MS Windows
briani 27239
Formatering af drev med winXP
Fra : Freedom

Dato : 03-12-03 21:27

Jeg har fået en HD af en ven, der er WIN XP på og jeg ville formatere
drevet,
og sætte min egen XP op, men jeg kan ikke gøre det med min startdiskette?
Jeg har prøvet lidt af hvert hele dagen, men ved ikke mere hvad jeg skal
gøre. Er der en anden måde at formatere på?

Iben

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 03-12-03 21:37

Freedom wrote:
> [...]
> startdiskette? Jeg har prøvet lidt af hvert hele dagen, men ved ikke
> mere hvad jeg skal gøre. Er der en anden måde at formatere på?

Brug fdisk og slette partitionen, ellers er det vist muligt at
slette/oprette partitioner under installationen af XP.

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk

Fra : Freedom

Dato : 03-12-03 21:36

"Soeren Nielsen" <soeren_nielsen_dk_scn@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> mvh Søren Nielsen
> http://www.soerennielsen.dk
> Jeg bruger ikke min hotmail, så skriv ikke til den

Hej Søren,

Det er netop hvad jeg har prøvet, men jeg kan ikke starte op med den
diskette jeg normalt bruger, jeg er dog ved at downloade en til XP så jeg
håber det går bedre med den;)

Iben

Fra : Brizz

Dato : 03-12-03 21:42

Er du sikker på det ikke er fordi det er NTFS (tror jeg nok det hedder) og
at det er en alm dos partion du har prøvet at slette?

Mvh Brian
--
www.gronaerten.dk

Fra : Freedom

Dato : 03-12-03 22:04

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 03-12-03 22:16

"Freedom" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har prøvet lidt af hvert hele dagen, men ved ikke mere hvad jeg skal
> gøre. Er der en anden måde at formatere på?

Hvis du kan boote fra XP-installations-cd'en er det meget let (eller boote
fra diskette og starte XP installationen):
når installationen har kørt lidt og kigget på din(e) diske, vil den komme
med en oversigt over mulige diske og spørge hvor du vil installere XP.
Som jeg forstår dit spørgsmål er det den nye disk, du vil installere på -
altså markerer du den og læser hvad der står på skærmen: vil du anvende
disken som den er (eksisterende partition og formattering) eller vil du
slette indholdet af partitionen ? HVIS du er HELT sikker på hvilken disk du
har fat i (på skærmen) ber du blot om at få formatteret disken til -
f.eks. - NTFS og trykker enter. Derefter formatteres disken og
installationen fortsætter. Men HUSK at dette SLETTER ALLE data på den disk
!!!!!
Er du ikke helt sikker så tag at hive kablet af den disk, du IKKE vil
risikere at miste data fra ! Husk: hellere se dum ud nu end tudefjæs senere

Din start-diskette burde give dig adgang til dit cd-drev - at boote fra cd
kræver tit en tur ind i bios for at slå funktionen til.
Men vær opmærksom på - som andre skriver - at hvis den nye disk er
formatteret til NTFS kan du ikke se indholdet, hvis du booter med en
dos-diskette - og jeg kan desværre ikke huske om dos kan formattere en
NTFS-partition. Men fra dos kan du vha Fdisk komme ind og slette hele
NTFS-partitionen og oprette en ny, som du så kan formattere.
Men brug hellere funktionen fra installations-cd'en - på sigt vil du blive
glad for NTFS - hvis ikke du har brug for at køre dos og stadig se indholdet
af partitionen. Dette kan ellers sagtens lade sig gøre, men det er en helt
anden historie......sig til hvis du har behovet.

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : Freedom

Dato : 03-12-03 22:32

> [...]
> af partitionen. Dette kan ellers sagtens lade sig gøre, men det er en helt
> anden historie......sig til hvis du har behovet.

Jeg ved simpelthent ikke hvad der er sket, jeg har tidliger blevet spurt om
dette med NTFS, men det gør jeg ikke nu, den vil kun installerere en mere
win på mit drev, det er til at få spat af, men jeg vil lige prøve at kikke i
BIOS'en om den er sat til at boote fra diskette, det er den nok
ikke.....Hvor er det lige det er i BIOS'en?

;)
Iben

Fra : Freedom

Dato : 03-12-03 22:46

> [...]

Noget er der altså galt, jeg kan ikke komme i BIOS'en, det laver sort skærm
når jeg prøver at komme ind i noget!

Hvad kan det betyde!?

Iben

Fra : Freedom

Dato : 04-12-03 22:57

Jeg fik problemet løst ved at tage den ene HD af, men den blev ved med at
melde fejl så jeg er tilbage til min gamle HD.

Men nu kan jeg ikke få min printer til at virke......AGHHH:))))

Iben