/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Dæk-spekulationer
Fra : Rasmus ...


Dato : 02-12-03 21:02

Hvilke dæk vil være de bedste at køre med her
til vinter (primært by-kørsel):

1. Et sæt 6 år gamle vinterdæk
eller
2. Et sæt ½ år gamle sommerdæk

Jeg har selvfølgelig overvejet at købe et sæt nye
vinterdæk, men er det tvingende nødvendigt i år?
__
Rasmus




 
 
Jan W Nielsen (02-12-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 02-12-03 21:08

Rasmus ... wrote:
> Hvilke dæk vil være de bedste at køre med her
> til vinter (primært by-kørsel):

Sommerdæk - fordi de er bedst, når der ikke er is eller sne - og det er der
meget sjældent i by.

--
Jan W Nielsen




DJ Bobo (02-12-2003)
Kommentar
Fra : DJ Bobo


Dato : 02-12-03 21:12

On Tue, 2 Dec 2003 21:08:06 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Sommerdæk - fordi de er bedst, når der ikke er is eller sne - og det er der
>meget sjældent i by.

Khb. er nok en undtagelse
Endvidere ryddes der sjældent på andre veje end de store, hvorfor
vinterdæk kan være en særdeles god idé alt efter, hvor du kører i
byen...


/Mogens

hanzen (02-12-2003)
Kommentar
Fra : hanzen


Dato : 02-12-03 22:27


"DJ Bobo" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:idspsvs9nbdmi9http3ods45bmrdkbnub3@4ax.com...
> On Tue, 2 Dec 2003 21:08:06 +0100, "Jan W Nielsen"
> <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:
>
> >Sommerdæk - fordi de er bedst, når der ikke er is eller sne - og det er
der
> >meget sjældent i by.
>
> Khb. er nok en undtagelse
> Endvidere ryddes der sjældent på andre veje end de store, hvorfor
> vinterdæk kan være en særdeles god idé alt efter, hvor du kører i
> byen...
>
>
> /Mogens

Det afhænger meget af hvilken by vi taler om.
I byer med mange indbyggede bakker er vinterdæk bedst, men i fla'e byer er
det nok ligegyldigt.
Jeg taler af erfaring. Høj bakke + sne = hurtigt ned.
--
hilzen
hanzen

Hvorfor hedder det rødgran når det burde hedde grøngran?



bme (02-12-2003)
Kommentar
Fra : bme


Dato : 02-12-03 21:20


">
> Sommerdæk - fordi de er bedst, når der ikke er is eller sne - og det er
der
> meget sjældent i by.
>

Det afhænger vel også af hvor brede sommerdækkene er. På polo'en hvor jeg
havde brede sutter på, skulle der ikke meget til for at miste biddet når der
var koldt, med vinterdækkene, som var originaldimension, stod den væsentligt
bedre fast.

Men det er selvf. ikke alle der har brede sommerdæk på, og der må man jo
følge de nye anbefalinger.

/bo



Peter G C (02-12-2003)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 02-12-03 21:45

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:3fccf111$0$25836$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

[klip]

> Sommerdæk - fordi de er bedst, når der ikke er is eller sne - og det er
der
> meget sjældent i by.

Det første år, hvor jeg havde 306'eren på sommerdæk i Århus C skøjtede vi
rundt - det var vel et par årsiden...

/Peter




Jan W Nielsen (02-12-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 02-12-03 21:57

Peter G C wrote:

> Det første år, hvor jeg havde 306'eren på sommerdæk i Århus C
> skøjtede vi rundt - det var vel et par årsiden...

Var det den vinter, hvor busserne sad fast PÅ TVÆRS af vejen ved Harald
Jensens Plads...?

*lol*

Det var vildt...

(- skriver i øjeblikket med een arm pga skulderoperation - tænk engang 7-14
dage uden bilkørsel... )

--
Jan W Nielsen




Ukendt (02-12-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-12-03 23:40


> (- skriver i øjeblikket med een arm pga skulderoperation - tænk engang
7-14
> dage uden bilkørsel... )

har sådan en gammel skøjte da ikke servo?

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK



Jan W Nielsen (02-12-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 02-12-03 23:43

Tom wrote:

> har sådan en gammel skøjte da ikke servo?

Jo, da. Det er jo en "Årdentli´ vågn"...!

Men de har nappet en hel knogle, hvorfor jeg nu går under tilnavnet
"Handi-Jan"..

Heldigvis gå der kun 14 dage før armen ikke længere er i slynge - og 3 mdr
før jeg kan smide en Mondeo om på siden..

--
Jan W Nielsen




Peter G C (03-12-2003)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 03-12-03 12:00

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:3fccfc82$0$25795$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

[klip]

> Var det den vinter, hvor busserne sad fast PÅ TVÆRS af vejen ved Harald
> Jensens Plads...?
>
> *lol*
>
> Det var vildt...

Det tror jeg på - kunne hverken komme frem eller tilbage.

> (- skriver i øjeblikket med een arm pga skulderoperation - tænk engang
7-14
> dage uden bilkørsel... )

Tsk tsk. Sportsskade?

/Peter



Jan W Nielsen (03-12-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 03-12-03 12:30

Peter G C wrote:

> Tsk tsk. Sportsskade?

Ja, formentlig. Slid i et mindre og knap så vigtigt led, som netop kommer
ved nogle slags idræt.

Skod at være handicappet. Det værste er næsten, at jeg ikke kan køre bil,
for så bliver det svært at komme til og fra arbejde.

--
Jan W Nielsen




Peter G C (03-12-2003)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 03-12-03 17:45

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:3fcdc924$0$17596$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...

[klpi]

> Ja, formentlig. Slid i et mindre og knap så vigtigt led, som netop kommer
> ved nogle slags idræt.

Er det the missing link? ))

/Peter



Jan W Nielsen (03-12-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 03-12-03 21:07

Peter G C wrote:

>> Ja, formentlig. Slid i et mindre og knap så vigtigt led, som netop
>> kommer ved nogle slags idræt.

> Er det the missing link? ))

*LOL*

--
Jan W Nielsen




Mark Sandberg (02-12-2003)
Kommentar
Fra : Mark Sandberg


Dato : 02-12-03 21:45


"Rasmus ..." <atmothaildotcom@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvilke dæk vil være de bedste at køre med her
> til vinter (primært by-kørsel):
>
> 1. Et sæt 6 år gamle vinterdæk
> eller
> 2. Et sæt ½ år gamle sommerdæk

Bredden af dækkene, samt dit kørselsbehov er afgørende. Der kunne jo være
dage, hvor saltvognen ikke lige har været ude og der er lameldæk stadig dem
der giver det bedste grip. Når du nu alligevel har vinterhjulene, selvom
bredden skulle være den samme, hvorfor så ikke få dem kørt ned inden de
bliver alt for gamle.

/Mark.



Rasmus ... (02-12-2003)
Kommentar
Fra : Rasmus ...


Dato : 02-12-03 21:58

> "Rasmus ..." skrev i en meddelelse
>> Hvilke dæk vil være de bedste at køre med her
>> til vinter (primært by-kørsel):
>>
>> 1. Et sæt 6 år gamle vinterdæk
>> eller
>> 2. Et sæt ½ år gamle sommerdæk
>

Mark Sandberg wrote:
> Bredden af dækkene, samt dit kørselsbehov er afgørende. Der kunne jo
> være dage, hvor saltvognen ikke lige har været ude og der er lameldæk
> stadig dem der giver det bedste grip. Når du nu alligevel har
> vinterhjulene, selvom bredden skulle være den samme, hvorfor så ikke
> få dem kørt ned inden de bliver alt for gamle.
>
> /Mark.

Vinterdækkene er vist 175 eller 185, og sommerdækkene er 195.
Det er netop det med alderen der er grunden til mine overvejelser.

Hvornår er et sæt vinterdæk _for_ gamle?
__
Rasmus




Jan W Nielsen (02-12-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 02-12-03 22:01

Rasmus ... wrote:

> Hvornår er et sæt vinterdæk _for_ gamle?

Der er ingen endegyldig grænse - branchen betegner dæk somnye i op til 3-4
år såvidt, jeg husker.

Man plejer at sige, at der sker en gradvis forringelse af dækkets egenskaber
fra det sjette år.

--
Jan W Nielsen




Mark Sandberg (02-12-2003)
Kommentar
Fra : Mark Sandberg


Dato : 02-12-03 22:32


"Rasmus ..." <atmothaildotcom@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Vinterdækkene er vist 175 eller 185, og sommerdækkene er 195.

Smallere dæk træder hårdere.

> Det er netop det med alderen der er grunden til mine overvejelser.

Ja, det er næsten som med vin, men ikke helt alligevel.

De skal opbevares koldt, mørkt og gerne lidt fugtigt. Blot bliver selv gode
dæk , ikke bedre med årene

> Hvornår er et sæt vinterdæk _for_ gamle?

Afhængig af opbevaring........

/Mark.






Henning (02-12-2003)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 02-12-03 22:53

On Tue, 2 Dec 2003 21:02:21 +0100, "Rasmus ..."
<atmothaildotcom@hotmail.com> wrote:

>Hvilke dæk vil være de bedste at køre med her
>til vinter (primært by-kørsel):
>
>1. Et sæt 6 år gamle vinterdæk
>eller
>2. Et sæt ½ år gamle sommerdæk
>
>Jeg har selvfølgelig overvejet at købe et sæt nye
>vinterdæk, men er det tvingende nødvendigt i år?

Gør dig en helt tredie overvejelse - hvor meget er dit liv værd? Er
det ikke 1500,- værd, som 4 nye dæk koster?




Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Jan W Nielsen (02-12-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 02-12-03 22:57

Henning wrote:

> Gør dig en helt tredie overvejelse - hvor meget er dit liv værd? Er
> det ikke 1500,- værd, som 4 nye dæk koster?

?

Manden har helt nye dæk. Desuden vinterdæk som sikkert også er i orden.

--
Jan W Nielsen




Henning (03-12-2003)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 03-12-03 00:17

On Tue, 2 Dec 2003 22:57:22 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Henning wrote:
>
>> Gør dig en helt tredie overvejelse - hvor meget er dit liv værd? Er
>> det ikke 1500,- værd, som 4 nye dæk koster?
>
>?
>
>Manden har helt nye dæk. Desuden vinterdæk som sikkert også er i orden.

Som jeg læser det, vakler han mellem et par "sommerdæk" som er absolut
uegnede til vinterkørsel, hvis bare der er en smule pløre og sjap, og
et par gamle dæk, som er ved at smuldre...


Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Jan W Nielsen (03-12-2003)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 03-12-03 01:24

Henning wrote:

> Som jeg læser det, vakler han mellem et par "sommerdæk" som er absolut
> uegnede til vinterkørsel, hvis bare der er en smule pløre og sjap

???

Læs lige lidt blandt gamle tråde om emnet - så vil du blive klogere.

> og
> et par gamle dæk, som er ved at smuldre...

???

Det ser jeg da ikke, der står noget om.

--
Jan W Nielsen




Snusken (03-12-2003)
Kommentar
Fra : Snusken


Dato : 03-12-03 07:10

Hvis ikke lige sommerdækkene var så nye kunne et sæt helårsdæk som
f.eks. Goodyear Vector 5 bruges, i det mindste i de smallere udgaver ..

mvh eric
----------------------------------------
Rasmus ... wrote:
> Hvilke dæk vil være de bedste at køre med her
> til vinter (primært by-kørsel):
>
> 1. Et sæt 6 år gamle vinterdæk
> eller
> 2. Et sæt ½ år gamle sommerdæk
>
> Jeg har selvfølgelig overvejet at købe et sæt nye
> vinterdæk, men er det tvingende nødvendigt i år?
> __
> Rasmus
>
>
>


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408694
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste