Rust i indsprøjtningsdyserne
Fra : Bo Dudek

Dato : 01-12-03 07:30

Hej

Torsdag eftermiddag pakkede vi bilen (Fiat Brava 1.6sx) og futtede fra
Vejle til et sommerhus 20km fra Ebeltoft for at holde en forlænget
weekend sammen med min søn på nu 3 mdr.

Da vi så kørte af motorvejen for at dreje af mod Hadsten, begyndte
lampen for fejl i indsprøjtningsanlægget at lyse. Den har gjort det
før for 1 år siden, men kun en times tid en morgen og uden man i
øvrigt kunne mærke noget i bilen. Denne gang var det anderledes.

Efter et par km's kørsel begyndte den at trække voldsomt dårligt og -
hedder det vist i fagsproget - tretaktede. Vi besluttede os for at
blive ved med at køre, da vi mente, at vi var relativt tæt på
sommerhuset. 35km senere var vi der så!

Fredag morgen fik vi fat i en Fiat-mekaniker i Ebeltoft, som egentlig
ikke kunne nå at kigge på bilen, men som var godhjertet og godt ville
hjælpe alligevel.

Jeg har selv hørt lidt om, at dyserne skal renses i Fiat'en, hvis man
ikke kører så meget i den, og dette skød Værkføreren det også til at
være, så det var ikke en større reperation.

6 timer senere havde han skiftet 2 indsprøjtningsdyser, som han
fortalte der var rust (!!!) i. Desuden havde han tjekket hele systemet
igennem.

Vi måtte af med 3500,- for postyret, og ifølge mekanikeren var det
nærmest nettopriser set i forhold til, hvor meget tid det havde kostet
dem.

Hvad dette her handler om? Tjoeh, en lille historie samt: "Hvordan
dælen kan der komme rust i en indsprøjtningsdyse?" Mig bekendt, så
indeholder benzin ikke særligt meget vand, eller gør det?

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Teddy

Dato : 01-12-03 10:03

> Hvad dette her handler om? Tjoeh, en lille historie samt: "Hvordan
> dælen kan der komme rust i en indsprøjtningsdyse?" Mig bekendt, så
> indeholder benzin ikke særligt meget vand, eller gør det?
-------------------------

Jo da, det er derfor at benzin er så billigt her i landet

Nej spøg til side, Brava/bravo er de eneste biler jeg kan huske at vi har
skiftet dysser på i firmaet her.

Det er desværre en dårlig kvalitet de er lavet af. og dysserne er møgdyre,
sidst købte vi en brugt bro ( komplet 4 stk incl holder ) hos en ophugger.

Teddy
www.smallblock.dk

Fra : JBH

Dato : 01-12-03 17:47

"Bo Dudek" <bo@FJERNbodudek.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Torsdag eftermiddag pakkede vi bilen (Fiat Brava 1.6sx)

Snip.

>Hvordan dælen kan der komme rust i en indsprøjtningsdyse?" Mig bekendt, så
> indeholder benzin ikke særligt meget vand, eller gør det?

Fiat ruster altså både udenpå og indeni

Der vil altid komme en vis mængde vand i tanken pga. kondens og
temperaturforskelle. Den smule vand kan optages i brændstoffet vha.
karburatorsprit men om det er nok til at forhindre at dyserne ruster ved jeg
ikke. Ellers må der jo en vandudskiller på;.-)

mvh
JBH