oplyst navn via nummerplade???
Fra : knap

Dato : 02-12-03 22:20

Hvor kan man finde frem til ejeren af en bil ud fra nummerplade.

Xpostet i jura, fritid.bil og dk.forbruger

gerne links til nettet eller andet

bj

Fra : C. Caspersen

Dato : 02-12-03 22:23

"knap" <b.h.jensen75@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor kan man finde frem til ejeren af en bil ud fra nummerplade.

I politiets centrale registre. Men du kan ikke.

/Caspersen

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 02-12-03 22:32

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> wrote in message
> "knap" <b.h.jensen75@mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> I politiets centrale registre. Men du kan ikke.

I teorien har du ret, i praksis har jeg hørt om folk der (i forbindelse med
bilhandler) har ringet op til politiet og sagt "Jeg hedder Svend-Bent, og
jeg er ved at købe en bil med nummerblade xx yy yyy. Kan du oplyse mig den
korrekte ejer, så jeg ikke giver kontanter til en forkert" - og fået
udleveret navnet på ejeren.

I Bilbogen (som er offentlig) står der muligvis også noget - eller er det
kun motornummer etc?

--
Anders Vind Ebbesen
Ugebrevet Ignorant: http://www.webbesen.dk

Fra : Ulrik

Dato : 02-12-03 22:35

Den er lagt ud på nette via www.nettidende.dk

Fra : Keld H. Mikkelsen

Dato : 02-12-03 22:50

Ulrik wrote:
> "Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> skrev i en meddelelse

> Den er lagt ud på nette via www.nettidende.dk

Nej, der er også navn og adresse. Hvis bilejeren har betalt kontant, så er
der jo så ligesom ikke så meget hjælp at hente der.

--
mvh. Keld H. Mikkelsen
http://www.jernbanebilleder.dk

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 03-12-03 06:37

"Keld H. Mikkelsen" <mz1456FJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nej, der er også navn og adresse.

Men da ikke reg. nr.
Kun stelnummer.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 03-12-03 02:06

On Tue, 2 Dec 2003 22:34:39 +0100, "Ulrik" <Ubolten@ofir.dk> wrote:

>"Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> skrev i en meddelelse

>Den er lagt ud på nette via www.nettidende.dk

Den er ikke opdateret sidst jeg kiggede i den, min mor og stedfars bil
fremgår nemlig ikke at den når at man søger på bil model og eller type.
Og da den er købt fra ny tvivler jeg på at de har fået den uden at der
er pant i den.
Flemming Jacobsen

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 03-12-03 01:35

On Tue, 2 Dec 2003 22:34:39 +0100, "Ulrik" <Ubolten@ofir.dk> wrote:

>"Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> skrev i en meddelelse

>Den er lagt ud på nette via www.nettidende.dk

Den er ikke faktuel, min mor og stedfars bil fremgår nemlig ikke at den

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 03-12-03 04:00

Anders Vind Ebbesen wrote:

> [...]
> den korrekte ejer, så jeg ikke giver kontanter til en forkert" - og fået

Jeg har et par gange prøvet at ringe til politiet for at få dem til at gøre
noget, ved en bil, der var parkeret helt umuligt. Een gang sagde betjenten,
"Hvis jeg nu giver dig navn og adresse på ejeren, kan du så ikke selv klare
det?".

--
Niels

Fra : Søren R

Dato : 03-12-03 09:38

On Wed, 03 Dec 2003 03:59:31 +0100, Niels Elgaard Larsen
<elgaard@diku.dk> wrote:

> [...]
>"Hvis jeg nu giver dig navn og adresse på ejeren, kan du så ikke selv klare

Jeg tror det er omkring et års tid siden at der var en debat oppe og
køre, fordi Politiet ikke behandlede de data fortroligt nok. F.eks.
når folk stak af fra tankstationer, ringer de ind og beder og navn og
adressen. Det var så åbenbart meningen at Politiet skulle ringe
tilbage, og checke at det var fra den pågældende tankstation etc. men
det undlod man, og det skabte en del utilfredshed.

Så forhåbentlig har de fået strammet op, så diverse rockere ikke kan
finde mit navn og adresse, hvis de engang skulle få lyst til det

----
Søren R

¤ Hader DU en reklame? http://www.hadereklamer.dk ¤

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-12-03 15:36

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse
> "knap" <b.h.jensen75@mail.dk> skrev i en meddelelse

> I politiets centrale registre. Men du kan ikke.

Hvem kan så - udover officielle, danske myndigheder? Jeg har modtaget en
rykker på en P-afgift for en påstået parkering i Sverige. Afgiften blev
udskrevet af et privat, svensk firma og fordringen senere overgivet til
inkasso hos en advokat i Århus. Jeg forespurgte skriftligt denne advokat,
hvorfra han dog havde mine persondata, og fik det svar, at de var indhentet
hos de danske myndigheders centrale register på baggrund af bilens
registreringsnummer. Er det lovlig fremgangsmåde?

--
-Jens B.

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-03 07:25

> "knap" <b.h.jensen75@mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> I politiets centrale registre. Men du kan ikke.

Hvilket får mig til at tænke...Hvorfor ?? .. Alle der har biler tilsalg med
billede streger /dækker nummerpladen til..
?? Er det sådan et undercover trick

LG.

Fra : Mark Sandberg

Dato : 02-12-03 22:24

"knap" <b.h.jensen75@mail.dk> skrev i en meddelelse:

> Hvor kan man finde frem til ejeren af en bil ud fra nummerplade.

Spørg på motorkontoret, efter en meget god forklaring

/Mark.

Fra : Møller

Dato : 02-12-03 23:20

"knap" <b.h.jensen75@mail.dk> wrote in message
> Hvor kan man finde frem til ejeren af en bil ud fra nummerplade.
>
> Xpostet i jura, fritid.bil og dk.forbruger
>

> gerne links til nettet eller andet
>
> bj

Nej og atter nej!

Hvis man får det fra en forhandler eller politiet på baggrund af "en god
historie" har ejeren en nummerpladen en god sag i byretten. da det kan
bruges til chikane!

Det kan heller ikke lade sig gøre i bilbogen, selvom nogen tror det, her
kræves stelnr. og det kan være svært at se i farten.
--
Møller

Fra : Brian k

Dato : 02-12-03 23:43

Møller wrote:

> her kræves stelnr. og det kan være svært at se i farten.

Hehehe (god point)

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 03-12-03 00:46

> Det kan heller ikke lade sig gøre i bilbogen, selvom nogen tror det, her
> kræves stelnr. og det kan være svært at se i farten.

Det kan i tingbogen - i hvert fald omvendt. Har du navnet, og der er pant i
bilen, så får du stelnr (og mærke/årgang).

Mvh Maria

Fra : Calle.

Dato : 03-12-03 06:35

knap wrote:
> Hvor kan man finde frem til ejeren af en bil ud fra nummerplade.

Jeg ringede engang til stationen, de oplyste mig ejeren af bilen jeg spurgte
om uden problemer.

--
Calle

Fra : Johnny

Dato : 03-12-03 13:41

"Calle." <Fake@Fake.Fake> skrev i en meddelelse

> Jeg ringede engang til stationen, de oplyste mig ejeren af bilen jeg
spurgte
> om uden problemer.

Har også prøvet af få navn og adresse før, men det blev vidst lavet om da
der var en sag hvor nogen havde taget et nummer på en en bil fået navn og
adresse og på den måde tømt deres hus for indhold, da de kunne se de var på
vej på ferie i en dyr bil.

Hilsen

Johnny

Fra : Calle.

Dato : 03-12-03 13:48

Johnny wrote:
> [...]
> fået navn og adresse og på den måde tømt deres hus for indhold, da de
> kunne se de var på vej på ferie i en dyr bil.

det er ikke længe siden jeg fik det
--
Calle

Fra : Leonard

Dato : 03-12-03 20:21

"Calle." <Fake@Fake.Fake> wrote:

>det er ikke længe siden jeg fik det

Tømt dit hus, ej hvor surt ...

--
mvh Leonard http://leonard.dk/
Det er en muldvarp på motorcykel!

Fra : Thomas

Dato : 03-12-03 09:49

ring til stationen og fortæl at du blev påkørt eller har påkørt en bil med
det og det reg nummer.

fortæl det var et uheld og bulen var lille men at du gerne vil have rene
linier med modparten.

Så oplyser de gerne navn og adresse

thomas

Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 03-12-03 14:02

Eller siger at du ringer fra en tankstation og manden er lige kørt fra en
benzinregning og du vil gerne have et tlfnr - derfra er der ikke langt til
adressen ;)

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 03-12-03 14:15

On Wed, 3 Dec 2003 09:48:53 +0100, "Thomas" <thomas@4701.dk> wrote:

> [...]
>det og det reg nummer.
>
>fortæl det var et uheld og bulen var lille men at du gerne vil have rene

Hvor fedt er det lige at lyve for politiet?.
Flemming Jacobsen

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 05-12-03 01:00

Thunderbird [7100] wrote:
> Hvor fedt er det lige at lyve for politiet?.

Det gør vi da alle sammen!

mvh
Henning

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 05-12-03 01:12

On Fri, 5 Dec 2003 00:59:59 +0100, "Henning Præstegaard"
<onkelhenning@virker.ikke> wrote:

>Det gør vi da alle sammen!

Da ikke til det plan at man gør det for at unddrage politiet for
oplsyninger du normalt ikke har krav, eller ret til at få at vide.
Flemming Jacobsen

Fra : Nette

Dato : 03-12-03 21:27

"Thomas" skrev i en meddelelse
> fortæl det var et uheld og bulen var lille men at du gerne vil have rene
> linier med modparten.
>
> Så oplyser de gerne navn og adresse

Nu går jeg ikke ind for at man lyver.

Men faktisk var det på den måde, jeg fik navn, adresse og hemmeligt
telefonnummer, på den mand, der for nogle år siden kørte mig ned.
Jeg ringede ganske enkelt til politiet og meldte det. De kunne se, vi havde
samme forsikringsselskab og foreslog derfor, at jeg lige fik hans
oplysninger og selv kontaktede ham, sådan vi selv kunne ordne det. - Jeg bad
ikke engang om det, ville faktisk helst have været fri.

Nette

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 03-12-03 14:08

Fra : Adam Nørregaard

Dato : 03-12-03 14:57

>Hvor fedt er det lige at lyve for politiet?.

Det er jo ikke ulovligt at lyve

Fra : Per Christoffersen

Dato : 03-12-03 15:05

"Adam Nørregaard" <adam.noerregaard@e-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jo ikke ulovligt at lyve

I den situation er det nu nok...

/Per

Fra : Adam Nørregaard

Dato : 03-12-03 15:26

>I den situation er det nu nok...

§?

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 03-12-03 15:31

"Adam Nørregaard" <adam.noerregaard@e-mail.dk>:
> §?

Efter omstændighederne - straffelovens § 165. Dog ikke i alle tilfælde.

"§ 165. Den, der til offentlig myndighed anmelder en strafbar handling, der
ikke er begået, såvel som den, der til sådan myndighed indgiver falske
klagemål, straffes med bøde, fængsel indtil 4 måneder eller under skærpende
omstændigheder med fængsel indtil 1 år."

/kristian

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 03-12-03 16:00

Kristian Storgaard wrote:

> [...]
> indgiver falske klagemål, straffes med bøde, fængsel indtil 4 måneder
> eller under skærpende omstændigheder med fængsel indtil 1 år."

Men eftersom at denne tråd omhandler det at man blot ringer ind og lyver om
en handling som der er begået, kan dette vel ikke sidestilles med en
decideret anmeldelse? Der er vel forskel på en anmeldelse (politiet skal vel
optage rapport osv?) og på at ringe ind og lyve om noget...

Såvidt jeg kan se går § 165 på "Den, der til offentlig myndighed anmelder en
strafbar handling"..... bla.bla.bla osv. Det er vel irrelevant...

Sålænge man ikke har anmeldt noget (men blot løjet overfor politiet), må det
altså være lovligt?

Man kan vel heller ikke tale om at nogen skulle have "indgivet falskt
klagemål", eftersom man da ikke kan tale om nogen decideret "klage"?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 03-12-03 16:37

"Martin Jorgensen" <megafedt@hotmail.com> :

> [...]
vel
> optage rapport osv?) og på at ringe ind og lyve om noget...

Præcis derfor skrev jeg "efter omstændighederne"...

Det er normalt ikke strafbart at lyve for politie, fx. i.f.m. afhøring eller
lignende*. Men lige præcis den situation at man opdigter et forhold, som
muligvis kan give anledning til efterforskning kan i nogle tilfælde være
ulovlig.

* Man har dog ALTID pligt til at oplyse navn, adresse og fødselsdato.

/kristian

Fra : Rune Wold

Dato : 03-12-03 18:04

Martin Jorgensen skrev:

[klip]

> Men eftersom at denne tråd omhandler det at man blot ringer ind og lyver
om
> en handling som der er begået, kan dette vel ikke sidestilles med en
> decideret anmeldelse?

Du har formentlig ikke ret i dit synspunkt, eftersom en anmeldelses kan ske
ganske formløst, uden at politiet af den grund behøver at røre en finger.
Politiet har først pligt til at reagere, når der er en rimelig formodning
for, at der foreligger et strafbart forhold, som er undergivet offentlig
påtale.
Straffelovens § 165 er derfor ment som beskyttelse mod ressourcespild,
forestået på den måde, at man kan straffe allerede, når de falske
oplysninger om et strafbart forhold, er afgivet.

/Rune Wold

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 03-12-03 23:30

Rune Wold wrote:
> [...]
> røre en finger. Politiet har først pligt til at reagere, når der er
> en rimelig formodning for, at der foreligger et strafbart forhold,

Pointen med det hele er jo netop at politiet slet ikke skal reagere her!

Så jeg kan altså ikke ringe ind og sige at jeg er blevet påkørt eller har
påkørt en bil med det og det reg nummer uden at anmelde det? Er det det, du
siger? Det er da det modsatte af hvad Thomas og Martin/fårevejle skriver...

Det har jeg umiddelbart svært ved at tro, da de (politiet) vel heller ikke
gider at gøre tingene mere besværlige end de er.

Årsagen til at de vel oplyser navn og adresse, som Thomas skriver, er vel at
de ikke gider at ulejlige sig med at spilde ressourcer på sagen. Du skriver
også selv om:

> Straffelovens § 165 er derfor ment som beskyttelse mod ressourcespild,
> forestået på den måde, at man kan straffe allerede, når de falske
> oplysninger om et strafbart forhold, er afgivet.

Nogengange forvirrer du mig med dine indlæg? Du mener altså ikke, at jeg
ikke må/kan lyve overfor politiet uden at anmelde en sag? Ovenstående
fremgangsmåde skal, som det tidligere er forklaret, bruges for at "få rene
linier med modparten."

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 03-12-03 23:55

"Martin Jorgensen" <megafedt@hotmail.com> skrev:

> Pointen med det hele er jo netop at politiet slet ikke skal reagere her!

Pointen i Runes indlæg er, at det ikke er op til anmelderen at styre om
politiet vælger at gøre mere ved sagen. Hvad ville du gøre, hvis den
politimand man får i røret den dag man lukker sin "lille løgn" ud vælger at
køre strictly-by-the-rules - så giver han dig ikke oplysningerne, men vælger
selv at forfølge sagen.

> [...]
> ikke må/kan lyve overfor politiet uden at anmelde en sag? Ovenstående
> fremgangsmåde skal, som det tidligere er forklaret, bruges for at "få rene

Indholdet i bestemmelsen er (groft sagt) at man ikke skal give anledning
til, at politiet starter en unødig efterforskning. Da politiet kan vælge at
starte en sag ud fra oplysningerne er det altså ikke smart.

/kristian

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 04-12-03 13:51

Kristian Storgaard wrote:

> [...]
> vælger at køre strictly-by-the-rules - så giver han dig ikke
> oplysningerne, men vælger selv at forfølge sagen.

Så ville jeg (hvis det kom så langt) sige værsgo´ til ham, men jeg gider
ikke at forfølge sagen yderligere, så han må selv indsamle de oplysninger
han mangler fordi jeg ikke gider bruge tid på bagateller. Jeg tvivler på at
han kan bevise at jeg lyver eller at politiet gider at bruge (mange)
ressourcer på sagen.

> [...]
> anledning til, at politiet starter en unødig efterforskning. Da
> politiet kan vælge at starte en sag ud fra oplysningerne er det altså

Ok, men jeg forestiller mig at man eks. først hører om politimanden vil
hjælpe, med at oplyse tlf-nummeret/adressen på ejeren af en given
bil-nummerplade, som kom til at køre ind i mig. Det ville gøre alting lidt
nemmere kan man altid sige...

Ønsker han så at optage sag siger jeg til ham: "Ved du hvad? Maden er ved at
brænde på. Jeg ringer lige tilbage til dig lidt senere. Dut-dut-dut"... Hvis
han så ringer tilbage er reg.nr´et blevet væk: "Ved du hvad? Jeg bliver lige
nødt til at ringe dig op i løbet af ugen, når jeg har fundet nr´et igen"...

Og ridsen på kofangeren? "Jeg hænger mig sgu´ da ikke i den slags små-ting.
Derudover har jeg andre og vigtigere ting at tage mig af..."

Det lyder som emne-linjen siger: Nemt... Så er der den med tankstationen...
Den er endnu nemmere. Man ringer fra en telefonboks eller fra en tankstation
og såfremt politimanden ønsker at optage rapport, så kan han da gøre det men
han skal lige "hænge på et øjeblik"... dut-dut-dut...

Der er da tusind måder at gøre det på. Se også hvad Nette skriver... Hun
skriver at politiet foreslog at hun fik nummeret, før hun selv foreslår
det... Man behøver ikke engang at "forberede" sig inden man ringer op:
Begynder betjenten på noget så trækker man i land...

Ovenstående er naturligvis ikke en opfordring eller noget jeg har tænkt mig.
Det er en teoretisk situation. Men ok, jeg kan godt se at udfra det dig og
Rune skriver, så er det alligevel ulovligt selvom man ikke ringer ind for at
anmelde en sag (men for at få et tlf.nr/adresse oplyst)?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 06-12-03 04:42

Rune Wold wrote:

> [...]
> forestået på den måde, at man kan straffe allerede, når de falske
> oplysninger om et strafbart forhold, er afgivet.

Det er vel også for at beskytte folk mod falske anklager.
Eller kunne man, hvis man var sur på naboen en dag, ringe til politiet og
sige, "Jeg så min nabo lave bomber på sit køkkenbord, men det her er altså
ikke en anmeldelse"

--
Niels