barn med taleproblemer
Fra : hpmeyer@mail.dk

Dato : 02-12-03 12:18

Hej
Vi har en dreng snart 7 år som har store problemer med dele af sin
tale det er det fonologiske det er galt med. Han går pt. på speciel
skole men vi synes ikke rigtigt at der sker noget med ham. Drengen er
ellers yderst velfungerende.Er der evt. nogen der er/har været i samme
sitiusion eller nogen med råd evt. til hvad man kan gøre eller
behandling evt. alternativ??
Mvh Meyer

Fra : sniper_Nolight

Dato : 02-12-03 15:32

> [...]
> ellers yderst velfungerende.Er der evt. nogen der er/har været i samme
> sitiusion eller nogen med råd evt. til hvad man kan gøre eller

vores dreng nægtede at udtale d'er ordentligt indtil han var ca 6 år - det
gik os meget på og han fik arrangeret tid hos talepædagog sommeren efter...
det kom han aldrig for da den tid var gået talte han fejlfrit - idag er han
9 og læser teksterne på tv'et og staver ord for sin mor der er lettere
ordblind
(han var lige ved at gå børnehaveklasse om !!) Jeg kan ikke hjælpe jer, men
vil da blot lige lette jeres sind lidt... selvfølgelig skal i holde øje med
det, men giv knægten en chance så kommer det garanteret.
--
VH sniper_Nolight
www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Mogens Henckel

Dato : 10-12-03 09:39

Vi blev rådet til at få checket ørerne.....måske er fejlen der !

mvh
Mogens

Fra : Jim Andersen

Dato : 10-12-03 15:40

Aner ikke hvad dét betyder

Snak med skolen. Hør om deres tidsplaner, forventninger etc.

Sørg for han spiser rigeligt med gulerødder, eller andet "muskelmad".

/jim

Fra : Helle

Dato : 10-12-03 20:42

Hej Meyer

> [...]
> ellers yderst velfungerende.Er der evt. nogen der er/har været i samme
> sitiusion eller nogen med råd evt. til hvad man kan gøre eller

Vi er - desværre - i samme båd som jer, dog går vores dreng på 6½ i
almindelig børnehaveklasse.

Tim har haft store udtalevanskeligheder, bla. på grund af
mundmotorikproblemer. Hans udtale er blevet meget bedre siden sommerferien,
blandt andet fordi vi fandt en privat talepædagog, som han gik hos i sommer.
Det gav ham virkelig et skub. Men hans spontan-tale er stadig noget
vanskelig at forstå for "fremmede", også fordi han bliver ivrig og taler
hurtigt.

Han gik også til talepædagog i børnehaven, men det store ryk kom mens han
gik hos den private talepædagog.

Han går nu i børnehaveklasse, og går til talepædagog på skolen. Hans
skolestart har ikke været, og er stadig ikke, uden vanskeligheder - det har
virkelig været svært at skulle indgå i en ny stor gruppe børn, når man er
vant til ikke at blive forstået ...

Jeg har umiddelbart ikke nogle gode råd, da vi selv er "midt i det" - men
jeg vil meget gerne høre mere om hvad I gør, og hvordan jeres dreng tackler
sit udtale-problem. Blandt andet fordi vi selv ofte er i tvivl om hvordan vi
støtter og hjælper Tim bedst.

Du kan evt. maile mig privat.

Mange hilsner

Helle