger indvendigt ;)

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-03 00:31

....og hvad er så definitionen på usigtbart vejr? Nogle folk ser fx. bedre
end andre, og visse folk virker som om de lever i en tåge

Hvis der ikke er nogen krystal klar definition, kan kan ikke slå folk i
hovedet med det bagefter. (det er jo derfor vi har så mange regler her i
landt)

Fra : Johnny

Dato : 04-12-03 00:49

> Hvad er så definitionen på tåge ifølge færdselsloven?
>
> Mvh Thomas

Tåge er ikke præcist defineret.

§ 41. Et køretøjs hastighed skal til enhver tid være afpasset efter
forholdene med særligt hensyn til andres sikkerhed. Den kørende skal herved
tage vej-, vejr- og sigtforholdene, køretøjets tilstand og belæsning samt
færdselsforholdene i øvrigt i betragtning. Hastigheden må aldrig blive
større, end at føreren bevarer fuldt herredømme over køretøjet. Der skal
kunne standses på den strækning af kørebanen foran køretøjet, som føreren
har udsyn over, og foran enhver hindring, der kan påregnes. cut-cut-cut

Stk. 2. Kørende skal holde en efter forholdene passende lav hastighed:

1) i tættere bebygget område,

2) når sigtbarheden er nedsat på grund af lys- eller vejrforholdene,

cut-cut-cut

Af disse regler fremgår det at man skal have udsyn over standselængden. Hvis
du bliver nød til at nedsætte farten fordi du ikke kan se langt nok frem i
tågen, må det således være OK at tænde tågelygten.

www.kritikken.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-12-03 08:27

"Thomas Rybak" <rybakATadslhome.dk> wrote in message
> Hvad er så definitionen på tåge ifølge færdselsloven?

Det ved jeg ikke, men mht. tågebaglygten vil jeg mene sigtbarhed (kan man
ikke se de forankørendes lygter) på under 50 m så er tågelygter OK. Ellers
ikke.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-12-03 08:36

> Det ved jeg ikke, men mht. tågebaglygten vil jeg mene sigtbarhed (kan man
> ikke se de forankørendes lygter) på under 50 m så er tågelygter OK. Ellers
> ikke.

Jeg er selv MEGET i mod tågelygter, men 50 m er ikke meget...
Jeg vil sige, at tågelys er i orden, hvis man ikke kan se de normale lygter
på 150-200 m.
Men regel nr. 1 er vigtig. Sluk for h..... dit tågelys, når der kører en bil
bagved.

Mødte en den anden aften i Herning - klart vejr - men fjolset skulle BÅDE
have tågelys tændt foran OG bagpå. Først korte blink med 300 W i nakken,
hjalp ikke. Længere blink med samme 300 W hjalp ikke. Og konstant 300 W
hjalp heller ikke. Fjolset må jo have været blind. Enkelte personer ser sig
sure på folk der tillader at minde dem om deres tågelys - derfor starter jeg
med de korte blink. Men det var ikke et sådan fjols i dette tilfælde - han
slukkede det i hvert fald ikke, da vores veje skiltes....

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-12-03 09:12

Ellers

> Jeg er selv MEGET i mod tågelygter, men 50 m er ikke meget...

Det er det da, du skal jo køre efter forholdene.

> Jeg vil sige, at tågelys er i orden, hvis man ikke kan se de normale
lygter
> på 150-200 m.

Nej, det er alt for langt. Så vil de genere meget.

> Men regel nr. 1 er vigtig. Sluk for h..... dit tågelys, når der kører en
bil
> bagved.

Enig, det gør der næsten altid hvis man vil have en grænse på 150-200 m.

> [...]
> med de korte blink. Men det var ikke et sådan fjols i dette tilfælde - han
> slukkede det i hvert fald ikke, da vores veje skiltes....

Han var vel 100 % klar over det, men mente det så fedt ud (sådan en idiot)

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-12-03 10:07

> Det er det da, du skal jo køre efter forholdene.

Ja, men det er vist bevist at det ikke er alle der gør det (Tænker på
ulykkerne ved kolding i tæt tåge)

> lygter
>
> Nej, det er alt for langt. Så vil de genere meget.

Da ikke, hvis man slukker dem, når der kommer en bagved.
Jeg har som sådan ikke noget imod, at folk bruger deres tågelys - jeg har
bare noget imod, at de ikke slukker det igen...

> Enig, det gør der næsten altid hvis man vil have en grænse på 150-200 m.

Ikke der hvor jeg kører...
Bor du i KBH.?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-12-03 10:09

> Ja, men det er vist bevist at det ikke er alle der gør det (Tænker på
> ulykkerne ved kolding i tæt tåge)

Rigtigt.

> Da ikke, hvis man slukker dem, når der kommer en bagved.
> Jeg har som sådan ikke noget imod, at folk bruger deres tågelys - jeg har
> bare noget imod, at de ikke slukker det igen...

Man kan kende tåberne dagen efter, der kører de stadig rundt med
tågebaglygten tændt.

> Ikke der hvor jeg kører...
> Bor du i KBH.?

Nej ved Århus. Det er meget sjældent der er 200 m mellem bilerne både på
landevej og motorvej.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-12-03 10:20

> Man kan kende tåberne dagen efter, der kører de stadig rundt med
> tågebaglygten tændt.

Nemlig. Og det er det, der er problemet.. Ikke at de har tændt det, men at
de ikke har slukekt det igen. Det burde være et lovkrav at tågelys aut.
slukkes, når bilen slukkes.
Dermed undgår man at dumme bilister stadig kører med tågelys dagen efter.
Jeg ved godt, at nogle - og ældre biler - har dette...

> Nej ved Århus.

Der er jeg opvokset...

> Det er meget sjældent der er 200 m mellem bilerne både på
> landevej og motorvej.

Måske ikke omkring kl. 8 og 16, men på andre tidspunkter er der da - og
specielt på de mindre veje... Jeg har da MANGE gange kørt på både
Silkeborgvej, Oddervej m.fl. hvor der ikke har været mange andre biler på
vejen...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Lars L. Jensen

Dato : 04-12-03 14:04

Hej,

> Først korte blink med 300 W i nakken,

300 Watt? Hvilken bil har så meget lys på og med hvilke pærer? Min Avensis
har da kun 4*55 foran når det lange lys er tændt (4*H7). Med tågeforlygterne
kommer jeg op på 330 Watt, yderligere 2*H7.

Mvh
Lars LJ

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-12-03 14:17

"Lars L. Jensen" <larslindenborg@hotmail.com2> skrev i en meddelelse

> 300 Watt? Hvilken bil har så meget lys på og med hvilke pærer? Min Avensis
> har da kun 4*55 foran når det lange lys er tændt (4*H7). Med
tågeforlygterne
> kommer jeg op på 330 Watt, yderligere 2*H7.

Okay. Jeg afrundede.
2 x 55 W
2 x 100 W
I alt 310 W.

Snart
+ 4 x 100 W
I alt 710 W.

Nej, jeg er ikke mørkeræd....

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-12-03 14:17

> 300 Watt? Hvilken bil har så meget lys på og med hvilke pærer? Min Avensis
> har da kun 4*55 foran når det lange lys er tændt (4*H7).

Er du sikker på at du har 4 x 55? og ikke kun 2?

Fra : Lars L. Jensen

Dato : 04-12-03 22:51

Halløjsa,

> Er du sikker på at du har 4 x 55? og ikke kun 2?

Ja, når de lange er på, så lyser det nære samtidigt.

> Snart
> + 4 x 100 W
> I alt 710 W.
>
> Nej, jeg er ikke mørkeræd....

Hvilken bil kan lovligt bevæge sig med så meget lys? (-:

Mvh
Lars LJ

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-12-03 23:40

"Lars L. Jensen" <larslindenborg@hotmail.com2> skrev i en meddelelse
> Hvilken bil kan lovligt bevæge sig med så meget lys? (-:

Ingen.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-03 15:25

Han blinkede nok 3 gange med 2x50W

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 04-12-03 22:17

On Thu, 4 Dec 2003 14:03:42 +0100, "Lars L. Jensen"
<larslindenborg@hotmail.com2> wrote:

> [...]
>har da kun 4*55 foran når det lange lys er tændt (4*H7). Med tågeforlygterne
>kommer jeg op på 330 Watt, yderligere 2*H7.

Nu snakker folk om både tågeforlygter og tågebaglygter. De eneste biler
jeg pt har haft kørti hra kun været udstyret med tågebaglygter, eller
også så kan jeg bare ikke finde ud af tænde for tågeforlygterne

Men fx min mor og stedfars Seat Cordoba fra sidste år har så vidt jeg
kan prøve mig frem til, ikke tågeforlygter, med mindre som sagt at jeg
"fejlbetjener" bilen.
Flemming Jacobsen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-12-03 23:41

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
> Men fx min mor og stedfars Seat Cordoba fra sidste år har så vidt jeg
> kan prøve mig frem til, ikke tågeforlygter, med mindre som sagt at jeg
> "fejlbetjener" bilen.

Det er vel let at se foran på bilen, om den har tågeforlygter.
Enkelte modeller undtaget, som har tågelyset i samme lygte som de øvrige...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-03 15:27

> Men regel nr. 1 er vigtig. Sluk for h..... dit tågelys, når der kører en
bil
> bagved.

Hvad er så lige idéen med tågebaglyger, det er da netop at dem bagved bliver
advaret om forankørende??

Mvh Thomas

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-12-03 15:45

"Thomas Rybak" <rybakATadslhome.dk> skrev :

>Hvad er så lige idéen med tågebaglyger, det er da netop at dem bagved bliver
>advaret om forankørende??

Ideen er da godt nok, men overdrivelse her, fremmer jo ikke
forståelsen - når ham bagved er klar du er på vej, behøver man jo
ikke blive ved med at råbe "ulven kommer"

Tågebaglygter brugt til at advare dem der ikke kan se gennem tågen er
da fine nok - men brugt som festbelysning af bilen 10 meter bagude,
dur ikke

(well - det skal vel egentligt være "bilen 5 meter bagude..........)

Hvis jeg endeligt har tændt tåbelygterne - bliver de slukket igen, når
jeg kan se en bil bagved tydeligt

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 04-12-03 15:59

jan@stevns.net wrote:

> Hvis jeg endeligt har tændt tåbelygterne - bliver de slukket igen, når
> jeg kan se en bil bagved tydeligt

Det samme her - rart med nogle, der TÆNKER i trafikken.

--
Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 04-12-03 16:07

On Thu, 4 Dec 2003 15:58:51 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Det samme her - rart med nogle, der TÆNKER i trafikken.

Jow, jow - samme her, da :)
Iøvrigt har det ikke en kæft med tåbe-lygter at gøre!

/Mogens

Fra : Thomas Rybak

Dato : 04-12-03 17:14

> Ideen er da godt nok, men overdrivelse her, fremmer jo ikke
> forståelsen - når ham bagved er klar du er på vej, behøver man jo
> ikke blive ved med at råbe "ulven kommer"

Mener du dermed, at hvis du fx. kører et stykke i tåge på motorvejen,
slukker tågebaglygterne hver gang du ser en bil i bakspejlet??

Det må jeg nok sige, at det gør jeg ikke, men hvis tågen letter bliver det
selvfølgelig slukket.

Mvh Thomas

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-12-03 17:25

"Thomas Rybak" <privateREMOVE_THIS@rybakit.dk> skrev i en meddelelse

> Mener du dermed, at hvis du fx. kører et stykke i tåge på motorvejen,
> slukker tågebaglygterne hver gang du ser en bil i bakspejlet??

Jeg tænder MEGET sjældent mine tågelygter, og jeg bliver ikke særlig tit
overhalet, men hvis vejret er til tågelygter, tænder og slukker jeg dem, som
Jan skrev...

> Det må jeg nok sige, at det gør jeg ikke,

Så er du en af dem der får 300 W i nakken...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 04-12-03 18:39

Morten Fruergaard wrote:

> Så er du en af dem der får 300 W i nakken...

Og 380 W fra undertegnede..

--
Jan W Nielsen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-12-03 18:47

> Og 380 W fra undertegnede..

Hvor har du dem fra?

Nu haster det vist med at få de sidste 400 W på...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Tom

Dato : 04-12-03 18:54

> Hvor har du dem fra?
>
> Nu haster det vist med at få de sidste 400 W på...

hmm 2*35W er da bedre end alt det skrammel

--
Tom

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-12-03 18:56

"Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> hmm 2*35W er da bedre end alt det skrammel

Er der 35 W i blåt blink?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Tom

Dato : 04-12-03 18:58

> Er der 35 W i blåt blink?

jeg tænkte på noget HVIDT lys

--
Tom

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 04-12-03 19:27

Tom wrote:

> hmm 2*35W er da bedre end alt det skrammel

Måske nok både rarere og flottere - men ikke stærkere.

Såvidt jeg ved er 35W Xenon omkring 35 % stærkere end de normale 55 W H4/7 -
og dermed afgiver det ikke mere lys end 100 W´ere..

Eller hvad..?

--
Jan W Nielsen

Fra : Tom

Dato : 04-12-03 19:49

> Såvidt jeg ved er 35W Xenon omkring 35 % stærkere end de normale 55 W
H4/7 -
> og dermed afgiver det ikke mere lys end 100 W´ere..
>
> Eller hvad..?

lyset er mere mættet og afgiver ca. 3000 lumen mod de 1000 for en std. H7
55W. En 100W aner jeg ikke hvor meget den afgiver.

--
Tom

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 04-12-03 19:59

Tom wrote:

> lyset er mere mættet og afgiver ca. 3000 lumen mod de 1000 for en
> std. H7 55W. En 100W aner jeg ikke hvor meget den afgiver.

Ok - der må være nogle, der kan huske, hvor vi finder de undersøgelser, der
er af autopærer - mange test har nemlig også nogle 100W´ere med.

Har nemlig nogle gange funderet over det, og mener at jeg engang kom frem
til, at xenon gav omtrent det samme som 100W.

Nu er din jo en Mondeo MK II og har dermed ikke Mk I´erens fuldkommen
skandaløse lys - men hvordan mærker du forskellen..?

--
Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 04-12-03 20:10

On Thu, 4 Dec 2003 19:59:16 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>men hvordan mærker du forskellen..?

Halvt så godt
(det ene lys er defekt, svjh)

/Mogens

Fra : Tom

Dato : 04-12-03 20:20

> Halvt så godt
> (det ene lys er defekt, svjh)

jeg har repareret lyset igen

Tom

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 04-12-03 19:26

Morten Fruergaard wrote:

> Hvor har du dem fra?

2 gange 90 W i nærlys
2 gange 100 W i fjernlys

Når fjernlys aktiveres ved "træk i pinden" deaktivers nærlyset nemlig ikke.

--
Jan W Nielsen

Fra : Peter G C

Dato : 04-12-03 19:35

[klpi]

> 2 gange 90 W i nærlys
> 2 gange 100 W i fjernlys
>
> Når fjernlys aktiveres ved "træk i pinden" deaktivers nærlyset nemlig
ikke.

Sker også her - det er vel ikke ualmindeligt.

Jeg kører med H1'ere - og du?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 04-12-03 19:43

Peter G C wrote:

> Jeg kører med H1'ere - og du?

H4´ere..

--
Jan W Nielsen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-12-03 19:41

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
> Sker også her - det er vel ikke ualmindeligt.

Næ, det tror jeg er tilfældet i alle biler...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Peter G C

Dato : 04-12-03 20:04

meddelelse news:bqnvfp$eg9$2@sunsite.dk...

> Næ, det tror jeg er tilfældet i alle biler...

i 306'eren blinkede (dvs et kort, kort øjeblik hvor der intet lys var) lyset
ved skift fra kort til langt lys.

/Peter

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-12-03 19:39

> Når fjernlys aktiveres ved "træk i pinden" deaktivers nærlyset nemlig
ikke.

Nå, så det er med den på.
Foran....
4 x 5 W = 20 W
2 x 55 W = 110 W
2 x 60 W = 120 W
2 x 100 W = 200 W
I alt 450 W.

Dertil kommer snart 4 x 100 W ekstra...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 04-12-03 20:01

Morten Fruergaard wrote:

> Nå, så det er med den på.

Ha-ha..

> 4 x 5 W = 20 W

Dem kommer der sgu nok ikke meget lys ud af - men der er lys inde i lygten.

> 2 x 55 W = 110 W
> 2 x 60 W = 120 W
> 2 x 100 W = 200 W
> Dertil kommer snart 4 x 100 W ekstra...

Så bliver det jo snart en rigtig trucker-bil..

--
Jan W Nielsen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-12-03 21:28

> Dem kommer der sgu nok ikke meget lys ud af - men der er lys inde i
lygten.

Alt tæller med i kampens hede... .-)

> Så bliver det jo snart en rigtig trucker-bil..

Jep.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-12-03 19:38

"Thomas Rybak" <privateREMOVE_THIS@rybakit.dk> skrev :

>Mener du dermed, at hvis du fx. kører et stykke i tåge på motorvejen,
>slukker tågebaglygterne hver gang du ser en bil i bakspejlet??

Ja - når bilen bagved er på den afstand hvor jeg mener han med
sikkerhed har set mig, så slukker jeg tågelyset bagpå.

(Kan jeg se hans numemrplade, kan han sgu' osse se mig)

Om han så virkeligt også har set mig, ved jeg jo selvfølgeligt ikke et
kvidder om, folk kan jo "overse" det mest besynderlige .... ;)

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-12-03 19:41

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
> Om han så virkeligt også har set mig, ved jeg jo selvfølgeligt ikke et
> kvidder om, folk kan jo "overse" det mest besynderlige .... ;)

Så som blinkende orange lygter i masse vis...
(Ryster_på_hoved.avi)

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-12-03 19:48

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev :

>Så som blinkende orange lygter i masse vis...
>(Ryster_på_hoved.avi)

Ja - sådanne ting ...

Hvis man så lader tanken dvæle lidt, forstår man jo egentligt ikke at
nogen overhovedet bekymrer sig om at tænde tåbelamperne <<grin.avi>>

Fra : Fly Christensen

Dato : 04-12-03 19:53

On Thu, 04 Dec 2003 19:48:16 +0100, jan@stevns.net wrote:

>Ja - sådanne ting ...
>
>Hvis man så lader tanken dvæle lidt, forstår man jo egentligt ikke at
>nogen overhovedet bekymrer sig om at tænde tåbelamperne <<grin.avi>>

Jeg har haft mine tændt to gange på fem år. Der var det altså også så
tåget, at jeg ikke kunne se mere end 50 henholdsvis 100 meter - så hudt
jeg visker. På Autobahn kommer der dog stadig idioter blæsende med 150+
km/t, så der er du nødt til at have dem tændt - indtil sigten bliver
bedre.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-03 15:23

Jeg skulle godtnok ikke nyde noget af kun at holde 50 meters afstand på fx.
motorvej i tåge...

Det lader til at det er en vurderingssag, og vurderer man forkert og det går
galt, ja så kommer de efter én...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-12-03 15:26

> Jeg skulle godtnok ikke nyde noget af kun at holde 50 meters afstand på
fx.
> motorvej i tåge...

Det afhænger vel helt og holdent af hastigheden. 110 er da alt for meget ved
en sigtbarhed på 50 m.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-12-03 16:28

> Det afhænger vel helt og holdent af hastigheden. 110 er da alt for meget
ved
> en sigtbarhed på 50 m.

Enig. Men det er desværre ikke alle der kører efter forholdene...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-12-03 16:30

"Thomas Rybak" <rybakATadslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Det lader til at det er en vurderingssag, og vurderer man forkert og det
går
> galt, ja så kommer de efter én...

Hvis alle bare slukker deres tågelys, når de kan se bilen bagved, må de for
min skyld køre med tågelyset tændt selvom der slet ingen tåge er... For
hvis de slukker det, når de kan se en anden bil er der ingen der bliver
generet af det...

--
Mvh. Morten Fruergaard